دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 110555

متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: احتمال زایمان پس از موعد در بارداری اول و در افرادی که وزن بالایی دارند یا سابقه این نوع زایمان در خانواده دارند بیشتر است.

سلامت نیوز: متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: احتمال زایمان پس از موعد در بارداری اول و در افرادی که وزن بالایی دارند یا سابقه این نوع زایمان در خانواده دارند بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، زهره شمالی صبح امروز در حاشیه دوره آموزشی با موضوع زایمان پیش از موعد و خطرات آن اضافه کرد: از دیگر عوامل پاره شدن کیسه آب جنین می‌توان به عفونت‌ها و مصرف داروهای غیرمجاز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بهتر است عفونت‌ها قبل از بارداری درمان شود، اظهار داشت: عفونت‌های واژینال و عفونت‌های دندان ریسک زایمان پیش از موعد را بالا می‌برد حتی اگر حین بارداری درمان شود زیرا این عفونت‌های بیهوازی وارد خون شده و عفونت داخل رحمی را بالا برده و ریسک زایمان پیش از موعد را بیشتر می‌کنند.

شمالی با اشاره به تأثیر استرس در زایمان پیش از موعد گفت: مادران بارداری که مضطرب هستند و دارای استرس‌های عصبی و افسردگی هستند بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار دارند.

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه هیچ دلیلی برای ریسک فاکتورهایی که فرد را مستعد زایمان پیش از موعد می‌کند، نمی‌توان پیدا کرد، گفت: افرادی که خود متولد یک زایمان پیش از موعد هستند یا در خانواده سابقه زایمان پیش از موعد دارند بیشتر در معرض خطر این نوع زایمان قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: وزن پایین و قد کوتاه، سن زیر 19 سال و بالای 35 سال، کمبود مواد غذایی، کمبود ویتامین‌ها به خصوص ویتامین سی، مشاغل طاقت فرسا، ایستادن‌های طولانی مدت و راه رفتن‌های طولانی و مداوم از دیگر ریسک فاکتورهایی است که فرد را مستعد زایمان پیش از موعد می‌کند.

شمالی با اشاره به اینکه زایمان پیش از موعد خود عوارض زودرس و دیررس دارد، اظهار داشت: عوارض زودرس در زایمان پیش از موعد، مشکلات تنفسی اولیه و خونریزی مغزی پس از تولد نوزاد است و عوارض دیررس در این زایمان مشکلات تکامل عصبی و اختلالات تکاملی برای نوزاد است که ممکن است در دیرتر راه افتادن آنان و مشکلات مغزی تأثیرگذار باشد.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر با اشاره به زایمان پس از موعد گفت: احتمال زایمان پس از موعد در بارداری اول و در افرادی که وزن بالایی دارند یا سابقه این نوع زایمان در خانواده دارند بیشتر است.

شمالی اضافه کرد: اختلالات ژنتیکی که میزان استروژن بدن را کاهش می‌دهد نیز ریسک زایمان پس از موعد را بالاتر می‌برد.

وی افزود: در زایمان پس از موعد، آب دور جنین کاهش یافته و به دنبال آن افزایش فشار به بند ناف باعث می‌شود ضربان قلب نامنظم شود و جنین در درون رحم مدفوع می‌کند و بعد از تولد این مدفوع وارد ریه شده و عفونت‌های ریوی برای نوزاد ایجاد می‌کند و حتی احتمال مرگ نوزادی نیز وجود دارد.

شمالی اضافه کرد: اختلال در بند ناف موجب می‌شود خون رسانی کاهش پیدا کند همچنین ممکن است عوارض تکاملی و عصبی نیز در پی داشته باشد.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر اظهار داشت: اغلب مادران از 41 هفته در بیمارستان بستری شده و تحت مراقبت قرار می‌گیرند تا دچار زایمان پس از موعد نشده و سلامت نوزاد و مادر به خطر نیافتد. زایمان قبل از 37 هفته را زایمان پیش از موعد و زایمان بعد از 42 هفته را زایمان پس از موعد می‌گویند که هرکدام از این زایمانها عوارض و مشکلات خاص خود را دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha