رییس سازمان محیط زیست صراحتا درباره مرگ ماهی ها در فشافویه موضع گیری کرد.

ابتکار: پرورش ماهی در فشافویه با فاضلاب بوده است/ تحریم های ایران، محیط زیست جهانی را تهدید می کند

سلامت نیوز: رییس سازمان محیط زیست صراحتا درباره مرگ ماهی ها در فشافویه موضع گیری کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ پنج روز از اعلام خبر مرگ دو میلیون ماهی در فشافویه تهران می گذرد. محیط زیست استان تهران رهاسازی فاضلاب شهری در دریاچه فشافویه را دلیل این عمده مرگ ماهی ها اعلام کرده است.

امروز اما معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست بر پرورش ماهی با فاضلاب در دریاچه فشافویه تاکید کرده است.

او در حاشیه مراسم دیدار با هیئت مجلس سنای فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: سد فشافویه یک استخر پرورش ماهی بوده. در این استخر بیش از حد ماهی ریخته شده و با فاضلاب آبیاری شده است که در نهایت منجر به مرگ این ماهی‌ها شد. استفاده از آب آلوده برای پرورش ماهی بدون شک تخلف محسوب می‌شود و سازمان محیط زیست نیز پیش از این تذکرهای لازم را داده بود.

ابتکار گفت: این تصور که مرگ ماهی‌ها در سد فشافویه مربوط به این دریاچه بوده است تصور غلطی است که در برخی رسانه‌ها مطرح شده است. سازمان محیط زیست تذکرات لازم را برای جلوگیری از آبیاری با فاضلاب داده بود اما این تذکرات اجرایی نشده است.

معاون رییس جمهور درباره مسوولیت مرگ ماهی ها هم گفت: جالب است که مرگ و میر استخرهای پرورش ماهی به سازمان محیط زیست ربط پیدا کرده است. سازمان محیط زیست هیچ مسئولیتی ندارد و سازمان شیلات متولی این ماجرا خواهد بود. از این دست مجتمع‌های پرورش ماهی که تحت نظارت و مسئولیت سازمان شیلات وزارت جهاد کشاورزی است در کشور زیاد داریم.

به گفته ابتکار طرح‌های تصفیه فاضلاب مجتمع پرورش ماهی به خوبی اجرا نشده است، بسیاری از مجموعه‌های مسکونی حتی مسکن مهر سیستم تصفیه آب و فاضلاب ندارند.

 
برای نجات دریاچه ارومیه باید شیوه آبیاری تغییر کند

رییس سازمان محیط زیست در ادامه گفت:‌ برای احیای دریاچه ارومیه طرح‌های متعددی پیش‌بینی شده، البته کارگروه دریاچه ارومیه نیز برنامه‌هایی دارد که مصوبات نهایی آن را اعلام خواهد کرد. برای نجات ارومیه الگوی کشاورزی نه تنها در ارومیه بلکه در کل کشور باید تغییر یابد و این کار طبعا نیازمند تجربه جهانی و استفاده از تجربیات کشورهای مختلف است که خوشبختانه در این زمینه کشور ژاپن همکاری‌های خوبی را آغاز کرده است.

ابتکار در رابطه با بهبود شرایط محیط‌بانان گفت: تاکنون گام‌های خوبی برای بهبود وضعیت محیط‌بانان برداشته شده، حدود 400 محیط‌بان تبدیل وضعیت شده‌اند. در سال جاری برنامه‌های دیگری برای بهبود وضعیت حقوقی محیط‌بانانی که در زندان بوده‌اند خواهیم داشت. دو محیط بان شب عید آزاده شده‌اند. همینطور برنامه‌ای برای ارتقا آموزش محیط‌بانان داریم.

 

پسماند، معماری سنتی، آلودگی هوا و ... در دیدار با هیات فرانسوی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، ابتکار در دیدار با اعضای هیات فرانسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت مدیریت پسماند در ایران، گفت: ایران مایل به استفاده از تجربیات و همکاری سایر کشورها در این زمینه است، هرچند گام هایی خوب در این زمینه برداشته شده است که کمپوست روزانه 7 هزار تن پسماند آلی در تهران و تولید کود آلی با بهترین کیفیت از زباله های جمع آوری شده است. ضمن آنکه در یکی دیگر از مناطق تهران، درصدی از برق روزانه مردم از بازیافت زباله ها تأمین می شود.

او در ادامه در پاسخ به یکی دیگر از اعضای هیات فرانسوی، در مورد گسترش هوشمندسازی مناطق و شهرها به منظور کاهش استفاده از منابع انرژی تجدید ناپذیر در ایران، گفت: داشتن ساختمان ها و مناطق هوشمند جزئی از برنامه های دولت و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور حفظ منابع انرژی در ایران است و تلاش می کنیم به ویژه مصرف انرژی خورشیدی در کشور توسعه یابد.

معاون رییس جمهور همچنین با اشاره به معماری سنتی ایران همچون ساخت بادگیر با استفاده از گل برای کاهش دما در برخی از مناطق گرمسیری ایران، گفت: علاقمندیم امروز نیز با تلفیق معماری سنتی و تکنولوژی نوین، راهکاری موثر برای تسری استفاده از انرژی پاک در ایران بیابیم.

ابتکار گفت: 272 منطقه در چهار رده حفاظتی پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع در ایران وجود دارد که در مجموع 17 میلیون هکتار یعنی در حدود 11 درصد از خاک کشور ایران را شامل می شود.

معاون رییس جمهور درباره نگاه واقعی ایران به حفاظت از عرصه های طبیعی و محیط زیست در کشور گفت: این یک وظیفه دینی است که قانون اساسی نیز بر آن تاکید کرده است و به هیچ وجه نگاه ویترینی و ابزاری نیست. البته در این زمینه با چالش های فراوانی در کشور مواجه هستیم اما اراده دولت در ارتقای وضعیت محیط زیست است.

همچنین رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: احیای دریاچه ارومیه یکی از رویکردهای مهم زیست محیطی دولت دکتر روحانی است که امیدواریم با همکاری کشور فرانسه و استفاده از تجربیات این کشور در زمینه احیای این حوضه آبی موفق شویم.

او با یادآوری اهمیت جهانی محیط زیست و تاثیرات جهانی معضلات ناشی از آسیب های وارده به محیط زیست، اظهار داشت: اعمال تحریم های گسترده علیه ایران، تاثیری منفی بر محیط زیست ایران گذاشته است که بی شک بر محیط زیست منطقه و جهان هم تاثیر خواهد داشت.

ابتکار گفت: در همین راستا، آلودگی هوا یکی از حوزه های متاثر از تحریم ها بود و بخشی از افزایش آلودگی هوا در ایران ناشی از همین تحریم های صورت گرفته بود. البته فرانسه می تواند علاوه بر تلاش در راستای رفع تحریم ها علیه ایران، تجربیات خود در زمینه کاهش آلودگی هوا فرانسه به ویژه شهر پاریس را به ایران منتقل نماید، زیرا گسترش همکاری های جهانی به ویژه در مباحث تغییرات آب و هوایی منتج به نتایج خوبی خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز علاقه به استفاده از تجربیات، شاخص ها، برنامه ها و رویکردهای بین المللی برای رفع چالش های محیط زیست ایران، گفت: سابقه همکاری های خوب ایران و فرانسه در موضوع آلودگی هوا می تواند میان دو کشور برای رفع چالش آلودگی هوا و بسیاری از معضلات دیگر محیط زیستی تکرار شود.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر نگاه مثبت رئیس دولت یازدهم به محیط زیست و حفظ آن، گفت: دکتر روحانی برنامه ریزی جدی برای بهبود محیط زیست ایران در زمینه های آلودگی هوا، بهبود شاخص های زندگی، حفاظت از تنوع زیستی، احیای تالاب ها و بسیاری مسائل دیگر مرتبط با محیط زیست دارد و اقداماتی هم در همین راستا از سوی دولت صورت گرفته است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha