یک فوق تخصص جراحی قلب عنوان کرد: در 10 سال آینده با موج فزاینده‌ای از بیماری‌های قلبی عروقی در سطح کشور مواجه خواهیم شد.

موجی از بیماری‌های قلبی عروقی در کشور در راه است ‌

سلامت نیوز: یک فوق تخصص جراحی قلب عنوان کرد: در 10 سال آینده با موج فزاینده‌ای از بیماری‌های قلبی عروقی در سطح کشور مواجه خواهیم شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر معصومعلی معصومی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی در بیشتر کشورها از جمله ایران در رتبه اول علل مرگ و میر قرار دارد، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر دو نکته قابل توجه در خصوص این دسته از بیماری‌ها وجود دارد و آن افزایش روزافزون تعداد بیماران و از طرف دیگر کاهش سن ابتلا به این بیماری‌هاست.

به گفته معصومی، این بیماری‌ها در سالهای گذشته در سنین بالای 70 تا 80 سال بروز پیدا می‌کرد، اما امروزه سن ابتلا به این بیماری‌ها به کمتر از 45 سال رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که در هرم جمعیتی کشور در سالهای اخیر افراد با رده سنی 30 تا 40 سال بیشترین جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، این انتظار را داریم که در دهه آینده با موج فزاینده‌ای از بیماری‌های قلبی عروقی در سطح کشور مواجه شویم.

معصومی تغذیه سالم و تحرک را دو اصل اساسی در پیشگیری و یا به تاخیر انداختن بیماری‌های قلبی عروقی عنوان و تصریح کرد: در بحث تغذیه استفاده از روغن‌های نباتی جامد به طور کامل باید کنار گذاشته شده و روغن‌های مایع نیز به صورت محدود مصرف شود.

به گفته این متخصص قلب، روغن زیتون بهترین نوع روغن مایع می‌باشد که ضروریست به جهت افزایش سلامت قلب نیمی از روغن مصرفی از روغن زیتون باشد.

وی سرخ کردن را ناسالم ترین شیوه طبخ غذا عنوان کرد و افزود: بهتر است انواع غذا به صورت پخته شده مصرف شود.

وی همچنین محدود کردن مصرف گوشت قرمز و برنج را توصیه کرد و افزود: به جهت تامین سلامت قلب و پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی مصرف سبزیجات، سالاد، میوه و حبوبات به میزان زیاد توصیه می شود.

وی ماهی را یکی از فاکتورهای مهم سلامت قلب بیان کرد و افزود: در همین راستا توصیه می شود افراد ماهی را به میزان یک تا دو بار در هفته در برنامه غذایی خود داشته باشند.

این فوق تخصص جراحی قلب تحرک را عامل مهم دیگر در سلامت قلب دانست و افزود: توصیه می‌شود افراد حداقل یک ساعت در روز را به انجام ورزش‌هایی مانند پیاده روی تند و یا دویدن ملایم، شنا و دوچرخه سواری اختصاص دهند.

معصومی در ادامه استفاده از مواد مخدر و نیز سیگار را عامل اصلی تهدید کننده سلامت قلب عنوان و تصریح کرد: مصرف سیگار و مواد مخدر علاوه بر ابتلا به بیماری‌های قلبی عامل ابتلا به بسیاری سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی نیز می‌باشد.

این فوق تخصص جراحی قلب از استرس به عنوان یکی دیگر از عوامل تهدید کننده سلامت قلب نام برد و اظهار کرد: استرس‌های مکرر روزمره از جمله ماندن در ترافیک و یا ارتباطات و مراودات کاری که برای بسیاری افراد بی‌اهمیت است به راحتی می تواند زمینه ساز بسیاری بیماری‌های قلبی عروقی باشد.

وی از همه افراد خواست تا به سلامت قلب خود اهمیت داده و ریسک فاکتورهای خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را در خود کاهش داده و یا از بین ببرند.

معصومی همچنین از همه افراد خواست تا به محض احساس درد خفیف و یا فشار در قفسه سینه و بالای شکم و یا وجود تنگی نفس حتما به پزشک مراجعه کرده و علت آن را مورد بررسی قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha