الا الوان مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در پیامی ویدئویی به اجلاس مشورتی بین المللی سلامت نیروی کار در سمنان، مدل ایرانی ادغام سلامت حرفه ای در مراقبتهای بهداشت اولیه را مدلی الهام بخش برای جهان دانست.

سلامت نیوز: الا الوان مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در پیامی ویدئویی به اجلاس مشورتی بین المللی سلامت نیروی کار در سمنان، مدل ایرانی ادغام سلامت حرفه ای در مراقبتهای بهداشت اولیه را مدلی الهام بخش برای جهان دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، پیام ویدئویی، مدیر منطقه سازمان جهانی بهداشت به اجلاس مشورتی بین المللی در زمینه مراقبت برای همه نیروهای کار، مداخلات، شاخصها و ارائه خدمات به شرح زیر است:

مقام محترم وزارت، مهمانان و همکاران گرامی، خانم و آقایان با اظهار خوشوقتی، حضور شما را در اجلاس مشورتی بین المللی در زمینه مراقبت برای همه نیروهای کار: مداخلات، شاخصها و ارائه خدمات گرامی می دارم.در ابتدا لازم می دانم از جناب آقای دکتر حسن هاشمی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاران ایشان برای فراهم آوردن تمهیدات لازم و میزبانی این اجلاس در شهر سمنان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

شهر سمنان، یک مرکز علمی، فرهنگی، کشاورزی و صنعتی است که دارای موسسه آموزش عالی با پیشرفت سریع به نام دانشگاه علوم پزشکی سمنان می باشد. جا دارد از نمایندگان سازمان های بین المللی نظیر سازمان بین المللی کار، سازمان جهانی پزشکان خانواده (ونکا)، کمیسیون بین المللی سلامت حرفه ای و کارشناسان بین المللی و منطقه ای که با ارائه تجربیات و دانش خود، این رویداد مهم را پربارتر می نمایند، سپاسگذاری نمایم.

خانمها و آقایان سازمان جهانی بهداشت به شدت بر این باور است که نیروی کار سالم برای دستیابی توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی در تمام سطوح حیاتی است و نیروی کار یک گروه کلیدی هدف برای سیاستگذاری سلامت می باشد. محل کار یک نقطه ورود مهم و یک فضای مناسب برای مداخلات بهداشت عمومی در نظر گرفته می شود. علیرغم اینکه بیانیه آلماتا در زمینه مراقبت بهداشت اولیه در  خواستار آن شده که خدمات بهداشتی تا حد امکان منطبق بر محل کار و زندگی مردم و بخشهای درگیر در ارائه 8791سال خدمات مراقبت بهداشت اولیه باشند، ولیکن مناسب بودن محل کاردر  مورد تحقق چنین امر مهمی، غالبا مورد چشم پوشی قرار می گیرد. 


رویداد حاضر در زمانی بسیار مناسب برگزار می گردد، زیرا وضعیت اخیر و تجارب بدست آمده را مورد بررسی قرار می دهد و علائق واقعی همه ذینفعان زمینه سلامت نیروی کار را احیا می نماید. با همفکری یکدیگر، ما می توانیم به بهترین انتخابها در زمینه سیاستگذاری و بهترین رویکردهای جدید به منظور پاسخگویی به چالشهای سلامت عمومی به طور اعم و پوشش جمعیت نیروی کار با خدمات مناسب سلامت حرفه ای به طور اخص بپردازیم. به علت برخی عوامل و شرایط ما تاکنون نتوانسته ایم به این,وضعیت مطلوب برسیم. این چالش به خاطر تخصیص منابع به اولویتهای بهداشتی دیگر، عدم آگاهی کافی سیاستگذاران در زمینه این موضوع، هماهنگی نامناسب بین بخشی و نبود پرسنل بهداشتی آموزشی دیده می شود.

همچنین باید به پیچیدگی زیاد در زمینه تخصیص منابع برای ارائه خدمات بهداشتی مورد نیاز برای تعداد رو به رشد افرادی که در بخشهای غیر رسمی کار می کنند، نیز پرداخته شود.

در سالهای اخیر، ما شاهد افزایش چشم گیر پرداختن به موضوع سلامت حرفه ای در میان کشورهای عضو، خصوصا بعد از تایید  در مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت، می باشیم. 9111-9187برنامه اجرایی جهانی در زمینه سلامت کارگران برای سالهای این برنامه اجرایی یک رویکرد کلی نگر در زمینه بهداشت عمومی را به وجود آورده که سلامت حرفه ای و ایمنی با ارتقاء و حفاظت از سلامت را ادغام می نماید و هدف آن توجه به کارگران، خانواده ها و جوامع می باشد. این برنامه همچنان به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت می پردازد و خدمات بهداشتی متناسب با نیازهای خاص نیروهای کار را فراهم می آورد، و همچنین تاکید بیشتری را روی حمایت و ارتقای سلامت نیروهای کار و گروههای آسیب پذیر دیگر می نماید. کنفرانس جهانی سازمان جهانی بهداشت در  با موضوع سلامت و کار به سلامت حرفه ای در مراقبت بهداشت اولیه می پردازد و یک قدم مهم دیگر در جهت تدوین 9188سال یک نقشه راه برای ارائه بهداشت حرفه ای در بافت مراقبت بهداشت اولیه را ترسیم می نماید.

خانمها و آقایان: یکی از برنامه های ابتکاری اما چالش برانگیز که فرصتهایی برای سلامت کارگران به وجود آورده است، برنامه رو به تکامل پوشش  برای دسترسی به پوشش همگانی سلامت بسیار مهم می  ، همگانی سلامت می باشد. خدمات یکپارچه سلامت با تمرکزبر مردم کارشناسان سلامت حرفه ای و نظام سلامت را گرد هم می آورد، تا به بررسی این چالش و تدوین مدلهای ،باشد.  گردهمایی حاضر به نحوی که همه نیروهای کار خصوصا آنهائیکه در معرض بیشترین خطر و نیاز می باشند، از ، عملی ارائه مراقبت بهداشتی بپردازند آنها بهره مند گردند. 

خوشبختانه، ما در منطقه مدیترانه شرقی  یک مدل الهام بخش ایرانی داریم عبارت از ادغام  سلامت حرفه ای در مراقبت های بهداشت اولیه می باشد. لازم است از تلاش های جمهوری اسلامی ایران  در این باره تشکر کنم  و اعلام نمایم که این تجربه در حال بازبینی توسط گروه های بین بخشی مرکب از کارشناسان بین المللی و منطقه ای می باشد. بسیاری از بیماریهای غیرواگیربا  در زمینه پیشگیری و کنترل بیماریهای 9188 محیط کار در ارتباط می باشد. بیانیه سیاسی مجمع عمومی سازمان ملل در سال  ، 9182-9191 غیرواگیر و برنامه اجرایی جهانی سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیربرای سالهای فرصتهایی را برای تقویت تلاشهابه منظور پرداختن به بیماریهای غیرواگیر میان کارگران و خانواده های آنها در محل کار به وجود می آورد. بنابراین اجازه دهید اقداماتی را برای بهبود مشارکت در داخل و خارج از بخش سلامت برای تدوین یک رویکرد مشترک در این باره به عمل آوریم. 

امیدوارم که این رویداد مهم علمی، شواهدی را در جهت  فراهم آوردن بهترین مداخلات برای ارتقای پوشش خدمات سلامت نیروی کاررا به ارمغان آورد .امیدورام نتایج و رهنموردهای این اجلاس، در جلسات عالی هم اندیشی  منطقه ای طی امسال مورد بحث وتبادل قرار گیرد.

اطمینان دارم که شما چالشها را به دقت مورد بحث قرار داده و رسالت خود را در این کنفرانس با موفقیت به انجام می رسانید.  شرکت و نظرات کارشناسی شما در این رویداد بسیار ارزشمند می باشد.

در پایان، آرزوی بهترین موفقیتها را برای شما دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha