سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 110695

جراح استخوان و مفاصل گفت: بیرون‌زدگی دیسک کمری، درد زانو و لگن و اختلالات دردناک پا عوارض استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند است که زنان آن را به قیمت به دست آوردن زیبایی کفش، به جان می‌خرند.

سلامت نیوز: جراح استخوان و مفاصل گفت: بیرون‌زدگی دیسک کمری، درد زانو و لگن و اختلالات دردناک پا عوارض استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند است که زنان آن را به قیمت به دست آوردن زیبایی کفش، به جان می‌خرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، آرش شرافت وزیری گفت: آمارها نشان می دهند که حدود 60 درصد از زنان حداقل سه بار در طول هفته کفش پاشنه بلند به پا می کنند و یکی از دلایل تکراری مراجعه زنان به کلینیکهای ارتوپدی در مورد عوارض استفاده از این کفشها است.

وی ادامه داد: وزن بدن طی ایستادن در حالتی عمود از قاعده گردن به مفصل لگن و سپس پاها منتقل می شود. استفاده از کفشهای پاشنه بلند این حالت را بر هم می زند و این به خودی خود باعث تغییر بیومکانیک فشار روی ستون مهره ها و دردهای کمری می شود.

این جراح استخوان و مفاصل گفت: البته مطالعات زیادی شده و این نتیجه به دست آمده که کفش پاشنه بلند اثری روی افزایش قوس کمر نداشته ولی با این حال چون تغییر بیومکانیک ایجاد شده باعث افزایش فشار کاری عضلات راست کننده ستون فقرات می شود درد کمر به عارضه ای شایع در زنانی که کفشهای پاشنه بلند می پوشند تبدیل می شود.

شرافت وزیری گفت: اگر چه افراد فاقد اختلالات کمری مثل تنگی کانال نخاعی یا بیرون زدگی های دیسک کمری این درد کمر را به قیمت به دست آوردن اثرات زیبایی کفش، به جان می خرند ولی از نظر پزشکی استفاده از کفشهای پاشنه بلند در افرادی که دارای اختلالات ستون فقرات هستند بسیار مضر و ممنوع است.

این عضو انجمن جهانی آسیبهای ورزشی ادامه داد: استفاده از کفش پاشنه بلند همچنین باعث درد زانو و لگن می شود.از آنجایی که اسکلت بدن دارای سیستم یکپارچه ای است وقتی در ناحیه ستون فقرات تغییر در قوسها به وجود می‌آید برای جبران این تغییر باید مفاصل لگن و زانو نیز درگیر شوند.

وی گفت: بنابراین به تدریج افراد به علت استفاده بیش از حد از کفش پاشنه بلند دچار درد و ضعف شده و خطر آسیب دیدگی مفاصل لگن و زانو به دنبال کوچکترین حادثه ای بالا می رود.  

شرافت وزیری با اشاره به رابطه استفاده از کفش پاشنه بلند و اختلالات دردناک پا افزود: هر چه که کفش دارای پاشنه بلندتری باشد فشار وزن بدن روی قسمتهای جلوتر پا متمرکز می شود و این به تدریج باعث خم شدن انگشتان در جلوی کفش به دلیل لیز خوردن مداوم پا به سمت جلو، ایجاد پینه های دردناک زیر سینه پا و  پینه های دردناک روی انگشتان پا می شود. 

این جراح استخوان و مفاصل ادامه داد: با توجه به اینکه تاندون آشیل پشت پاشنه نیز در طول مناسب خود قرار نمی‌گیرد راه رفتن به درستی انجام نشده، خطر آسیب دیدگی بیشتر می‌شود و در استفاده طولانی از کفش‌های پاشنه بلند، کوتاهی عضلات ساق و در نتیجه سختی راه رفتن با کفشهای بدون پاشنه یا دویدن را در پی خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha