در پی فاجعه زیست محیطی مرگ 2 میلیون ماهی در سد فشافویه ، دو نهاد دولتی که در این موضوع دخیل هستند، دو روایت کاملاً مختلف را درباره علت ماجرا بیان و از خود سلب مسؤولیت می کنند.

چه کسی در "دولت راستگویان" دروغ می گوید؟

سلامت نیوز:در پی فاجعه زیست محیطی مرگ 2 میلیون ماهی در سد فشافویه ، دو نهاد دولتی که در این موضوع دخیل هستند، دو روایت کاملاً مختلف را درباره علت ماجرا بیان و از خود سلب مسؤولیت می کنند.

ابتدا روایت سازمان محیط زیست را بخوانید:

رئیس اداره محیط زیست ری (در گفت و گو با سایت محیط زیست ایران): « بیش از 30 تن ماهی در سد فشافویه شهرستان اسلامشهر به دلیل ورود فاضلاب خام شهرک واوان تلف شدند.از بهمن ماه سال گذشته مکاتبه‌ای با اداره کل محیط زیست استان تهران در خصوص ورود فاضلاب خام شهرک مسکونی واوان به سد فشافویه صورت گرفت . این شهرک پیش از این فاضلاب خام را با کانال آبی مخلوط و پس از آن وارد دریاچه شهرک سینمایی دفاع مقدس و سپس سد فشافویه می‌کرد که اخیرا با قطع این کانال آب، فاضلاب خام به طور مستقیم وارد این سد شد که باعث افزایش شدید آلودگی و ایجاد فاجعه زیست‌محیطی در منطقه شده است. شرکت آب و فاضلاب منطقه حدود 60 درصد احداث تصفیه فاضلاب این شهرک را به پیش برد اما پس از آن به دلیل آنچه که نداشتن بودجه عنوان کرده‌اند کار را متوقف کرده است. در عین حال چاه‌های آب شرب هم در اطراف این سد وجود دارد که قطعا آلودگی آب این سد می‌تواند بر آب شرب این منطقه تاثیر منفی بگذارد. »


مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان تهران (در گفت و گو با سایت شرکت آب و فاضلاب تهران): « علت مرگ دو میلیون قطعه ماهی در دریاچه سد فشافویه کاهش شدید آب این دریاچه است.
منابع آب این دریاچه از چهار محل تامین می‌شود که یکی از این موارد خروجی پساب شهرک واوان است که پس از عبور از 12 هکتار نی‌زارِ  طبیعی که نقش تصفیه و خودپالایی این آب را بر عهده دارند، به سمت شهرک سینمایی دفاع مقدس و در نهایت دریاچه فشافویه سرازیر می‌شود.
 به دنبال بروز شایعاتی مبنی بر رهاسازی مستقیم پساب شهرک واوان به این دریاچه، بلافاصله نمونه‌برداری از آب آن انجام شد که نتایج آن بیان‌گر این بود که آب دریاچه دارای استانداردهای لازم برای مصارف کشاورزی است. »

اولی می گوید که شهرک واوان، سیستم تصفیه فاضلاب ندارد و برغم مکاتبات صورت گرفته، شرکت آب و فاضلاب، پساب را مستقیما وارد سد کرده و مرگ ماهیان را باعث شده است.

دومی اما سخنان اولی را "شایعه" می خواند و می گوید: نی زارها ، خودشان پساب شهرک را تصفیه می کنند و علت مرگ ماهی ها ، کمبود آب بوده است.

مرگ و میر ماهیان فشاپویه

جمع بین حرف های دو نهاد دولتی فوق ، امکان پذیر نیست: یا فاضلاب تصفیه نشده واوان به سد ریخته و آب را آلوده کرده و ماهیان را کشته است یا آن که پساب وارده ، تصفیه شده (ولو با نی زارها طبق ادعای آب و فاضلاب) و تنها کمبود آب این فاجعه را رقم زده است.

جالب اینجاست که محیط زیست منطقه، نه تنها آب سد را آلوده می داند ، بلکه حتی نسبت به آلوده شدن آب چاه ها بر اثر آلودگی فاضلاب واوان هشدار داده است اما آب و فاضلاب تهران می گوید که آب سد را آزمایش کرده و دیده که استاندارد است.

بی هیچ تعارفی باید گفت که در این میان ، یکی دارد دروغ می گوید:علت این فاجعه زیست محیطی ، یا فاضلاب شهرک واوان بوده یا نبوده. اگر بوده ، آب و فاضلاب استان تهران قلب واقعیت می کند و اگر نبوده ، مدعای محیط زیست خلاف واقع است.

هر دو نهاد مذکور زیر نظر دولت هستند و خوشبختانه اختلاف بین قوه ای در میان نیست. بنابراین از دو عضو کابینه ، یعنی خانم معصومه ابتکار ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و آقای حمید چیت چیان ، وزیر نیرو انتظار می رود به این موضوع از دو منظر رسیدگی جدی کرده ، نتیجه را به مردم گزارش کنند:
اول آن که یک فاجعه زیست محیطی ، آن هم بیخ گوش پایتخت رخ داده است و این ، مسأله ای نیست که بتوان از کنارش با بی اعتنایی رد شد. آنچه در سد فشافویه رخ داده ، دارای ابعاد ملی است و تقلیل دادن آن به یک اتفاق محلی ، ساده انگاری است.

اما دومین جنبه رسیدگی ، از اولی مهم تر است و آن این که در "دولت راستگویان" یکی دارد دروغ می گوید. البته خوشبختانه این دروغ در سطح کابینه نیست ولی به هر حال، در زیر مجموعه های دولت رخ داده است.
هشدار که اگر در همین بدو امر با دروغگو برخورد نشود، فاضلابی از دروغ به راه خواهد افتاد که هیچ تصفیه خانه ای را یارای پالایش آن نخواهد بود.
نمی شود که در خصوص یک مسأله ملی که چند روزی است افکار عمومی را به خود مشغول کرده ، دو مسوول دولتی ، دو حرف کاملاً متضاد بزنند و آن که دروغ می گوید مردم را توده ای نادان فرض کند و بعد هم آب از آب تکان نخورد و کسی نگوید بالای چشمت ابروست.

خانم ابتکار! آقای چیت چیان!
افکار عمومی در این خصوص از شما توضیح می خواهند چون هم قدرت تشخیص واقعیت ماجرا را دارید و هم توان برخورد با کسی که به مردم دروغ گفته است. بسم الله... .

منبع: عصرایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha