مدیرعامل سازمان انتقال خون در آخرین روز هفته سلامت با موضوع "مدیران اجرایی حامیان خود مراقبتی"، سازمان انتقال خون را حامی گسترش سلامت در میان جامعه خصوصا در میان بیماران دانست و گفت: سازمان انتقال خون برای دقت بیشتر در فرآیند خونگیری قصد دارد شیوه جذب اهدا کنندگان را تغییر دهد.

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان انتقال خون در آخرین روز هفته سلامت با موضوع "مدیران اجرایی حامیان خود مراقبتی"، سازمان انتقال خون را حامی گسترش سلامت در میان جامعه خصوصا در میان بیماران دانست و گفت: سازمان انتقال خون برای دقت بیشتر در فرآیند خونگیری قصد دارد شیوه جذب اهدا کنندگان را تغییر دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر پورفتح اله در مورد برنامه‌های پیش روی سازمان در سال جاری و آینده گفت: تغییراتی در روش‌ها و نگرش‌ها لازم است که از آن جمله شیوه جذب اهدا کننده است.

وی تاکید کرد: تهییج افکار عمومی و تحریک احساسات مردم با سلامت خون مغایر است و وارد کردن استرس و تحت فشار قرار گرفتن سیستم ، وضعیتی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به زیر پا گذاشتن استانداردها شود.

وی گفت: گرچه با فراخوان دادن گاه و بیگاه به نوعی فعالیت سازمان انتقال خون در رسانه‌ها مطرح می شود، اما ما برای مطرح کردن دستاوردهای سازمان راههای دیگری هم داریم و نیاز به تهییج افکار عمومی و نگران ساختن مردم نیست.

وی با اشاره به آمار500 هزار اهداکننده مستمر که حداقل 2 بار در سال خون اهدا می‌کنند، گفت: این عزیزان حتی در شرایط نامطلوب و کاهش سطح سرویس دهی و خدمات، اهدای خون را فراموش نکردند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، اهدا کنندگان خصوصا اهدا کنندگان مستمر را سرمایه بزرگ انتقال خون دانست و گفت: باید در استانها برای آموزش و فرهنگ سازی در میان این دسته از اهدا کنندگان برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد زیرا این گروه الگوهای مسوولیت پذیری و زندگی سالم هستند.

وی افزود: در مواقع کمبود خون برنامه ریزی خواهد شد که فراخوان فقط از طریق پیامک و تماس مستقیم با اهدا کنندگان مستمر و با سابقه سازمان صورت پذیرد و از طریق اهدا کنندگان مستمر، آموزش جامعه و جذب اهدا کننده و تغییر نگرش جامعه برای اهدای خون و سلامت خون صورت پذیرد.

دکتر پور فتح اله گفت: اطلاع رسانی ویژه برای مخاطبان خاص و ویژه اهدا کنندگان مستمر از دیگر کارهایی است که به زودی صورت می گیرد.

وی افزود: آموزش سلامت به جامعه اهدا کنندگان باید به شیوه‌ای باشد که این گروه در بحث سلامت خون سرآمد باشند. در این صورت این گروه می توانند حتی از یک پزشک اهدا اطلاعات بهتری به مردم و سایر اهدا کنندگان بدهند ضمن اینکه مراقب سلامت خود نیز هستند.

وی این 500 هزار نفر اهدا کننده مستمر را سرمایه های ملی خواند که می توانند هدایت کنندگان سلامت جامعه باشند.

پورفتح اله گفت: مطالعات اجتماعی نشان می دهد این عده نسبت به آسیب‌ها و مسائل جامعه بی تفاوت نیستند و جزو قشر مسئولیت پذیر و موثر جامعه‌اند.

وی همچنین در بحث سیاست‌های استانی انتقال خون گفت: برای مدیریت بهتر امور انتقال خون خصوصا در بحث فرآیندها و اتوماسیون باید نگاه منطقه‌ای به جای نگاه استانی حاکم باشد. اکنون در 31 استان کشور آزمایشگاه وجود دارد و حتی در دور افتاده‌ترین نقطه از کشور چون چابهار نیز از این سیستم بهره مند است در حالی که هزینه نگهداری این وسایل حتی بیشتر از سرمایه گذاری انجام شده است. حال آن که در کشوری چون آمریکا این تجهیزات تنها در 6 منطقه مستقر است.

وی بر لزوم جهت گیری شبکه خون رسانی کشور از سطح استانی به منطقه‌ای تاکید کرد و افزود: تمرکز اتوماسیون و نگاه منطقه‌ای برای تامین خون باید جایگزین نگاه استانی شود و آزمایش‌ها در 9 مرکز منطقه‌ای متمرکز شود. همچنین لازم است مراکز اهدای خون در مناطق پرجمعیتی که در آن بیماری‌های منتقله از خون شیوع ندارد ساماندهی شود. تامین خون در استانهای همجوار نیز باید به شکل منطقه ای صورت گیرد و استانها در این زمینه هم پوشانی داشته باشند.

وی با تشکر از دولت تدبیر و امید در مساعدت به رفع مشکلات مالی سازمان انتقال خون اظهار امیدواری کرد با مشخص شدن سیاستهای جذب نیروی انسانی، مشکلات نیروی انسانی سازمان نیز به حداقل خواهد رسید.

وی با اشاره به اقدامات مشترک و تدوین تفاهم‌نامه با بیمارستانهایی که مصرف خون بالا دارند، اظهار امیدواری کرد که با اجرایی شدن تفاهم نامه‌ها امسال بتوانیم قدم‌های موثری در زمینه سرویس‌های انتقال خون بیمارستانی، مدیریت مصرف خون، انتقال خون خودی، مدیریت خون بیمار و مصرف بهینه و منطقی خون داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha