یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 110478

برخی از کارشناسان معتقدند که به جای صرف هزینه های هنگفت برای یافتن واکسن ضد ایدز، باید در بخش تکمیل شیوه های گوناگون درمان آن سرمایه گذاری کرد.

ایدز همچنان بدون درمان

سلامت نیوز: برخی از کارشناسان معتقدند که به جای صرف هزینه های هنگفت برای یافتن واکسن ضد ایدز، باید در بخش تکمیل شیوه های گوناگون درمان آن سرمایه گذاری کرد.
جهان با گذشت 30 سال از کشف ویروس ˈاچ آی ویˈ و انجام صدها آزمایش پرهزینه، هنوز در انتظار تولید واکسنی است که انسان را در برابر ابتلا به بیماری کشنده ی ایدز حفظ کند بسر می برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بنابر آمار رسمی ˈنهاد مبارزه با ایدزˈ وابسته به سازمان ملل، شمار مبتلایان به این بیماری در سال 2014 بیش از 34 میلیون نفر بوده است. به این رقم هر روز حدود 6 هزار تن افزوده می شود.

به گفته میشاییل وارن، رییس ˈتشکیلات جهانی جلوگیری از شیوع ایدزˈ، شتاب سرایت این بیماری در برخی از کشورهای آفریقایی، بیش از سایر کشورهاست.

تولید واکسن ضد ایدز، به دلیل ظرفیت بالای ویروس ˈاچ آی ویˈ در جهت تطبیق خود با محیط بسیار دشوار است. تا کنون بیش از ۱۰۰ آزمایش پرهزینه در کشورهای جهان برای تولید این واکسن صورت گرفته که اغلب با شکست روبرو شده است.

چندی پیش پژوهش گران آمریکایی از تولید واکسن ضد ایدزی خبر دادند که در 13 میمون از 24 میمون مورد آزمایش، ایجاد مصونیت کرده بود.

این مصونیت (در 12 مورد)، ولی بیش از یک سال دوام نداشت. در سال های اخیر، نیز آزمایش برای تولید واکسن HVTN 505 از سوی محققان آمریکایی به دلیل عدم دستیابی به نتایج مطلوب متوقف شد.

در سال 2009 آزمایشات متعددی در تایلند صورت گرفت که ابتدا نتایج آن امیدوارکننده اعلام شد.

به گفته این پژوهشگران، امکان سرایت ایدز با تزریق واکسن جدیدی موسوم RV144 تا 30 درصد کاهش می یافت. اما شمار کسانی که بدنشان در این آزمایش به ویروس ˈاچ آی ویˈ آلوده شد، 125 تن از میان 16 هزار نفر بود. در این میان، تنها به 51 تن واکسن ضد ایدز تزریق شده بود و 74 تن باقی مانده، بدون تزریق واکسن مورد آزمایش قرار گرفتند.

قرار است، نمونه های تکمیل شده RV144 در سال 2016 و 2017 در آفریقای جنوبی دوباره آزمایش شود.

بر پایه تازه ترین گزارش های ˈتشکیلات جهانی جلوگیری از شیوع ایدزˈ پژوهش گران کشورهای گوناگون در حال حاضر مشغول تحقیق روی بیش از 30 نوع واکسن متفاوت با هزینه های سرسام آور 50 میلیون دلاری هستند.

پژوهش های محققان در تایلند، تا کنون بیش از 100 میلیون دلار هزینه برداشته است.

برخی از کارشناسان معتقدند که به جای صرف هزینه های هنگفت برای یافتن واکسن ضد ایدز، باید در بخش تکمیل شیوه های گوناگون درمان آن سرمایه گذاری کرد.

به گفته هانس یگر، یکی از این پژوهشگران، شیوه های درمانی در 30 سال گذشته، با موفقیت های چشم گیری همراه بوده است.

او می گوید: تا کنون 20 تن از مبتلایان به ایدز در سراسر جهان درمان شده اند.

به اعتقاد این کارشناس، امکان درمان ایدز، هم در مراحل اولیه و هم در مراحل پیشرفته، وجود دارد و تنها مسئله باقی مانده در این رابطه، تصمیم درباره چگونگی در دسترس قرار دادن داروهای آزمایش شده برای استفاده همگانی است.

ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی ، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می شود.
بازدید از صفحه اولsendارسال به دوستان printنسخ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha