دبیر هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران با انتقاد از تبعیض آمیز بودن مجموعه بیمه ای کشور بر لزوم یکسان سازی بیمه های درمانی تاکید کرد.دبیر علمی پنجاه و چهارمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران نیز با انتقاد از عدم باور نتیجه بخش بودن مقوله بهداشت گفت:«اگر حاکمیت خدمات پیشگیری را جدی بگیرد و در ساختاراولیه زندگی مردم وارد کند؛هزینه های تحمیلی درمان بیماری های دهان و دندان به کشور کاهش می یابد».

انتقاد از تبعیض آمیز بودن بیمه های درمانی/ افزایش 600درصدی قیمت تجهیزات دندانپزشکی

سلامت نیوز:دبیر هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران با انتقاد از تبعیض آمیز بودن مجموعه بیمه ای کشور بر لزوم یکسان سازی بیمه های درمانی تاکید کرد.دبیر علمی پنجاه و چهارمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران نیز با انتقاد از عدم باور نتیجه بخش بودن مقوله بهداشت گفت:«اگر حاکمیت خدمات پیشگیری را جدی بگیرد و در ساختاراولیه زندگی مردم وارد کند؛هزینه های تحمیلی درمان بیماری های دهان و دندان به کشور کاهش می یابد».


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز دکتر بهزاد فرخ زاد دبیر هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران در نشست خبری پنجاه و چهارمین کنگره دندانپزشکی درباره بیمه خدمات پیشگیرانه دندان‌پزشکی گفت:« مجموعه بیمه ای کشور در قسمت های مختلف پزشکی ضعف عدیده ای دارد و تبعیض آمیز است».


وی ادامه داد:«هدف بیمه ایجاد سلامتی در جامعه است که از طریق اصول پیشگیری امکانپذیر است اما تعریف بیمه در ایران بر مبنای درمان بوده است».


وی با بیان اینکه قرار بر این است که فلوراید تراپی و ترمیم دندان شش در بیمه لحاظ شود،گفت:« انجام فلورایدتراپی از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و آن را تا 60 درصد کاهش می دهد و اگر این روند بر روی کودکان در حال رشد انجام شود مشکلات دندانی کمتری در دوره جوانی خواهند داشت. برای ترمیم دندان 6 که دندان اصلی کودک است و در 5، 6 سالگی در می‌آید و اکثر خانواده‌‌ها به اشتباه آن را به عنوان دندان شیری می شناسند قرار است با این طرح از پوسیدگی و کشیدن آن جلوگیری شود».


دکتر فرخ زاد درباره پوشش بیمه ای پیشگیری و آموزش بهداشت دهان و دندان،گفت:« سیستمی که برای بیمه پیشگیری و آموزش بهداشت ذکر شده برای مطب های خصوصی نیست.اگر به این سمت برویم که پزشک آموزش دهنده بهداشت دهان و دندان باشد هم برای پزشک و هم برای بیمار بخصوص کودکان بسیار مفید بوده و باعث می شود کودک به آن نگاه مثبتی پیدا کند».


افزایش 600درصدی قیمت تجهیزات دندانپزشکی
به گزارش سلامت نیوز،در ادامه بیژن اخوان آذری، رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکان ایران درباره قیمت تجهیزات دندانپزشکی و گرانی ناگهانی آن در چند سال اخیر به دلیل نوسانات قیمت ارز،گفت:«تجهیزات دندانپزشکی افزایش قیمت 600 درصدی را داشته است چرا که واردکنندگان با ارز گران تری این تجهیزات را وارد کشور می کردند که البته میزان واردات این تجهیزات را کاهش دادند که موجب سودجویی برخی دلالان شد و عده ای اقدام به واردات تجهیزات دندانپزشکی با چمدان های شخصی می کردند و به دندانپزشکان با هزینه های بالا می فروختند».


وی با بیان اینکه 50 تا 60 درصد هزینه های دندانپزشکی مربوط به مواد دندانی و تجهیزات آن است؛گفت:«هزینه هایی که یک دندانپزشک در ایران از بیمار دریافت می کند به مراتب ارزان تر از کشورهای اروپایی،امریکایی و بسیاری از کشورهای آسیایی و حتی کشورهای منطقه است.این در حالی است که دندانپزشکان همان مواد مورد استفاده دندانپزشکان این کشورها را برای درمان بیماران استفاده می کنند».


دندانپزشکان به بیماران از جیب خود سوبسید می دهند
دکتر اخوان آذری ادامه داد:«دندانپزشکان با خرید تجهیزات و مواد دندانی گران و تعرفه های درمانی ارزانی که برای بیماران قائل هستند از جیب خود به بیماران سوبسید می پردازند در حالی که مسئولین مربوطه باید آن را تقبل کنند».


وی افزود:«وقتی که هزینه مواد دندانی و دستمزد دندانپزشک با هم پرداخت می شود این تصور پیش می آید که مقصر اصلی گرانی هزینه های درمان بیماری های دهان و دندان ، دندانپزشکان هستند در حالی که دندانپزشکان اجحاف گر نیستند».


بیماری های دهان و دندان،هزینه برترین درمان در سطح کشور
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، در ادامه دکتر محسن امین سبحانی، مدیر سیزدهمین جشنواره شهید دکتر هدایت با بیان اینکه بیمه نیروهای مسلح 95 درصد خدمات دندانپزشکی را پوشش می دهد؛گفت:« این بیمه برای اینکه آموزش محور شود دو سال است که هزینه آموزش بهداشت دهان و دندان را با فرانشیز 10 درصدی و بقیه خدمات را با فرانشیز 30 درصدی ارائه می دهد».


وی با بیان اینکه درمان بیماری های دهان و دندان،هزینه برترین درمان در سطح کشوراست؛گفت:« بیمه نیروهای مسلح دو سال پیش حدود یکصد میلیاردتومان برای بیماران تحت پوشش خود هزینه کرده است؛ اگر تعداد این افراد را در جمعیت کل کشور ضرب کنیم، به رقم بالایی می‌رسیم که مشخص است دولت نمی‌تواند از پس هزینه‌های بالای بیمه دندانپزشکی بر آید».


لزوم یکسان سازی بیمه های درمانی
به گزارش سلامت نیوز، در ادامه دکتر بهزاد فرخ زاد با تاکید بر لزوم یکسان سازی بیمه های درمانی در کشور گفت:« باید سطح پایه درمان یکسانی تعریف شود سپس بیمه های تکمیلی افراد را براساس نیازشان پوشش دهند. متاسفانه خواسته ای برای یکسان سازی بیمه ها وجود ندارد».


دانشجویانی درمان محور تربیت می کنیم
به گزارش سلامت نیوز،دکتر پوریا مطهری دبیر علمی پنجاه و چهارمین کنگره دندانپزشکی،با بیان اینکه در کشورما از نقص نگرش رنج می بریم؛گفت:«همه می دانند مقوله بهداشت نتیجه بخش است اما چون به آن باور نداریم هیچگاه عملیاتی نشده و تاثیری در سرنوشت جامعه ندارد. در دانشکده های دندانپزشکی اولین درسی که به دانشجویان آموزش می دهیم نحوه کشیدن دندان است و دانشجویانی درمان محور تربیت می کنیم».


وی در ادامه درباره وضعیت بهداشت دهان و دندان ایرانی ها گفت:«دندانپزشکان متولی ارتقای سلامت دهان هستند اما بواسطه وجود دندانپزشک ارتقای بهداشت دهان را در کشور نخواهیم داشت چرا که با وجود تعداد زیاد دندانپزشکان شاخص های بهداشت بهبودی نداشته است چرا که فقط تعداد دندانپزشکان در این زمینه مطرح نیست بلکه تبلیغات مضر سلامتی و یا رژیم های غذایی در این مسئله تاثیرگذار است. دندانپزشک تنها یک ضلع این ساختار چندضلعی است و اضلاع دیگر در کنترل حاکمیت هستند که می تواند برای ارتقای شاخص های بهداشت دهان و دندان سیاستگذاری کند».


حاکمیت خدمات پیشگیری را جدی بگیرد
دکتر مطهری افزود:«اگر حاکمیت خدمات پیشگیری را جدی بگیرد و در ساختاراولیه زندگی مردم وارد کند و آموزش سلامت را از سنین مهدکودک شروع کرده و در سنین بالاتر بر آن تاکید داشته باشد هزینه های تحمیلی درمان بیماری های دهان و دندان به کشور کاهش می یابد».


رواج درمان های زیبایی دندان
وی از رواج برخی درمان های زیبایی دندان که مثل جراحی زیبایی بینی شیوع زیادی پیدا کرده است انتقاد کرد و درباره ایمپلنت چنین گفت:« ایمپلنت یک درمان است که می تواند درمانی موفق باشد و پزشکان براساس وضعیت بیمار خود آن را تجویز می کنند که گاهی ممکن است این تجویز غلط و یا نابه جا باشد در واقع ایراد از تجویز است نه از درمان.»


دکتر مطهری افزود:«در جامعه دندانپزشکی آن درجه از سلامت نفس وجود دارد که هیچگاه درمان بیهوده برای بیماران تجویز نمی کنند».


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دکتر اخوان آذری با بیان اینکه متولیان سلامت در کشورمان تاکنون اشتباهاتی کرده اند،گفت:«به عنوان مثال بر روی پاکت های سیگاری که در دکه ها و مغازه ها به فروش می رسد درج شده برای سلامتی مضر است اما چطور می شود محصولی که برای سلامت افراد جامعه مضر است به فروش می رسد؟چون متصدیان امور دخانیات که دولتی هستند می گویند دخانیات یکی از راه های کسب درآمد برای کشور است».


وی ادامه داد:«استعمال سیگار باعث افزایش سرطان ها می شود اما دولت و وزارت بهداشت برای درمان آن بودجه ای ندارند و بیماران به دلیل بالا بودن هزینه های درمانی سرطان از درمان بازمی مانند و کسی به آنها آموزش نداده که می توان از این بیماری پیشگیری کرد».


در پایان دکتر فرخ زاد با بیان اینکه در جامعه فرهنگ بهداشت عمومی نداریم؛گفت:« متولیان امر سبک زندگی سالم را به مردم آموزش نمی دهند و تا زمانی که فرهنگ زندگی سالم به مردم آموزش داده نشود وضع بهداشت و درمان به همین منوال است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha