کودک 5-3 ساله‌ی شما شروع به شکل دادن شخصیت واقعی‌اش می‌کند.

سلامت نیوز:کودک 5-3 ساله‌ی شما شروع به شکل دادن شخصیت واقعی‌اش می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازسایت روان آگاهی ،ممکن است شما متوجه شخصیت منحصر به فرد کودکتان از همان ماه های اول زندگی شده باشید. مثلا او مشتاقانه جغجغه را می‌گیرد یا خرس عروسکی را پس می‌زند. ولی بین سنین 5-3 سال شخصیت واقعی فرزندتان شکل می‌گیرد. چه تغییراتی را در سال‌های پیش از دبستان انتظار می‌کشید؟ والدین برای شکوفایی شخصیت فرزندشان چه کارهایی باید بکنند؟

بیان خود و اندکی خودکنترلیدر سن 5-3 سالگی کودکان بهتر می‌توانند با کلمات خود را بیان کنند. در طول این سال‌ها کودکان پیش دبستانی خودکنترلی بهتری به دست می‌آورند. آن‌ها دیگر کمتر به شما و دیگران اعتماد می‌کنند و بیشتر به خودشان اطمینان دارند. آن‌ها یاد می‌گیرند وقتی هیجان زده می‌شوند، خود را آرام کنند؛ مثلا زمانی که می‌ترسند یا ناراحت هستند. توجه آن‌ها بیشتر می‌شود و کمتر احساساتی می‌شوند. آن‌ها یاد می‌گیرند اعتماد به نفس خود را بسازند و آن‌ها تجربه های زیادی به دست می‌آورند تا چگونه با دیگران رفتار کنند. در سن 5 سالگی، معمولا بچه‌ها نگرانی بیشتری نسبت به پدرومادر خود نشان می‌دهند، یا حداقل یاد می‌گیرند که آن‌ها هم احساسات و نیازهای خاص خود را دارند. آن‌ها شروع به ابراز احساسات می‌کنند، زندگی مورد علاقه‌شان را به وجود می‌آورند و ممکن است بین زورگویی و همکاری کردن در نوسان باشند.زمانی که شخصیت کودکتان به طور طبیعی رشد می‌کند، کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام دهید و کارهایی هست که باید از آن اجتناب کنید.
به خاطر داشته باشید که کودک شما منحصر به فرد است: کودکان تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای در شخصیت خود با یکدیگر دارند. این تفاوت شامل خواهرها و برادرها هم می‌شود. رشد یک شخصیت سالم بر پایه‌ی تربیت دلسوزانه و مسئولانه است که بر اساس نقاط قوت اشخاص و نیازهای کودک است.به بازی کردن تشویقش کنید. بازی تاثیر فوق العاده‌ای بر رشد کودک دارد. به کودک خود زمان دهید تا بازی کند. این کلیدی است که به شکوفایی شخصیت کودکتان کمک می‌کند. بازی به رشد جسمی، ذهنی و عاطفی فرزندتان کمک می‌کند. بازی به کودک کمک می‌کند تا کار کردن در گروه را بیاموزد، با تعارض‌ها کنار بیاید، تخیلاتش را گسترش دهد و نقش‌های مختلفی را امتحان کند. زمانی که بچه‌ها بازی می‌کنند تصمیم‌گیری را تمرین می‌کنند، بر عقاید خود ایستادگی می‌کنند، می‌آفرینند، کشف می‌کنند و رهبری می‌کنند.از برچسب زدن امتناع کنید. شما می‌خواهید شخصیت کودکتان بدون این که شما به آن شکل و جهت دهید، شکل بگیرد. به همین دلیل از برچسب هایی مثل خجالتی، مستبد، احساساتی یا خشن اجتناب کنید. یک نمونه بسازید. احتمالا شما شخصی هستید که کودک پیش‌دبستانی شما آن را می‌بیند و تقلید می‌کند. پس این به شما بستگی دارد که مدلی مودب ، شریک شونده یا صبور باشید.به تاثیر وراثت و تربیت توجه داشته باشید. شخصیت کودکتان را فقط به وراثت یا تربیت او تقسیم  نکنید. هر دو به کمک هم شخصیت کودک شما و بزرگسالی آن را به وجود می‌آورند.اجازه دهید کودکتان خودش باشد نه کپی دیگری از شما. ممکن است شما خیلی اجتماعی و معاشرتی، پرتوجه یا خجالتی باشید. شاید دوست داشته باشید کودکتان هم مثل شما باشد. ولی آن چه بیشتر اهمیت دارد، این است که کودک شما خودش باشد و کودکتان از راه و شیوه‌ی خودش دنیا را ببیند و دوست‌هایش را انتخاب کند.راه های متنوعی وجود دارد که به رشد شخصیت کودکتان کمک می‌کند. مثلا کتاب خواندن کلید اساسی برای کودک پیش دبستانی است. بهتر است ساعات تلویزیون دیدن را محدود کنید.متخصصان می‌گویند از علاقه‌مندی‌های فرزندتان حمایت کنید و تجربیات او را زیاد کنید. چگونگی کمک شما به رشد شخصیتی کودک از منحصر به فرد بودن او پدید می‌آید.
آیا باید برای تغییر کودکتان تلاش کنید؟کودکان همزمان با تشویق شدن برای تجربه‌ی چیزهای جدید که باعث شکل‌گیری شخصیتش می‌شود، باید اجازه داده شوند تا خودشان باشند. در سنین پیش دبستانی بیشتر قسمت‌های شخصیت ثبات پیدا می‌کنند، ولی آن‌ها قطعی نیستند. افراد تغییر می‌کنند و قسمتی از ما که بخش عمده‌ی شخصیت‌مان را می‌سازد، منعطف است. به جای این که سعی کنید شخصیت کودکتان را عوض کنید، بر روی تجربه‌دهی تمرکز کنید تا مسیرهای تازه ای را در او به وجود آورید.دکتر «ریکارد» می‌گوید: من والدین را تشویق می‌کنم تا از توانایی ها و نقاط قوت هر کدام از بچه‌هایشان لذت ببرند. او به والدین می‌گوید: تلاش کنید تا یک محیط دوستانه و حمایت‌گرانه به وجود بیاورید. به جای این که تلاش کنید فرزندتان شخصی خاص یا رفتار خاصی را از کسی دوست داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha