سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 110693

یک متخصص کودکان و نوزادان تب خفیف و تغییر رنگ ادرار را مهم‌ترین علائم بیماری فاویسم دانست که چهار تا پنج روز بعد از مصرف باقلا و سایر مواد حساسیت‌زا بروز می‌کند.

سلامت نیوز:یک متخصص کودکان و نوزادان تب خفیف و تغییر رنگ ادرار را مهم‌ترین علائم بیماری فاویسم دانست که چهار تا پنج روز بعد از مصرف باقلا و سایر مواد حساسیت‌زا بروز می‌کند.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه کیهان،دکتر علی‌اصغر عالی‌پور بیماری فاویسم را اصطلاحی برای کمبود نوعی آنزیم در جدار گلبول‌های قرمز افراد عنوان کرد که این کمبود باعث کاهش مقاومت گلبول‌های قرمز در برابر برخی اکسیدان‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه این اکسیدان‌ها در برخی ویروس‌ها، باقلا، برخی داروها از جمله کوتریموکسازول و... وجود دارد، عنوان کرد: گلبول‌های قرمزی که کمبود آنزیم دارند در مواجهه با این اکسیدان‌ها لیز و شکسته می‌شوند و در نتیجه فرد دچار کم‌خونی  می‌شود.

این پزشک متخصص افزود: علاوه بر کم‌خونی مواد حاصل از گلبول‌های قرمز شکسته شده وارد کلیه و مجاری اداری خواهد شد و در برخی موارد گرفتگی این لوله‌ها را ایجاد می‌کند.

عالی‌پور درباره شیوع بیماری فاویسم نیز خاطرنشان کرد: این بیماری در حاشیه مدیترانه تا ایران و خصوصا شمال ایران شیوع بیشتری دارد.به گفته وی، بیماری فاویسم در زنان کمتر از مردان دیده می‌شود و در اکثر موارد در زنان بدون علامت خواهد بود، اما زنان بیماری را به فرزند پسر خود منتقل می‌کنند.

این متخصص کودکان و نوزادان معتقد است: بیماری فاویسم تا آخر عمر همراه فرد باقی می‌ماند و البته شدت و ضعف علائم آن بسته به شدت بیماری دارد.

عالی‌پور با تاکید بر اینکه علائم بیماری بسته به میزان کمبود آنزیم موجود در گلبول قرمز دارد، گفت: بعد از مواجهه با آنتی‌اکسیدان فرد دچار تب خفیف می‌شود و بعد رنگ ادرار مانند چای پررنگ تیره خواهد شد.

وی زرد شدن را نیز از دیگر علائم فاویسم خصوصا در نوزادان برشمرد.به گفته این پزشک متخصص در موارد شدید باید به بیمار خون تزریق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha