چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11051

در این راستا سازمان بهداشت جهانی از تمامی دولت ها می خواهد تا به منظور حفظ سلامتی5/1 میلیون جوان در سطح جهان ممنوعیتی برای تبلیغ ، ارتقا و بانیگری شرکت های تولید کننده دخانیات ایجاد شود.

WHO و مبارزه با تبلیغات دخانیات
به گزارش گروه دریافت خبر سلامت نیوز ،سازمان جهانی بهداشت طی نامه ای به سلامت نیوز اعلام کرد:مبارزه امسال در مقابل تلاش بیلیون دلاری شرکت های تولید دخانیات به منظور جذب جوانان به سمت تولیدات اعتیاد آورآنها صورت می گیرد. مطالعات اخیر ثابت می کند ک هر چقدر بیشتر ، جوانان در معرض این دسته از تبلیغات قرار گیرند میل به استعمال دخانیات در آنها بیشترمی شود. و تنها 5% از اجتماعات جهانی دارای ممنوعیت جامع در برابر این دسته از تبلیغات هستند. شرکت های تولید کننده دخانیات برای هدف قرار دادن جوانان به غلط مصرف دخانیات را با افزایش کیفیت هایی همچون جذبه های مسحورکننده، انرژی و گیرایی جنسی مربوط می داند.
این گونه شرکت های تولید کننده به منظور حفظ بقای خود نیاز به جایگزینی جوانان سالم با افرادی که مصرف را ترک کرده و یا مرده اند دارند و به همین منظور شبکه خرید و فروش دخانیات را ایجاد می کنند تا میلیون ها جوان سالم را در سراسر جهان به دام اعتیاد انداخته و سلامت آنها را به خطر اندازند.
بنابراین بهترین روش برای مقابله با این پدیده ایجاد ممنوعیت دولتی در مقابل تبلیغات و کلا ایجاد اینگونه کارخانجات است.
شرکت های دخانیات به منظور فروش تولیدات خود هرکجا که جوانان دسترسی آسانتری به تبلیغات آنها دارند را هدف قرار می دهند، مثل فیلم ها، اینترنت، مجلات مد، و محل های اجرای موسیقی و ورزش
اکنون بیشتر افراد قبل از 18 سالگی و یک چهارم آنها قبل از سن 10 سالگی شروع به مصرف سیگار می کنند.
طبق مطالعات انجام گرفته توسط سازمان بهداشت جهانی در مدارسی که دانش آموزان سنین 13 تا 15 تحصیل می کنند مشخص شده که بیش از 55% از آنها تبلیغات مربوط به دخانیات را از طریق تابلو اعلانات که کنار بزرگراه ها  گذرگاه ها ی عمومی می زنند مشاهده می نمایند  .
کشورهای درحال پیشرفت که ماوا و کانون بیش از 80%جوانان جهان است به طور تهاجمی تری هدف شرکتهای دخانیات می باشد. زنان و دختران نیزازاین آسیب مصون نیستند. شرکت های دخانیات در تلاش برای ضعیف کردن فرهنگ مخالف مصرف دخانیات در کشورهایی است که به خصوص زنان به طور سنتی از این ماده مخدر اجتناب می ورزند.
شرکتهای تولید از روشهای خریدو فروش دزدانه ای برای جذب جوانان به تولیدات خود استفاده می کنند اما یک تبلیغ جامع برای ایجاد ممنوعیت مصرف د رکشورهایی که به طور قانونی در این مسیر گام نهاده اند تا 16% می تواند موفق باشد.
اما اقدام در این مسیر باید به صورت جامع و کامل صورت گیرد زیرا ممنوع کردن تنها یک روش تبلیغ کافی نیست چرا که شرکتهای تولید کننده بلافاصله ا زکانال های دیگری به عرضه تولیدات خود می پردازند . بنابراین سازمان بهداشت جهانی از دولت ها می خواهد که از یک روش جامع و مانع برای ایجاد ممنوعیت در این زمینه اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha