سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 110672

یک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه کولیت یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان روده بزرگ است، گفت: این بیماران نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند و باید به طور متناوب به متخصص گوارش مراجعه کنند.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه کولیت یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان روده بزرگ است، گفت: این بیماران نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند و باید به طور متناوب به متخصص گوارش مراجعه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر رامین قدیمی اظهار کرد: افرادی که بیماری کولیت مزمن با سابقه 8 تا 10 سال دارند باید به طور متناوب برای بررسی به متخصص گوارش مراجعه کنند.

وی با تاکید بر این مطلب که مراجعه به هنگام در تشخیص اولیه بیماری به پزشک کمک می‌کند، اظهار کرد: در سرطان روده بزرگ سلول‌های سرطانی به تدریج در تمام سطح روده بزرگ به صورت چند مرکزی رشد می‌کنند و تشخیص این سرطان قبل از درگیری عضله‌های اصلی موجب خارج شدن توده سلولی و درمان موفقیت آمیز می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ دارای یک ژن غالب است، گفت: در افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند امکان بروز سرطان روده در سنین 30 تا 40 سالگی وجود دارد اما در سایر افراد امکان ابتلا به آن در 50 تا 70 سالگی است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته شیوع این سرطان در مردان بیشتر از زنان بوده است ولی امروزه تفاوت آمار نشان می دهد که در زنان نیز رشد چشمگیری داشته است.

قدیمی در خصوص علل اصلی بیماری گفت: کولیت‌های مزمن، مادرزادی، سندرم‌های ارثی و مشکل ترشح زیاد صفرا از علل اصلی ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

قدیمی با بیان این مطلب که در گذشته این سرطان معمولا در قسمت چپ روده بوده است، خاطرنشان کرد: امروزه این بیماری در سمت راست روده نیز دیده می شود و باید در معاینات تمام سطح روده بزرگ، توسط متخصص گوارش آندوسکوپی شود.

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه علائم سرطان به دو گونه متفاوت است، گفت: اگر سلول‌های سرطانی در قسمت چپ ایجاد شود فرد اغلب خونریزی و یبوست و احساس عدم تخلیه کامل روده داشته و در قسمت راست اغلب کم خونی و فقر آهن را به همراه دارد.

این متخصص با تاکید بر اینکه کم خونی در مردان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و احتمال خطر ابتلا به سرطان روده را بالا می‌برد، افزود: عارضه کم خونی در زنان ممکن است به دلایل زایمان و قاعدگی ایجاد شود ولی در مردان باید جدی‌تر تلقی و در صورت بروز به متخصص مراجعه شود.

قدیمی با اشاره به پیشرفت دستگاه‌های آندوسکوپی گفت: دستگاه‌های جدید که قادر به بررسی انتهای روده و توانایی نمونه برداری از تمام ضایعات سطح روده را دارد، عامل پیشرفت بهبود بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده است.

وی در پایان در خصوص راه های پیشگیری گفت: رژیم غذایی صحیح، استفاده از سبزی، میوه تازه و پرهیز از غذاهای چرب، فست فود و مواد کنسرو شده از مهم ترین نکات پیشگیری از این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha