وزیر بهداشت با حضور در بیمارستان روانپزشکی رازی، گفت: بحث سلامت روان و توانبخشی از جمله بخشهای مغفول مانده در حوزه سلامت است که امیدواریم در دولت تدبیر و امید، توجه ویژه ای به آنها شود.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با حضور در بیمارستان روانپزشکی رازی، گفت: بحث سلامت روان و توانبخشی از جمله بخشهای مغفول مانده در حوزه سلامت است که امیدواریم در دولت تدبیر و امید، توجه ویژه ای به آنها شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر سیدحسن هاشمی در این بازدید و ملاقات با بیماران، کارکنان، روانپزشکان و اعضای هیئت علمی، پرستاران و کمک بهیاران بیمارستان رازی، در جریان مشکلات بیمارستان همچون کمبود نیروی انسانی و سختی کار آنان به ویژه کادر درمان، کمبود امکانات و همچنین راکد ماندن پروژه های مربوط به توسعه و بازسازی بخشهای بستری ناشی از کمبود بودجه قرار گرفت.

وزیر بهداشت در مورد وضعیت این بیمارستان به طور خاص قول داد که وضعیت بیمارستان ارتقاء یابد و بودجه بسته های خدماتی بخش سلامت روان بازنگری و مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: طی یک ماه آینده، ضمن آنکه اقداماتی از سوی دولت در زمینه ارتقای وضعیت بیمارستان روانپزشکی رازی انجام خواهد شد، امیدوارم خیران و افراد نیکوکار از وجود این مرکز آموزشی - درمانی به عنوان فرصتی برای انجام امور خیر، استفاده کنند و در رفع نیازهای آن تلاش کنند.

هاشمی ادامه داد: گسترش بخشهای کلینیکی و بستری، افزایش ظرفیت پذیرش بیماران و تلاش کادر درمانی با استفاده از روشهای علمی و تخصصی، تفاوت این بیمارستان با دیگر مراکز روانپزشکی در کشور نیز می باشد  که حکایت از حضور خیران و افراد نیکوکار در این مرکز فوق تخصصی دارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: سیاستها باید به سمت نگهداری در منزل سوق داده شود تا هزینه خدمات بین دو تا پنج برابر کاهش یابد.

هاشمی با اشاره به قدمت بیش از یک قرن بیمارستان روانپزشکی رازی (امین آباد) و وجود برخی بیماران که 30 تا 40 سال از بستری و نگهداری آنها در این بیمارستان می گذرد، افزود: برای این افراد فرقی نمی کند که در تهران بستری باشند یا در شهرستان دیگری نگهداری شوند چون داروی آنان مشخص است و فقط با مصرف دارو، در این مرکز نگهداری می شوند. لذا، افراد خیر و نیکوکار در سراسر کشور می توانند در گروههای خیریه، نسبت به نگهداری اینگونه بیماران در شهرستان خود اقدام کنند.

دعوت از افراد نیکوکار برای مشارکت در رفع نیازهای بیمارستان روانپزشکی رازی

وزیر بهداشت از خیران و افراد نیکوکار خواست تا امسال که به نام سال توجه به فرهنگ نامگذاری شده ، با مشارکت در رفع نیازهای بیمارستان روانپزشکی رازی ، بیش از گذشته  در فرهنگ سازی و سلامت جامعه  نقش داشته باشند.

وی، بحث مشارکت خیرین را برای حل مشکلات بیمارستان مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: بیمارستان روانپزشکی رازی جزو قدیمی ترین بیمارستانهای تهران است و مشکلات متعدد دارد که پیش بینی هایی برای آن شده اما به صورت خلاقانه از افراد خیر انتظار است که در قالب هیات امناء ، بتوانند به رفع مشکلات این مرکز کمک کنند و در این مرکز علاوه بر امور درمانی، بتوانیم امور آموزشی و پژوهشی در خصوص سلامت روان نیز داشته باشیم .

وزیر بهداشت افزود: با کمک خیران می توان امیدوار بود که این بیمارستان بتواند خدمات سلامت روان به تمامی اقشار جامعه اعم از سالمند، جوان و... بدهد و در عین حال در فرهنگ سازی جامعه بتوانند نقش داشته باشند بطوریکه تصور نشود با بستری بیمار روانی، یک بار سنگین اجتماعی متوجه او است.

وی تاکید کرد: به نظر من اگر نگاه حمایتی به مستحق داشته باشیم، این بیماران بسیار مستحق لطف و محبت مردم نوع دوست هستند، ضمن آنکه با اشاعه فرهنگ دوستی و همدلی در جامعه ، مشکلاتی همچون استرس، تنش، اختلالات اعصاب و روان در جامعه کاهش می یابد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در همین راستا می توانیم بخشی از بیماران را که نیاز به دریافت خدمات درمانی در ساعاتی از روز دارند، به صورت سرپایی و با روشهای علمی مناسب، درمان کنیم و مابقی ساعات را در منزل و کنار خانواده بگذرانند و اگر بتوانیم حداقل 10 تا 20 درصد بیماران را به این شکل درمان کنیم، در فرهنگ سازی جامعه و کاهش هزینه ها بسیار موثر خواهد بود.

هاشمی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری که در خصوص راه حل برای سختی کار پرستاران پرسید، گفت: امیدواریم در جلسات دولت بتوانیم کارهایی در این خصوص انجام بدهیم اما اگر هیئت امنایی از افراد خیر و نیکوکار که دارای سرمایه هایی در مجموعه کلان اقتصادی کشور هستند، تشکیل شود می تواند بسیار کمک و موثر در رفع مشکلات کادر درمانی باشد  همانطور که دایر کردن یک صندوق کوچک می تواند باعث خیر و برکات بسیار بشود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تغییر نام منطقه "امین آباد" می تواند در تغییر نگرش مردم نسبت به این مرکز که از گذشته های دور به عنوان مرکز روانپزشکی امین آباد معروف بوده ، تاثیر داشته باشد، اظهارداشت: به نظر من "امین آباد" نام زیبا و پرمعنایی است که شاید نامگذاری گذشتگان ما نیز با این فکر انجام شده که این منطقه و مرکز روانپزشکی رازی می تواند امنیت و آرامش به اهالی آن هدیه کند.

وزیر بهداشت افزود: اصل موضوع در تغییر نگاه و دید مردم است که با مواجهه با برخی از اختلالات اعصاب و روان یا حتی کم خوابی به خصوص در مراحل اولیه، نگران تبعات این موضوع و آگاهی اطرافیان نسبت به این نوع بیماریها نباشند و حتما با تشخیص زودهنگام و مراجعه به موقع به مراکز درمانی، مراحل درمان را طی کنند.

دکتر محمدتقی جغتایی رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در این بازدید، وزیر بهداشت را در جریان مشکلات این بیمارستان قرار داد.

بیمارستان فوق تخصصی آموزشی - درمانی روانپزشکی رازی با 1100 تخت فعال برای انواع بیماران با اختلالات روانی، به عنوان بزرگترین بیمارستان روانپزشکی ایران و خاورمیانه، تحت پوشش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با همکاری هیات علمی این دانشگاه فعالیت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha