چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11050

دكترسیامك بیدل پژوهشگر ایرانی در انستیتو ملی بهداشت عمومی فنلاند با ارائه نتایج تحقیقات خود اعلام كرد كه نوشیدن قهوه به طور روزانه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را كاهش دهد.

 دكتر سیامك بیدل در این تحقیقات رابطه مستقیم بین مصرف قهوه و كاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت را پس از آزمایش روی حدود 60 هزار شركت كننده كشف كرده است.

دكتر بیدل خاطرنشان كرد كه نوشیدن قهوه نقش موثری در كاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در بین افراد چاق و نیز افرادی كه الكل مصرف می‌كنند، دارد.

وی هنوز در تلاش است دریابد كه چه نوع مواد شیمیایی در قهوه وجود دارد كه این نقش مهم را ایفا می‌كند.


آمارها نشان می‌دهد كه در كشور فنلاند، نیم میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند و این كشور حدود 3/5 میلیون جمعیت دارد. بعلاوه مردم فنلاند یكی از طرفداران مهم قهوه هستند.

گفتنی است، دكتر بیدل این تحقیق را به عنوان پایان نامه دكترای خود ارائه كرده است.

وی همچنین مطالعات خود را در انستیتو ملی بهداشت عمومی وابسته به دپارتمان ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماریهای عفونی بخش دیابت در دانشگاه هلسینكی انجام داده است.

این در حالی است كه در پژوهش دیگری كه هم زمان با تحقیق دكتر بیدل منتشر شده نشان داده شد: مصرف طولانی مدت قهوه در افزایش خطر مرگ و میر نقشی ندارد.

این پژوهش نشان داد: مصرف قهوه برای مدت زیاد خطر مرگ زود هنگام یا افزایش احتمال مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را در پی ندارد.

در پژوهش‌های قبلی تصویر مركبی از تاثیرات این نوشیدنی روی سلامت افراد ارائه شده به طوری كه برخی نشان دهنده مزایا و برخی دیگر نشان دهنده مضرات قهوه بوده اند.

در این پژوهش كه از سوی محققان دانشگاه اوتونوما دی مادرید در اسپانیا صورت گرفته 84 هزار و 214 هزار زن آمریكایی از سال 1980 تا 2004 و 41 هزار و 736 مرد آمریكایی از سال 1986 تا سال 2004 مورد مطالعه و آزمایش قرار گرفتند.

این پژوهشگران دریافتند كه نوشیدن قهوه به طور منظم – حتی تا شش فنجان در روز – ارتباطی با افزایش خطر مرگ زود هنگام در شركت كنندگان میانسال ندارد.

بلكه حتی مشخص شد در واقع در بین افرادی كه قهوه می‌نوشند، بویژه زنان، ‌نرخ مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی به میزان اندكی كاهش پیدا می‌كند.

هم چنین در این پژوهش بین مصرف قهوه و خطر مرگ ناشی از سرطان نیز رابطه‌ای پیدا نشد.

این تحقیقات نشان داد: خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در زنانی كه در طول روز دو تا سه فنجان قهوه كافئین دار می‌نوشند، 25 درصد كمتر از زنانی است كه قهوه مصرف نمی‌كنند.

گفتنی است، افراد شركت كننده در این پژوهش زمان ورود به پروژه تحقیقاتی هیچ سابقه پزشكی ابتلا به بیماریهای قلبی – عروقی یا سرطان نداشتند.

زنان شركت كننده پرستار و مردان شركت كننده پزشك، دندانپزشك و یا جزو دیگر متخصصان بهداشتی بوده‌اند.

برخی از پژوهش‌ها نشان داده است كه قهوه منبع غنی از آنتی اكسیدانهاست. این مواد در حفاظت از بدن در برابر مولكولهای رادیكال آزاد كه ویژگی بیماری زایی و سرطان زایی دارند، نقش مهمی ایفا می‌كنند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha