پژوهشگران با مطالعه روی تاسیس حشیش بر رحم دریافتند كه مصرف این ماده در دوران بارداری به طور قطع به رشد مغز جنین آسیب وارد می‌كند.

‌این گروه از پژوهشگران از دانشگاه آبردین هم چنین هشدار دادند كه برخی از داروهای خاص تجویزی از جمله برخی داروهایی كه جهت درمان چاقی تجویز می‌شوند، می‌توانند تاثیرات نامطلوبی روی رحم داشته باشند.

در این تحقیق روی اهمیت مولكولهایی تمركز شده كه به طور طبیعی در مغز تولید می‌شوند و نشان می‌دهد كه چطور سلولهای عصبی (نورون‌ها) خاص یكدیگر را تشخیص داده و با هم ارتباط می گیرند.

این پژوهشگران می‌گویند؛ هر عاملی كه روی این عملكرد تاثیر بگذارد در واقع در مقیاسی بزرگتر روی عملكرد مغز تاثیر خواهد گذاشت.

پروفسور تیبور هاركانی محقق اصلی این پروژه دراین باره گفت:‌هر عاملی مانند استعمال حشیش كه این فرایند را دچار اختلال كند در نهایت می‌تواند روی فعالیت مغزی تاثیر نامطلوب بر جای بگذارد.

این مولكولهای مغزی موسوم به «اندو كانا بیونوئیدها» به روشی مشابه با ماده تتراهیدروكانابینول موجود در حشیش عمل می‌كنند كه گیرنده‌های مشابه و سیستم‌های سیگنال دهنده مشابه در مغز را مورد هدف قرار می‌دهند.

پژوهشگران خاطرنشان كردند: این فرآیند سیگنال دهی مانع از رشد مغز به طور طبیعی می‌شود.

پروفسور هاركانی در این باره گفت: یافته‌های ما تاكید می‌كند كه اگر قرار است مغز به طور طبیعی رشد كند، انسجام این سیستم سیگنال دهی باید حفظ شده و دچار اختلال نشود.

این پژوهشگران خاطرنشان كردند: یافته‌های ابتدایی ما نشان داد كه اهمیت این مولكول‌های طبیعی ساخته شده ‌در هدایت رشد و ارتباطات سلولهای عصبی در رشد مغز مشهود است.

جزئیات این تحقیقات در مقاله آكادمی ملی علوم آمریكا منتشر شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha