سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 110683

یک اورولوژیست با هشدار به نسبت به شیوع سرطان مثانه در ایران و در پی مصرف دخانیات و رنگ مو، گفت: لازم است افراد بلافاصله بعد از مشاهده خون در ادرار خود به پزشک مراجعه کنند چرا که سرطان مثانه از خطرناک‌ترین سرطان‌ها است.

سلامت نیوز: یک اورولوژیست با هشدار به نسبت به شیوع سرطان مثانه در ایران و در پی مصرف دخانیات و رنگ مو، گفت: لازم است افراد بلافاصله بعد از مشاهده خون در ادرار خود به پزشک مراجعه کنند چرا که سرطان مثانه از خطرناک‌ترین سرطان‌ها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شاهین طباطبایی استاد دانشگاه هاروارد در حاشیه هفدهمین کنگره اورولوژی ایران در مورد بروز سرطان مثانه و شیوع آن در ایران هشدار داد.

وی گفت: مصرف دخانیات به خصوص سیگار در ابتلاء افراد به سرطان مثانه نقش بسزایی دارد.

این متخصص اورولوژی تأکید کرد: مصرف مواد دخانی و تماس مداوم با محصولات پتروشیمی سبب می‌شود که احتمال ابتلا به سرطان مثانه به شدت افزایش پیدا کند.به طوری که 30 درصد افرادی که به سرطان مثانه مبتلا شده‌اند سابقه مصرف دخانیات دارند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر مصرف دخانیات متوقف شود باز هم ممکن است که مدت‌ها بعد به دلیل همین مصرف دخانیات، فرد مبتلا به سرطان مثانه شود.

طباطبائی با اشاره به راه‌های درمان سرطان مثانه گفت: خارج کردن مثانه از بدن بیمار شایع‌ترین روش درمانی است اما اکنون سعی می‌کنیم که آن را با دارو و درمان مداوا کنیم و مثانه افراد را تخلیه نکنیم.

استاد دانشگاه هاروارد در پاسخ به این سوال که آیا پیوند مثانه نیز مانند سایر اعضای بدن انجام می شود یا خیر، گفت: بحث پیوند مثانه هنوز در آزمایشگاه مطرح است و به صورت بالینی تست نشده اما با توجه به اینکه تکنولوژی در حال پیشرفت است امیدواریم بتوانیم مثانه را نیز پیوند دهیم.

وی به برخی مشکلات پیوند مثانه اشاره کرد و گفت: مثانه دارای رگ‌ها و اعصاب ظریف و کوچکی است که اکنون تکنولوژی پیوند دادن این اعصاب و رگ‌ها وجود ندارد اما مطمئناً در آینده این مشکلات برطرف خواهد شد.

این متخصص اورولوژی همچنین به نقش سلولهای بنیادین در درمان سرطان مقانه اشاره کرد و گفت: سلول‌های بنیادین فقط در کودکان و نوزادان قابل استفاده است و هنوز به آن میزان پیشرفتی که برای کشت سلول و تبدیل آن به مثانه بزرگسالان است دست نیافته‌ایم.

وی علائم سرطان مثانه را دیده شدن خون در ادرار عنوان کرد و گفت: افراد حتی اگر یک بار و به میزان خیلی کم در ادرار خود خون مشاهده کردند سریعاً به متخصص اورولوژی مراجعه کنند چرا که ابتلا به سرطان مثانه بسیار زیاد است.

طباطبائی مصرف زیاد آب را راه حلی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان مثانه عنوان کرد و گفت: تحقیقات مشخص کرده که مصرف دود و دخانیات رابطه مستقیمی با ابتلا به بیماری مثانه دارد اما تاکنون مشخص نشده که امواج و استفاده از لب‌تاپ بر روی پا تأثیر مستقیمی بر ابتلا به سرطان مثانه دارد یا خیر.

وی ادامه داد: اکنون سرطان مثانه در آقایان بیشتر است اما با تغییر رفتارهای اجتماعی زنان و مصرف سیگار از سوی آنها درصد ابتلا به سرطان مثانه در زنان نیز در حال افزایش است.

استاد دانشگاه هاروارد از شوینده‌ها و رنگ موها به عنوان عاملی برای ابتلا به سرطان مثانه در زنان اشاره کرد و گفت: آرایشگرهایی که مداوم با رنگ مو در تماس هستند، خطر ابتلا به سرطان مثانه آنها را تهدید می‌کند.

وی مهارت پزشکان ایرانی را به اندازه پزشکان آمریکا دانست و گفت: تفاوت پزشکان ما تنها در این است که مهارت‌های بعد از درمان در ایران به اندازه آمریکا پیشرفت نکرده و مراقبت‌های دوران نقاحت به خوبی انجام نمی‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha