یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 110501

زنان با وارد شدن به دهه پنجم زندگی با کاهش ترشح هورمون‌هایی روبه رو می‌شوند که یائسگی را به‌دنبال دارد.

7 جایگزین طبیعی برای کاهش علائم یائسگی

سلامت نیوز: زنان با وارد شدن به دهه پنجم زندگی با کاهش ترشح هورمون‌هایی روبه رو می‌شوند که یائسگی را به‌دنبال دارد.


گرگرفتگی، بی‌خوابی، تحریک پذیری، خستگی، سردرد، افسردگی و انواع علائم دیگر در این زمان بروز می‌کند. بسیاری از زنان برای کاهش پیامدهای یائسگی به انواع درمان‌های گیاهی مانند استفاده از  بذرکتان،سویا،شبدر قرمز و... روی می‌آورند.این نوع درمان‌ها درواقع نوعی جایگزینی هورمون‌های گیاهی است.

فیتواستروژن‌ها ترکیبات گیاهی شبیه استروژن هستند که باعث ایجاد اثرات هورمونی ضعیف در بدن می‌شوند. «ایزوفلاون» موجود در دانه سویا  و «لیگنانس» موجود در دانه کتان به‌عنوان «فیتو استروژن» مهم در کاهش علائم یائسگی نقش مؤثری دارند. لیگنانس و دیگر فیتواستروژن‌ها بخاطر نفوذ در بافت‌های حساس به استروژن به درمان علائم یائسگی کمک می‌کنند.


سویا: سویا حاوی ایزوفلاون بوده و در تسکین علائم یائسگی مفید است.سویا همچنین باعث کاهش کلسترول شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. مصرف30-50 میلی گرم ایزوفلاون از مواد غذایی به‌صورت روزانه توصیه می‌شود.دانه سویا،خمیر سویا و شیر سویا سه روش خوردن سویا هستند.

بذر کتان: بذر کتان منبع دیگری از استروژن گیاهی محسوب می‌شود این دانه گیاهی را می‌توان به عنوان ادویه به غلات و سایر غذاهای دیگر اضافه کرد.بذر کتان ممکن است سیکل ماهانه را تشدید کند بنابراین مصرف آن در این دوران توصیه نمی‌شود.

گیاه پنچ انگشت: این گیاه با بهبود ترشحات هورمونی از میزان عوارض یائسگی بویژه گرگرفتگی می‌کاهد. پنج انگشت به بازگرداندن سطح پروژسترون در دوران یائسگی کمک می‌کند.البته دوزهای بالاتر این گیاه برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های خاص داخلی توصیه نمی‌شود.

چای شبدر قرمز : برای کمک به آرام کردن دردهای یائسگی چای شبدر قرمز جایگزین هورمون گیاهی مناسبی است.این گیاه به چند دلیل مهم استفاده دارویی دارد یکی از این عوامل بخاطر دارا بودن شبدر قرمز از فیتواستروژن‌ها است که گرگرفتگی و علائم نا خوشایند سندرم قبل از قاعدگی را تسکین می‌دهد.

ویتامین ای : زنانی که از میزان بالای ویتامین ای استفاده می‌کنند باعث تسکین گرگرفتگی و تعریق شبانه این دوران می‌شوند. تأثیر مصرف این ویتامین گاه تا چهار هفته بعد خود را نشان می‌دهد. مصرف آن با داروهای ضد افسردگی ممنوع است.

طب سوزنی : مطالعات دانشمندان سوئدی نشانگر آن است که طب سوزنی به راحتی با بی‌خوابی و گرگرفتگی در دوران یائسگی مبارزه می‌کند.

ورزش : یک تا سه ساعت ورزش در هفته به میزان قابل توجهی گرگرفتگی را کم می‌کند پیاده روی،وزنه‌برداری و سایر ورزش‌های هوازی به بهبود علائم یائسگی و پوکی استخوان کمک می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha