سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲

براساس نتایج تازه‌ترین مطالعات محققان فرانسوی، نشانه‌های بیماری اسکلروز چندگانه (ام‌.اس) بسیار متفاوت است و تنها از طریق ام.آر.آی می‌توان این بیماری را تشخیص داد؛ اما برخی نشانه‌های هشدار‌دهنده‌ای وجود دارد که هرگز نباید آنها را نادیده گرفت و به محض مشاهده به پزشک مراجعه کرد.

نشانه‌هایی که خبر از بیماری ام اس می دهند

سلامت نیوز:براساس نتایج تازه‌ترین مطالعات محققان فرانسوی، نشانه‌های بیماری اسکلروز چندگانه (ام‌.اس) بسیار متفاوت است و تنها از طریق ام.آر.آی می‌توان این بیماری را تشخیص داد؛ اما برخی نشانه‌های هشدار‌دهنده‌ای وجود دارد که هرگز نباید آنها را نادیده گرفت و به محض مشاهده به پزشک مراجعه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به به نقل از روزنامه کیهان، دکتر برونو استانکوف، متخصص مغز و اعصاب بیمارستان تنون پاریس می‌گوید پیشرفت بیماری ام.اس. کاملا غیرقابل پیش‌بینی است و در افراد مختلف، متفاوت است. زیرا بسته به محل آسیب، نشانه‌های متفاوتی دارد.
1- خستگی:
هرچند این نشانه قابل مشاهده نیست، اما بی‌تردید رایج‌ترین نشانه این بیماری به شمار می‌رود. حدود 80 درصد افراد مبتلا به اسکلروز چندگانه دچار خستگی هستند. خاص‌ترین شکل این خستگی که به اختلال عصبی این بیماری مربوط می‌شود، خستگی شدیدی است که با کمترین تلاش ذهنی یا جسمی بروز می‌کند. فرد بیمار بلافاصله پس از آغاز فعالیت خود به شدت احساس خستگی می‌کند، تا آنجا که این احساس خستگی در طول روز مرتب افزایش می‌یابد.
2- اختلالات حافظه:
این مشکلات مشابه اختلالات فراموشی یا ضعف حافظه‌ای که ممکن است در دیگر بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر مشاهده شود، نیست. این ضعف حافظه بیشتر اشکال در توجه و تمرکز طولانی مدت بر روی یک موضوع یا پردازش اطلاعات مختلف به طور همزمان و سریع را شامل می‌شود. بنابراین، این بیماری تاثیری قابل توجه بر حافظه دارد زیرا به یادآوردن خاطرات مستلزم تلاش است. این اختلالات بسیار شایع است، اما منجر به فراموشی جدی نمی‌شود.
3- تاری دید: 
این احساس ناشی از التهاب عصب بینایی است. این مسئله با احساس تاری دید، ضعف بینایی یا کاهش تشخیص برخی رنگ‌ها بروز می‌کند. این نشانه‌ای است که در یک سوم موارد در اوایل ابتلا به این بیماری مشاهده می‌شود و پس از پیشرفت بیماری شایع‌تر می‌شود.
4-بی‌حسی یا خواب‌رفتگی:
این مشکل جزئی از اختلالات حس لامسه است که غالبا بیماری ام.اس را همراهی می‌کند. این بی‌حسی می‌تواند از احساس ساده‌ مورمور شدن که چند روز طول می‌کشد، تا اختلال بی‌حسی در برخی اعضای بدن از جمله دست، پا یا صورت را در بر بگیرد.
5- اختلال حرکتی:
این اختلال یکی از مشخصه‌های اصلی بیماری ام.اس است که ممکن است هنگام راه‌رفتن یا حرکت دادن اعضای بدن بروز پیدا کند. این اختلال همچنین می‌تواند یک ضعف واقعی در یکی از اندام‌ها (به عنوان مثال فرد، دیگر نمی‌تواند از افتادن اشیاء از دستش جلوگیری کند) یا یک طرف از بدن باشد. اگر این بیماری مخچه را نیز تحت تاثیر قرار داده باشد، این اختلالات همچنین می‌تواند منجر به اختلال در حفظ تعادل شود.
6- اختلالات ادراری:
هرگز نباید این اختلالات را نادیده بگیریم، زیرا برای درمان این اختلالات، باید بتوانیم آنها را تشخیص دهیم. در مورد اسکلروز چندگانه این اختلالات ادراری ممکن است کاملا متضاد باشد: یا فرد نیاز شدیدی به دفع ادرار دارد یا اینکه اصلا چنین احساسی ندارد و در تخلیه مثانه دچار مشکل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha