دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸

متخصص مغز و اعصاب، فقر آهن را از مهمترین علل بروز اختلال خواب برشمرد و گفت: مبتلایان فقر آهن به نوعی از اختلال خواب موسوم به نشانگان یا سندرم «پای بی قرار» (آر ال اس) دچار می شوند.

سلامت نیوز: متخصص مغز و اعصاب، فقر آهن را از مهمترین علل بروز اختلال خواب برشمرد و گفت: مبتلایان فقر آهن به نوعی از اختلال خواب موسوم به نشانگان یا سندرم «پای بی قرار» (آر ال اس) دچار می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «ایرج حریرچیان» روز دوشنبه و در کنفرانس یک روزه اختلالات خواب در بیمارستان امام خمینی(ره) افزود: سندرم «پای بی قرار» یک احساس ناخوشایند با اختلال حرکتی در اندام های تحتانی بدن است که در شب و هنگام استراحت بروز پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: 20 درصد مبتلایان به بیماری «ام.اس» و طیف وسیعی از بیماری های داخلی مانند مبتلایان دیابت نیز این بیماری را دارند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: مصرف برخی داروها از جمله داروهای ضد افسردگی و قهوه و الکل این بیماری را تشدید می کند.

حریرچیان افزود: اختلال نشانگان یا سندرم «پای بی قرار» در دوره میانسالی از شیوع بیشتری برخوردار است؛ زنان دو برابر بیش از مردان دچار این اختلال می شوند.

وی یادآور شد: هفت تا هشت درصد بالغان و یک تا دو درصد کودکان به این بیماری مبتلا هستند و چون کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد با بیماری مانند دیابت مقایسه می شود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه در 50 درصد مبتلایان به نشانگان یا سندرم «پای بی قرار»، سابقه خانوادگی بیماری دیده می شود، گفت: مشخصه بارز این عارضه این است که با حرکات ارادی بهبود می یابد.

حریرچیان افزود: به مبتلایان این بیماری توصیه می شود قبل از خواب فعالیت فیزیکی و ذهنی داشته باشند؛ ماساژ از روش های غیرفارماکولوژیک (غیردارویی) درمان این بیماری است.

وی با بیان اینکه قطع مصرف داروهای ضد افسردگی در درمان این بیماری موثر است، ادامه داد: تجویز آهن یکی از روش های اصلی درمان این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha