سلامت پایتخت نشینان و آلودگی‌های زیست محیطی و بصری در سطح شهر تهران به موضوعی جنجال بر انگیز بین مسئولان و مدیریت شهری تبدیل شده است.

در مورد سلامت مردم، با هیچ‌کس شوخی نداریم/مدیریت شهری تهران مخازن زباله را جمع آوری کند

سلامت نیوز:سلامت پایتخت نشینان و آلودگی‌های زیست محیطی و بصری در سطح شهر تهران به موضوعی جنجال بر انگیز بین مسئولان و مدیریت شهری تبدیل شده است. 

مسئله‌ای که برای عده‌ای که تنها به طرح مسئله می‌پردازند به نظر جدی است و برای مدیریت شهری که می‌خواهد اقدامی برای رفع معضلات داشته باشد ولی موانع و مشکلاتی را پیش روی خود می‌بیند، به قصه‌ای تکراری تبدیل شده است. «قانون» در گفت‌و‌گو با رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به این معضلات پرداخته است. رحمت‌ا... حافظی با تاکید بر اینکه ما قطعا انتظار داریم وضعیت محیط زیست در شهر تهران به استاندارد‌ها نزدیک شود، می‌گوید: برای رسیدن به استاندارد‌ها فاصله زیادی داریم به طوری‌که وضعیت موجود، وضعیت مناسبی نیست. انتظار شهروندان و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مرتبه مطلوبی در خصوص محیط زیست برسیم.
     موضوع خودروهای فرسوده حل ‌‌شود
حافظی می‌گوید: از نظر آلودگی هوا چون در حال حاضر اینورژن برطرف شده است، شاید مردم شاهد آلودگی‌ها و تجمیع آن در شهر تهران نباشند. در این باره نیز درخواست داریم که موضوع خودروهای فرسوده در زمان تعیین شده به شرایط خوبی برسد تا به استاندارد مطلوب دست یابیم. امیدواریم مسئولان مربوطه به قول خود وفا کنند که جای تقدیر و تشکر دارد وگرنه به نمایندگی از مردم فکر می‌کنم که جای اغماض وجود ندارد و دولت باید فضای رقابتی را فراهم کند تا مردم بتوانند از خودروهای استاندارد حتی اگر وارداتی باشد استفاده کنند تا زمانی که خودروسازان بتوانند خودروهای استاندارد را تولید کنند. پس باید به سوخت و بنزین استاندارد توجه شود تا به شهری پاک دست یابیم.
     بنزین مایعی، تهدید کننده برای سلامت مردم
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه بنزین مایعی تهدید کننده برای سلامت مردم است و نباید بنزین نامناسب به جایگاه‌های سوخت عرضه شود، تصریح می‌کند: بنزین جزو آلاینده‌های نامناسب و ثابت است که در سطح شهر عرضه می‌شود که باید برای ارتقای کیفیت آن تلاش کرد. ما این موضوع را بسیار جدی دنبال می‌کنیم و از سویی نسبت به خروج خودرو‌های فرسوده به عنوان عاملی برای افزایش آلودگی هوا از سطح شهر تهران اقدام خواهیم کرد. وی با اشاره به دیگر عوامل موثر در آلودگی هوای تهران به فعالیت کارخانه‌های آلاینده در داخل و حاشیه شهر اشاره کرده و می گوید: به عنوان مثال کارخانه‌ای در جنوب ترمینال بزرگراه بعثت قرار دارد که ۲۰ سال قبل دستور خروج آن از تهران داده و نیز دستور پلمب آن صادر شده است ولی هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. به گفته حافظی، به همین منظور مقرر شده تا در جلسه ای با حضور شهردار منطقه، هیات مدیره کارخانه ، شورای تامین استان، مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران نسبت به آینده این کارخانه تعیین تکلیف شود. وی درباره نیروگاه بعثت در جنوب شهر تهران که با سوخت مازوت فعالیت می‌کند، اظهار می ‌کند: شورای شهر این نیروگاه را به کمیته ماده ۲۰ معرفی کرده و در دستور کار قرار گرفته است. بررسی‌ های کار‌شناسی نشان می‌دهد که این نیروگاه آلاینده‌های محیط زیست است چراکه با سوخت مازوت کار می‌کند. دستور پلمپ آن نیز صادر شده اما چون فرجه قانونی برای تجدید نظر وجود دارد، منتظر هستیم که هیات تجدید نظر رای نهایی خود را صادر کند و طبق آن رای اقداماتی که لازم است، انجام شود.
     دستور پلمب کارخانه «شن و ما» داده شده است
حافظی همچنین درباره کارخانه سیمانی که در جنوب شرقی شهر تهران به فعالیت دارد، خاطر نشان می‌کند: این کارخانه به عنوان یکی از آلاینده‌ها از نظر ما شناخته شده و در آینده نزدیک کمیته ماده ۲۰ برای این کارخانه تشکیل خواهد شد و طبق آن تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود. همچنین شرکت دیگری در منطقه ۱۸ تحت عنوان کارخانه «شن و ما» که به استخراج شن و ماسه می‌پردازد وجود دارد که به این شرکت هم دستور پلمب داده شده است و با جدیت به سمت پلمب این مجموعه خواهیم رفت.
     حاضر نیستیم موارد تهدید کننده سلامت شهروندان را به شوخی بگیریم
عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در مورد سلامت مردم با هیچ کس شوخی نداریم، عنوان می‌کند: شورای شهر تهران بسیار جدی این موضوع را دنبال می‌کند و حاضر نیستیم مواردی که تهدید کننده سلامت شهروندان هست را به شوخی بگیریم و در رابطه با آن سهل انگاری کنیم. امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم آلودگی هوا را به حداقل ممکن و به استاندارد‌ها برسانیم. وی درباره فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی  در دیداری که با شهردار تهران و مدیریت شهری  داشتند برنامه‌هایی را برای پایتخت ترسیم کردند که جهت دهی خوبی برای ارتقای سلامت اجتماعی کل کشور نیز است، می‌گوید: در چهارچوب سیاست و فرمایشات رهبری، اعضای شورای اسلامی شهر تهران از گروه‌های مرتبط چه در مجموعه مدیریت شهری چه در دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در سطح شهر تهران ، نشستی را پیرامون حل مسائل برگزار کرده و برنامه‌های خود را در چهارچوب سیاست‌های تعریف شده با فرمایشات رهبری انجام خواهیم داد. همچنین تمام تلاش خود را خواهیم کرد بر آن اساس به مسائل اجرایی جهت دهیم تا بتوانیم دستورات رهبری را در سطح شهر اعمال کنیم.
     باید چهارچوب‌هایی را برای رفع آلودگی بصری داشته باشیم
وی با تاکید بر آلودگی‌های محیطی و بصری در سطح شهر تهران و تاثیر آن بر سبک زندگی شهروندان تهرانی تصریح می‌کند: باید چهارچوب‌هایی را برای رفع آلودگی‌های بصری داشته باشیم. کار‌شناسان باید این معضلات را شناسایی کنند که شامل چه مواردی می‌شود و براساس آن، تیم‌های عملیاتی و کسانی که مسئولیت این امر را در سطح شهر بر عهده دارند، در جهت رفع این آلودگی اقدام کنند. آلودگی‌های بصری از نظر روحی و روانی آزار دهنده است و همچنین تحریک کننده اعصاب و روان شهروندان است که با مدیریت آن می‌توان این فشار و تنش‌های روحی و روانی را به حداقل ممکن رساند. وی در خصوص مخازن زباله در سطح شهر تهران که از جمله آلودگی‌های بصری هستند، ادامه می‌دهد: از مصادیق آلودگی‌های بصری، مخازن جمع آوری زباله است که در سطح شهر تهران وجود دارند که در تمامی کوچه، خیابان‌ها و محلات هر چند متر یکی از این مخازن را می‌بینیم که منظره بسیار ناپسند و زشتی را در سطح شهر ایجاد کرده است. مضافا اینکه خانه‌هایی که اطراف آن مخازن قرار دارند، مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند. این شهروندان چه گناهی دارند که منازلشان در کنار این مخازن زباله است. باید این مخازن جمع آوری شوند و شهرداری تهران موظف است راهکار جایگزین آن را پیش بینی کند.
     اصفهان، الگوی تمیز‌ترین شهرهای کشور
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم الگویی را معرفی کنیم می‌توان شهر اصفهان را به عنوان یک الگو مطرح کرد، اشاره می‌کند: سال‌هاست شما یک مخزن زباله در شهر اصفهان نمی‌بینید. مضاف بر اینکه این شهر در زمره تمیز‌ترین شهرهای کشور نیز قلمداد می‌شود. چه اتفاقی رخ داده که در شهر اصفهان هیچ مخزن زباله‌ای در سطح شهر نمی‌بینیم و یکی از بهترین و تمیز‌ترین شهرهای کشور نیز هست؟ باید مدیریت شهری تهران هم به این سمت و سو حرکت کند و این مخازن و آلودگی‌های بصری را که تهدید کننده بسیار جدی برای سلامت مردم و بهداشت محیط زیست هست را به طور کامل جمع آوری کند.
     دولت بدهی‌های خود را به شهرداری تهران پرداخت کند
وی با اشاره به توجه دولت به وضعیت سلامت شهروندان تهرانی که چگونه می‌تواند باشد، ادامه می‌دهد: برای ارتقای سلامت اگر دولت عزم جدی داشته باشد که از شواهد و قراین و صحبت‌های رئیس جمهور نیز چنین چیزی برداشت می‌شود، ما انتظار داریم به عنوان اولین گام دولت بدهی‌های خود را به شهرداری تهران پرداخت کند. چون این بدهی‌ها برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است. اگر ما توسعه مترو را بتوانیم با منابعی که از دولت در اختیار شهرداری تهران قرار می‌گیرد، سرعت ببخشیم قطعا باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود و تهدیداتی که برای سلامت مردم است،برطرف می‌شود.  این یک اقدام جدی است که دولت اگر این بدهی را پرداخت کند، با توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو، محیطی فراهم می‌شود تا مردم کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند و به تبع آن آلودگی هوا کمتر می‌شود و ترافیک‌های سنگین سطح شهر هم که می‌تواند آسیب‌های روحی و روانی به جامعه وارد کند، به مرور زمان و به طور کلی حذف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha