به گفته مدیرمركز فوق تخصصی درمانی ناباروری و سقط مكرر ابن سینا، بررسی بدن جنین پس از مرگ (اتوپسی) كه در كلینیك پره ناتولوژی مركز فوق تخصص درمان ناباروری و سقط مكررابن سینا و توسط پاتولوژیست مجرب و متخصصان ژنتیك و عفونی صورت می پذیرد، به عنوان یك شیوه تشخیص و درمانی می تواند كمك شایانی به والدین جهت كاهش مرگ و میر جنین در بارداریهای بعدی كند و‌ همچنین از فشار روانی آنان نیز بكاهد.

دكتر یونس مدبری، مدیر مركز فوق تخصصی درمانی ناباروری و سقط مكرر ابن سینا در گفت وگو با ایسنا ضمن اشاره به این كه این مركز ‌بررسی علت مرگ جنین را برای نخستین بارداری در كشور انجام می دهد، اظهار داشت: با شنیدن خبر تولد، همه بدون استثنا خوشحال می‌شوند در این میان والدین مشتاق‌ترند، به ویژه مادر كه می تواند پس از گذراندن 9 ماه حاصل بارداری خود را نظاره كند و با شنیدن صدای گریه نوزاد لبخند به لبانش نقش بندد و سختی‌های دوران حمل را از یاد ببرد. مرگ جنین پس از گذراندن این دوره همراه با امید وسختی، والدین را با مشكلات روحی و جسمی عدیده‌ای مواجه می نماید. با مرگ جنین یا نوزاد، افكار و نگرانی‌های مختلف به ذهن مادر می تازد كه یكی از این نگرانی‌ها ترس از بارداری مجدد است و این كه آیا این اتفاق برای بار دیگر تكرار می شود یا خیر.

مدیر مركز فوق تخصصی ابن سینا گفت: در اتوپسی جنین و بررسی آسیب شناسی و ژنتیكی، تكنیك آزمایشگاهی است كه برای یافتن علت مرگ جنین یا نوزاد به كار می رود و نتایج آن در مشاوره‌ها، درمانی برای بارداری‌های بعدی و درمان‌های حین بارداری بسیار مؤثر و كمك كننده می باشد.


در ادامه ، دكتر هاله سلطان قرایی ، پاتولوژیست و عضو هیات علمی پژوهشكده ابن‌سینا درباره فواید انجام اتوپسی اذعان داشت: انجام بررسی بدن جنین پس از مرگ می تواند به والدین از علت مرگ جنین یا نوزاد خود آگاهی دهد، به پزشك در ارتباط با بارداری بعدی كمك نموده و به تایید یا رد تشخیص‌های بالینی احتمالی به ویژه در بیماری های ارثی كمك نماید سابقه بارداری‌ها و سقط های قبلی، نحوه بارداری های قبلی، سابقه بر بیماری‌های ارثی و ژنتیكی و ارتباط فامیلی والدین نیز پرسیده خواهد شد.

دكتر سلطان قرایی اظهار داشت: پس از اقدامات اولیه، متخصص پاتولوژیست در آزمایشگاه پس از بررسی ظاهری جنین تحویل شده، بـه بررسی امعا و احشاء جنین می‌پردازد و در صورت لزوم ، نمونه هایی جهت بررسی‌های ژنتیكی و میكروب شناسی به آزمایشگاه های مربوطه ارسال می نماید.

وی افزود : در این اقدام جفت جنین نیز بطور كامل بررسی و نمونه برداری می‌شود كه در بسیاری از موارد می تواند در علت یابی مرگ یا مشكلات جنین كمك كننده باشد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha