سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 110684

پوست مصنوعی که می‌تواند در آزمایش دارو و مواد آرایشی جایگزین حیوانات شود، برای نخستین بار در محیط آزمایشگاه رشد داده شد.

سلامت نیوز:پوست مصنوعی که می‌تواند در آزمایش دارو و مواد آرایشی جایگزین حیوانات شود، برای نخستین بار در محیط آزمایشگاه رشد داده شد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه کیهان ،دانشمندان در آمریکا و انگلیس توانسته‌اند یک تکه یک سانتی‌متری از اپیدرم- بیرونی‌ترین لایه پوست- را از سلول های بنیادی تولید کنند.این پوست مصنوعی دقیقا دارای همان ویژگی‌های پوست واقعی است.اپیدرم یک مانع حفاظتی بدن و محیط بیرون ایجاد می‌کند و مانع از خروج آب از بدن شده و از بدن در برابر میکروب‌ها و مواد سمی محافظت می‌کند.
تاکنون مهندسان بافت نتوانسته‌اند لایه بیرونی پوست را با این خاصیت محافظتی که برای آزمایش دارو و مواد آرایشی بهداشتی ضروری است، بسازند.
دانشمندان معتقدند در آینده می‌توان به جای آزار حیوانات، از پوست رشد داده شده آزمایشگاهی برای آزمایش لوسیون و کرم‌های پزشکی و مواد آرایشی استفاده کرد. این پوست مصنوعی می‌تواند مدلی را برای بررسی بیماری‌های پوستی مانند اگزما و همچنین درمان خشکی پوست فراهم آورد.
در برخی کشورها آزمایش کردن مواد آرایشی روی حیوانات و همچنین واردات محصولات آرایشی بهداشتی که روی حیوانات آزمایش شده باشند، ممنوع است.
با این حال بسیاری از شرکت‌های چینی و آمریکایی به آزمایش روی حیوانات ادامه می‌دهند.
دانش‌پژوهان سلول‌های پرتوان القایی را از سلول‌های فیبروبلاست اهدایی تغییر داده شده بافت همبند بالغ گرفته و این پوست مصنوعی را تولید کردند.
محققان در یک فرآیند گام به گام در آزمایشگاه، سلول‌های بنیادی پرتوان القایی را به کراتینوسیت‌ها- اصلی‌ترین نوع سلول در لایه خارجی پوست- تبدیل کرده و سپس تکه‌ای از پوست واقعی را رشد دادند.آنها محصول خود را «معادل اپیدرمال سه بعدی» می‌خوانند.
آزمایش‌ها هیچ تفاوت چشمگیری را در ساختار یا عملکرد بین این تکه پوست مصنوعی و پوست واقعی انسان نشان نداده است.
نتایج این تحقیقات در نشریه Stem Cell Reports منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha