چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11055

پژوهشگران آمریکایی در پشه آنوفل ناقل بیماری مالاریا نوعی پروتئین سم زدا را شناسایی کردند که سم "د.د.ت" را از طریق متابولیسم تغییر می دهد.

گروهی از محققان دانشگاه ایلینویز در پشه آنوفل ناقل بیماری مالاریا نوعی پروتئین سم زدای کلیدی را کشف کردند که می تواند از طریق متابولیسم ساختار سم "د.د.ت" را تغییر دهد.

سم "د.د.ت" نوعی سم آفت کش ترکیبی است که از زمان جنگ جهانی دوم برای کنترل گسترش مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد.
اکنون نتایج این تحقیقات که در مجله علمی "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم آمریکا" (PNAS) منتشر شده است نشان می دهد که این پروتئین به این حشره امکان می دهد تا حد زیادی این سم را متابولیزه کند و مقاومت آنوفل را در مقابل "د.د.ت" افزایش دهد.

گونه پشه آنوفل گامبیایی عامل انتقال انگل "پلاسمودیوم" به انسان و حیوانات است. انگل "پلاسمودیوم" عامل بروز بیماری مالاریا است. ژنوم پشه آنوفل نخستین بار در سال 2002 به دست آمد.

به گفته این محققان، پروتئینی که "د.د.ت" را متابولیزه می کند CYP6Z1 نامیده می شود و در گروه "تک اکسیژنازهای سیتوکروم P450" جای دارد.

این گروه از آنزیمها در بسیاری از گونه ها به عنوان یک عامل مهم سم زدایی شناخته می شود.

بررسیهای بسیاری که درباره گونه های مختلف حشرات انجام شده نشان می دهند که "تک اکسیژناز سیتوکروم P450" نقش مهمی در دفاع حشرات در مقابل سموم گیاهی ایفا می کند.

این محققان با استفاده از تکنیکهای مدرن مدلسازی روی ساختارهای سه بعدی از پروتئین مشابهی که در انسان حضور دارد موفق شدند احتمال جهت یابی مولکولی را که به پروتئین CYP6Z1 امکان می دهد "د.د.ت" را غیرفعال کند شبیه سازی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha