به راستی چه تعداد از روان شناسان و مشاوران در مراکز مشاوره به درستی می توانند با حفظ قوانین و اخلاق حرفه ای به تعهدات خود در قبال مراجعه کننده عمل کنند؟

سلامت نیوز: به راستی چه تعداد از روان شناسان و مشاوران در مراکز مشاوره به درستی می توانند با حفظ قوانین و اخلاق حرفه ای به تعهدات خود در قبال مراجعه کننده عمل کنند؟

در خبرها آمد که مراکز مشاوره ازدواج و کنترل خشم در خرداد افتتاح می شود. در این که مراکز مشاوره با ارائه خدمات تخصصی می توانند منبع بسیار موثری در التیام رنج ها و ناراحتی های روانی افراد جامعه باشند، حرفی نیست. تخصصی کردن مراکز مشاوره نیز یکی از ایده آل های عرصه خدمات روان شناختی و مشاوره است که باعث می شود فعالان، کارشناسان و متخصصان حوزه روان شناسی نیز با ساماندهی خدمات خود، نقش موثرتری در بهبود شرایط فکری و روانی مراجعان خود ایفا کنند و نکته سوم انتخاب موضوع کنترل خشم است. توجه به نیاز محرز جوانان به آموختن مهارت های کنترل هیجانات در حالی که می دانیم هیجانات منفی، مانند خشونت و پرخاشگری گاه آسیب های ویران کننده ای را برای فرد در پی دارد نیز حکایت از توجه خوب مسئولان دارد.

اما به نظر می رسد توجه به نکته ها و مسائل دیگری نیز بسیار مهم و ضروری است که مهم ترین آن ها نیروی انسانی متخصص است اگرچه در این خبر از به کارگیری نیروهای متخصص و همکاری عالی ترین مرکز تخصصی این عرصه یعنی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره سخن به میان آمده است اما نمی توان از کنار این سوال گذشت که به راستی چه تعداد از روان شناسان و مشاوران در مراکز مشاوره به درستی می توانند با حفظ قوانین و اخلاق حرفه ای به تعهدات خود در قبال مراجعه کننده عمل کنند، از آن جا که متاسفانه همانند بسیاری دیگر از رشته های تخصصی دانشگاه ها سطح کاربردی بودن آموزش های علمی کمتر مورد توجه مراکز علمی قرار می گیرد توجه ویژه به توانایی های درمانی و تخصصی دانش آموختگان رشته های روان شناسی و مشاوره از دانشگاه های مختلف ضروری است اگرچه دانشگاه ها با برگزاری دوره های کارورزی تلاش می کنند به این مهم توجه نشان  دهند اما سر و کار داشتن با روان و شخصیت انسان ها آن قدر مسئله مهم و حساسی است که نمی توان تنها به طی دوره های کارورزی دانشجویی و یا شرکت در برخی کارگاه های آموزشی بسنده کرد و آن را ملاک توانمندی فرد دانست. گرچه این موضوع که نظام روان شناسی و مشاوره تنها در قبال ساعات و مدت زمان معینی از خدمات روان شناختی به فرد پروانه تخصصی فعالیت اعطا می کند امری مثبت است اما به نظر می رسد همچنان نیاز به دقت بیشتری در به کارگیری نیروی انسانی با گسترش مراکز مشاوره وجود دارد.

نکته دیگر آن که ایجاد مراکز مشاوره ازدواج و کنترل خشم یا هر موضوع و تخصص دیگری به تنهایی تا چه میزان در رفع مشکلات موجود می تواند موثر باشد؟ یک بار دیگر به ضرورت ایجاد مراکز تخصصی مشاوره تاکید می کنیم.

در کنار این موضوع با توجه به دریافت خدمات تخصصی روان شناسی آن هم به صورت مستمر که جزء لاینفک فرآیند مشاوره های روان شناختی است به این معنا که فرد باید در جلساتی با زمان استاندارد و دوره های کامل و دست کم هفته ای یک جلسه با مشاور یا درمانگر خود دیدار داشته باشد. مراجعه به چند مرکز مشاوره یا به نتایج مطالعات هم این واقعیت را پررنگ تر نشان می دهد که گروهی از جامعه نیاز بیشتری به دریافت این خدمات تخصصی دارند در حالی که هزینه هر جلسه مشاوره واقعا برای این اقشار می تواند کمرشکن باشد. اگرچه سال هاست این موضوع مطرح می شود که خدمات روان شناختی و مشاوره هم تحت پوشش بیمه قرار گیرد ولی متاسفانه تا امروز خبری از اجرایی شدن این امر ضروری نیست و تا تصویب در مجلس و قانونی شدن آن راهی دور و دراز در پیش است. طراحی بسته های واحد مشاوره ازدواج هم اگرچه نشان از نگاه مسئولانه متصدیان امر دارد ولی به نظر می رسد تا دغدغه های اصلی تر و جدی تر جوانان در بحث ها و نیازهای مالی آن ها حل نشود، تحقق اهدافی که این برنامه های ارزنده برای آن طراحی شده است به طور کامل امکان پذیر نخواهد بود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha