دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 110584

هرچند سرطان پستان، علائم مشخصی ندارد اما به گفته یک متخصص زنان، اقداماتی مانند بارداری زیر 30 سال می‌تواند احتمال وقوع آن را کاهش دهد.

سلامت نیوز: هرچند سرطان پستان، علائم مشخصی ندارد اما به گفته یک متخصص زنان، اقداماتی مانند بارداری زیر 30 سال می‌تواند احتمال وقوع آن را کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر صدیقه عبدالهی فرد استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز، درباره چگونگی مطلع شدن از ابتلا به سرطان پستان، گفت: متاسفانه این سرطان علامت خاصی ندارد اما اگر فرد پرخطری در خانوار باشد، مثلا خواهر یا مادر خانمی مبتلا به این بیماری باشند، احتمال بروز آن تا 14 برابر، افزایش می‌یابد.

وی افزود: بهتر است افرادی که شرایط پرخطری دارند، ماموگرافی را از سنین پایین‌تر شروع کنند.

این متخصص زنان، "معاینه توسط خود فرد" را راهکاری برای تشخیص ابتلا به سرطان پستان در افرادی که سابقه ندارند، عنوان کرد و توضیح داد: لمس سینه‌ها با کف صابون در حمام، یکی از این راه‌هاست که از این طریق، اگر فرد تغییری حس کرد باید حتما مراجعه به پزشک صورت بگیرد.

سالی یک‌بار، معاینه سینه داشته باشید

عبدالهی فرد همچنین با تاکید بر اینکه باید سالی یک‌بار معاینه سینه‌ها صورت بگیرد، گفت: بعد از 40 سالگی، حتما یک بار باید ماموگرافی انجام شود و انجام سونوگرافی نیز تا حدی کمک‌ کننده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سرطان‌های پستان بدخیم، چندان علامت ندارند، افزود:‌ وقتی سرطان سینه پیشرفت کند علائم به صورت فرو رفتن نوک سینه، پرتقالی شدن سینه و پیچیدگی همراه است.

این متخصص هم‌چنین با تأکید بر اینکه خانم‌ها باید هر ماه بعد از سیکل ماهانه‌شان، سینه‌ها را در آینه چک کنند، گفت:‌ اگر خانمی هر ماه این کار را انجام دهد تغییرات را مشاهده خواهد کرد و متوجه آن خواهد شد.

وی همچنین افزود: خانم‌های بالای 50 سال و خانم‌هایی که باردارند، باید هر ماه این مشاهده را انجام دهند، یعنی یک روز خاص را در تقویم مشخص کنند و حتما وضعیت سینه‌ها را بررسی کنند.

عبداللهی با رد این ادعا که سرطان پستان به دلیل شرم خانم‌ها از رفتن به پزشک، در ایران شایع است، گفت:‌ این موضوع زیاد مطرح نیست، زیرا سرطان پستان چندان علائم خاصی ندارد.

مصرف سیگار، احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد

این متخصص زنان با بیان اینکه بارداری زیر 30 سال، باعث پیشگیری از سرطان پستان می‌شود، گفت:‌ مصرف سیگار و چربی‌ها، باعث افزایش احتمال ابتلا به این سرطان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha