وزیر بهداشت از تشکیل شورای پیوند کشور برای جلوگیری از قاچاق اعضای بدن ایرانیان خبر داد و گفت: ما مواردی داشتیم که اعضای بدن هموطنانمان برای خارجی‌ها استفاده شده است، این کار طبق مقررات کشور خلاف است.

تشکیل شورای پیوند برای جلوگیری از قاچاق اعضای بدن ایرانیان

سلامت نیوز: وزیر بهداشت از تشکیل شورای پیوند کشور برای جلوگیری از قاچاق اعضای بدن ایرانیان خبر داد و گفت: ما مواردی داشتیم که اعضای بدن هموطنانمان برای خارجی‌ها استفاده شده است، این کار طبق مقررات کشور خلاف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، سیدحسن هاشمی در پاسخ به رخداد فروش کلیه به اتباع خارجی در یکی از بیمارستانهای تهران اظهار داشت: در قضیه پیوند در سالهای گذشته کوتاهی‌هایی شده است، دلیلش هم آن است که بعضی از جاها که دولت باید می‌آمد و نقش خود را ایفا می‌کرد و اظهار نظر نیز باید می‌کرد کوتاهی کرد. دلیل آن هم به خاطر آن بود که می‌خواست تعرفه‌ها را تغییر دهد یا نخواسته است منابع بیشتری را در حوزه سلامت بگذارد و این قضیه جدید هم نیست و مربوط به بیش از یک دهه گذشته است، بنابراین این مسئله باعث یک به هم ریختگی در نظام سلامت و خدمت‌رسانی شد که فقط یک موضوع آن مسئله پیوند است.

وی ادامه داد: ما مواردی داشتیم که اعضای بدن ایرانی‌ها برای خارجی‌ها استفاده کرده اند که حتی از کشورهای همسایه و مسلمان نیز بود ولی این کار خلاف است و طبق مقررات ما این کار خلاف به حساب می‌آید و این در حالی است که ما در کشور خودمان کمبود (پیوند کلیه) داریم.

هاشمی تصریح کرد: به من این مسئله را گزارش کردند که یکی از بیمارستانهای بالای شهر، یک پزشکی آمده است و یک مریضی را خوابانده است که ایرانی نیست ولی به اسم ایرانی بنا بود که پیوند کلیه کند، که بنده نیز دستور دادم به سرعت و طبق قانون اقدامات لازم انجام شود و با قاضی مربوطه نیز هماهنگی شد. البته تصور ما این بود که مجوز ادامه فعالیت به آن بیمارستان داده نشود، ولی علی‌الظاهر ممنوعیت فعالیت منحصر به یکی از بخش‌های آن بیمارستان شد، چون قبلاً نیز به این بیمارستان تذکر داده بودند.براین اساس آن بخش تعطیل شده است.آن افراد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی شدند. ما نیز به عنوان مدعی پیگیر این مسئله هستیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: برای پیشگیری از این موضوع شورای پیوند کشور در هفته آینده تشکیل می‌شود کرد مسئولیت آن را نیز با خود بنده خواهد بود، براین اساس تعدادی از اساتید برجسته کشور که در حوزه پیوند اعضا فعالیت می‌کنند در این شورا سیاستگذاری خواهند کرد تا از این معضلات پیشگیری شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: بنده به مردم اطمینان می‌دهم ما مراقب هستیم، شاید مطلع نشویم ولی اگر اطلاع پیدا کنیم، وظیفه ما این است که برخورد کنیم و خواهش هم می‌کنم این این افراد را به ما معرفی کنند، بخصوص جامعه پیراپزشکی در این زمینه ما را کمک کنند. تا این افراد متخلف شناسایی شوند تا ما این معضل را از ریشه بخشکانیم، البته چنین معضلاتی زیاد نیست و خیلی معدود است.ماجرا چه بود؟چند هفته گذشته یک بیمار تبعه عراق به طور کاملاً مشکوک و با کارت ملی جعلی ایرانی به یکی از بیمارستان‌های فوق تخصصی خصوصی پایتخت در منطقه شمال تهران منتقل شد تا تحت عمل جراحی پیوندکلیه؛ با کلیه فروخته شده از سوی یک ایرانی قرار گیرد. این درحالی است که بیمارستان مذکورکه در حوالی خیابان پاسداران قرار دارد امکانات انجام عمل جراحی پیوند کلیه را نداشته است ولی با این حال به شکل عجیبی برای انجام پیوند پذیرای مرد عراقی می‌شود.

از سوی دیگر چند نفر از پرسنل بیمارستان که پی برده بودند عکس کارت ملی بیمار نیازمند پیوند با ظاهر فرد تشابه چندانی ندارد، به این موضوع واکنش نشان داده و ماجرا را با مسؤلان بیمارستان در میان گذاشتند. اما به رغم تمام این پیگیری‌ها فرد بیمار و فروشنده کلیه با دستور مقامات بیمارستان راهی اتاق عمل شدند. با این حال پس از ورود بیمار به داخل اتاق عمل، پرسنل با وجدان بیمارستان با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تماس گرفته و به شرح ماجرا پرداختند. بلافاصله نیز تیمی از بازرسان دانشگاه راهی بیمارستان شده و پس ازبررسی‌های لازم در اقدامی ضربتی از عمل جراحی غیرقانونی این بیمارجلوگیری کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha