یک کارشناس تغذیه، با اشاره به اینکه وسواس تغذیه‌ای عصبی منجر به سوءتغذیه خواهد شد، گفت: افرادی که نسبت به افزایش وزن خود حساسیت دارند بیشتر در معرض پرخوری و بی اشتهایی عصبی هستند.

سلامت نیوز: یک کارشناس تغذیه، با اشاره به اینکه وسواس تغذیه‌ای عصبی منجر به سوءتغذیه خواهد شد، گفت: افرادی که نسبت به افزایش وزن خود حساسیت دارند بیشتر در معرض پرخوری و بی اشتهایی عصبی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بیان زارعیان، با اشاره به اینکه بی‌اشتهایی عصبی، بیشتر در دختران جوان مشاهده می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر پسران نیز دچار وسواس عصبی تغذیه‌ای شده‌اند.

وی افزود: این افراد به دلیل اینکه تصور بدنی نادرستی از خود دارند و خود را چاق و زشت می دانند، دچار لاغری می‌شوند.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه در جوامعی که اندام لاغر ارزش به شمار می‌رود، شیوع این امر بیشتر است، گفت: در این حالت فرد با اینکه گرسنه است اما رغبتی به غذا ندارد و یا اینکه با استفراغ عمدی، استفاده از ملین‌ها و ورزش بیش از حد، وزن خود را کاهش می دهد.

وی با ذکر این نکته که این بیماری دارای عوارض خطرناکی است، تصریح کرد: سوءتغذیه، پوکی استخوان، کم خونی، ریزش مو، رویش موی کرک مانند در صورت و بدن، کاهش فشار خون و همچنین توقف قاعدگی در زنان و افسردگی از عوارض شایع این بیماری است.

زارعیان نقطه مقابل بی اشتهایی عصبی را پرخوری عصبی دانست و افزود: این گروه از افراد، اصلا چاق نبوده و دارای اندام معمولی هستند.

وی با اشاره به اینکه ترس از چاقی منجر به احساس گناه در هنگام غذا خوردن می‌شود، افزود: بیمار معمولا به سرعت و مخفیانه غذا می خورد و سپس با استفراع، استفاده از داروهای ملین یا دیورتیک(ادرارآور)، سعی می‌کند خود را از احساس گناه رها کند.

این متخصص تغذیه با اعلام اینکه پرخوری عصبی هم خطرآفرین است، خاطرنشان کرد: سوءتغذیه، بیماری‌های لثه و دندان، زخم معده، مشکلات قلبی عروقی و کلیوی و اختلالات قاعدگی از عوارض پرخوری عصبی هستند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه مشورت با متخصص تغذیه در هر دو حالت بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی از الزامات است، یادآور شد: در صورت لزوم استفاده از داروهای ضدافسردگی با تجویز پزشک می‌تواند مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha