چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11056

پژوهشگران كالج ایمپریال لندن اعلام كردند كه بر اساس تازه ترین بررسی‌ها، عصاره گیاه جینكو در درمان زوال عقل تاثیری ندارد.

 این عصاره گیاهی كه از درخت جینكو بیلوبا گرفته می‌شود تقریبا از سوی 10 درصد از بیماران مبتلا به زوال عقل استفاده می‌شود.

جینكو بیلوبا به طور متداول به عنوان یك گیاه تقویت كننده حافظه در بازار موجود است و برخی از مطالعات نیز این مزایای جینكو را تایید كرده‌اند. اما در پژوهش اخیر در آزمایشی شش ماهه روی افراد مبتلا به زوال عقل خفیف تا متوسط معلوم شد بین افرادی كه جینكو بیلوبا مصرف می‌كنند با افرادی كه از شبه دارو استفاده كرده‌اند، تفاوتی وجود ندارد.

نتایج این تحقیق در مجله بین المللی «روانشناسی سالمندان» منتشر شده است. در این تحقیق، پژوهشگران 120 میلی گرم مصرف روزانه جینكو بیلوبا را در بیماران بررسی كردند.

مطالعات نشان می‌دهد: هزاران نفر از مبتلایان به این اختلال ذهنی به امید این كه مشكلات حافظه‌ای و ذهنی آنها بهبود پیدا كند جینكو بیلوبا خریداری و مصرف می‌كنند.

پروفسور كلیوبالارد از انجمن آلزایمر انگلیس به همراه دستیاران خود،‌ مهارت‌های ذهنی و كیفیت زندگی شركت كنندگان در پژوهش را طی دو، ‌چهار و شش ماه بررسی و اندازه گیری كردند.

آزمایشات شامل تمریناتی چون یادآوری واژه‌ها از حافظه یا پاسخگویی به سوالات درباره زمان یا محل‌های خاصی بود.

در این بررسی هیچ مدرك علمی مبنی بر این كه دوز استانداردی از عصاره گیاه فوق تاثیرمطلوبی روی حافظه داشته باشد، بدست نیامد.

هم چنین طی دوره آزمایشات طبق اطلاعات خود بیمار یا پرستاران آنها كیفیت زندگی بیمار نیز بهبود پیدا نكرد.

هم چنین یك بازبینی مطالعاتی كوچران كه در سال 2002 منتشر شده بود با ارائه تمام مدارك مربوط و در نظر گرفتن همه آنها نشان داد كه جینكو ممكن است تاثیر سودمند بسیار ناچیزی روی حافظه در بیماران مبتلا به زوال عقل داشته باشد.

اما در پژوهش اخیر كه در واقع نمونه به روز شده مطالعه كوچران است معلوم شد كه در واقع این گیاه هیچ تاثیر مثبتی از این حیث بر جای نمی‌گذارد.

دكتر راب مك كارنی كه این پژوهش را در كالج ایمپریال لندن انجام داده اظهار داشت: فقدان دارو در مراحل اولیه بروز زوال عقل به این معنی است كه بیماران تلاش می‌كنند هر گزینه دیگری را برای به تعویق انداختن سرعت پیشرفت بیماری امتحان كنند.

مك كارنی افزود: احتمال منتشر شدن یافته‌های منفی از این قبیل در مجموع بسیار كمتر است اما ما فكر می‌كنیم كه نتایج منفی هم به اندازه نتایج مثبت مهم هستند.

پروفسور بالارد نیز خاطرنشان كرد: نتایج تحقیقات اگرچه ناامید كننده است اما بی نهایت مهم است.

همچنین گروه دیگری از پژوهشگران در یك تحقیق مجزا هشدار دادند كه تجویز داروهای ضد روان پریشی برای سالمندان مبتلا به زوال عقل خطرناك است.

این تحقیقات نشان می‌دهد: احتمال بستری شدن در بیمارستان و یا حتی مرگ سالمندان مبتلا به زوال عقل كه حتی برای یك دوره بسیار كوتاه از داروهای ضد روانپریشی استفاده می‌كنند بسیار بیشتر است.

پژوهشگران می‌افزایند: این مشكلات تاكیدی بر نیاز مبرم به وجود چنین داروهایی است كه بتواند مشكلات رفتاری در این بیماران از قبیل پرخاشگری را كه بسیار جدی هستند را ‌تسكین دهند ولی در حال حاضر جایگزین برای داروهای ضد روانپریشی بسیار محدود است.

این مطالعات به سرپرستی دكتر گری جی كندی رییس بخش روانشناسی سالمندان از مركز پزشكی مونته فیور در نیویورك صورت گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha