یک روانشناس کودک معتقد است: ارتباط اولیه والدین با کودک از طریق تماس پوستی است. اختلالات رفتاری در کودکانی که با روش سزارین متولد شده‌اند و از شیر مادر تغذیه نشده‌اند بیشتر دیده می‌شود.

اضطراب موقع شیردهی به نوزاد انتقال می‌یابد

سلامت نیوز: یک روانشناس کودک معتقد است: ارتباط اولیه والدین با کودک از طریق تماس پوستی است. اختلالات رفتاری در کودکانی که با روش سزارین متولد شده‌اند و از شیر مادر تغذیه نشده‌اند بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مهناز استکی با اشاره به شعار هفته سلامت با عنوان «یک عمر سلامت با خود مراقبتی» پیشگیری را لازمه خود مراقبتی در زمینه بهداشت و درمان به ویژه در کودکان عنوان کرد و اظهار داشت: پیشگیری در زمینه اختلالات رفتاری به ویژه اختلال بیش‌فعالی و فقدان توجه حائز اهمیت است. متأسفانه گاهی بیش فعالی را با اضطراب اشتباه می‌گیریم.

وی افزود: الگوگیری کودکان بسیار زیاد است وقتی والدین به حرف‌های کودک خود گوش نمی‌دهند نباید انتظار داشته باشند که این کودک مهارت شنیدن را پیدا کند.

این روانشناس کودک رابطه والدین با کودک را زمینه‌ساز دلبستگی دانست و گفت: در رابطه با والدین و کودک نوع ارتباطات بسیار مؤثر است. وقتی با عدم شیردهی این ارتباطات را محدود می‌کنیم زمینه‌ساز اختلال دلبستگی در کودک خود می‌شویم متأسفانه برخی مادران نه تنها به بچه شیر نمی‌دهند بلکه شیشه شیر را در دستان او قرار می‌دهند و می‌روند. این رفتار می‌تواند در کودک اختلال دلبستگی به وجود آورد که خود زمینه‌ساز اختلالات رفتاری در آینده است.

وی ادامه داد: ارتباط پوستی دلبستگی اولیه را به وجود می‌آورد. سابقه کودکانی که دچار اختلالات رفتاری هستند نشان می‌دهد که از دلبستگی اولیه محروم بوده‌اند و اکثر آنها با روش سزارین متولد شده‌اند.

این متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: وقتی کودک از کانال طبیعی متولد می‌شود. تعدادی از گیرنده‌های بدن که پایه دلبستگی هستند تحریک می‌شوند و این تحریکات بر کودک نیز اثر می‌گذارد. هنگامی که کودک در آغوش مادر قرار می‌گیرد و شیر می‌خورد ارتباط پوستی دیده می‌شود.

وی افزود: وقتی مادر با عشق و علاقه به کودک شیر می‌دهد. آرامش را به او منتقل می‌کند و هنگامی که مضطرب است این اضطراب را به کودک انتقال می‌دهد کودکی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شود گیرنده‌های بدنش تحریک نمی‌شود اکثر گیرنده‌های بدن روی انگشتان و لب است که در شیردهی بیشترین ارتباط بین این نقاط به وجود می‌آید.

این روانشناس کودک حذف محرک از محیط کودک را بر عوامل شناختی و هیجانی او مؤثر دانست و اظهار داشت: کودکانی که از عوامل شناختی و هیجانی محروم هستند مستعد اختلالات رفتاری بوده، علایم بیش‌فعالی را نشان می‌دهند. علایم اختلالات مرضی و مشکلات رفتاری مانند افسردگی در بزرگسالان و کودکان متفاوت است مثلاً علایم افسردگی در کودکان با پرخاشگری تجلی پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: والدین باید به ارتباطات اولیه خود با کودک توجه کنند و آنچه در این میان اهمیت دارد ارتباطات پوستی اولیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha