سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 110737

در سن 4-3 سالگی کودک علاقه‌ها و آنچه را که دوست ندارد مشخص کرده و شخصیتش بیشتر رشد می‌کند.

سلامت نیوز :در سن 4-3 سالگی کودک علاقه‌ها و آنچه را که دوست ندارد مشخص کرده و شخصیتش بیشتر رشد می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت روان آگاهی،او در ابراز احساساتش مهارت بیشتری کسب می‌کند، که به معنی کم‌شدن نق‌زدن‌ها و ناراحتی‌اش است. خلق او ممکن است در یک لحظه به شدت تغییر کند، ولی او تمایل دارد تا به جای حل کردن آن عصبانی یا ناراحت شود.
 کودکان پیش دبستانی به وسیله‌ی احساساتشان کنترل می شوندبا اینکه کودک پیش دبستانی شما شروع به درک بیشتری از عواطف می‌کند، ولی هنوز کنترل کمی بر روی آن‌ها دارد. اگر موضوعی خنده دار باشد، به شدت می‌خندد، یا اگر مساله ای او را ناراحت کند، سریع گریه می‌کند. در این سن بچه‌ی پیش دبستانی نمی‌تواند به خوبی تکانه هایش را کنترل کند. اگر دلش بخواهد یک کاری را انجام دهد، آن را به عمل تبدیل می‌کند. مثلا اگر دلش بخواهد با یک اسباب‌بازی، بازی کند، آن را از کودک دیگر به زور می‌گیرد، یا زمانی که می‌خواهد ساندویچی را بخورد و به او گفته می‌شود که تا زمان شام صبر کند، ابراز ناراحتی می‌کند. برای او به تعویق انداختن لذت‌هایش معنی ندارد. او آن را می‌خواهد. همین حالا.کودک 4-3 ساله از کتک زدن، گاز گرفتن و هل دادن برای حل تعارض‌هایش استفاده می‌کند. او نمی‌تواند تفاوت بین یک ارتباط مناسب و غیر مناسب را درک کند. این وظیفه‌ی شماست که درست و غلط را در بیان احساسات و حل مشکلاتش با دیگران به او یاد دهید.
همچنان که کودک شما بزرگتر می‌شود او به ارتباط بین برون‌ریزی احساسات و پیامدهای منفی آن پی می‌برد. نق زدن و اعتراض کردن به معنی تمام شدن بازی و گرفتن اسباب بازی‌اش است. این پیامد به کودکتان کمک می‌کند تا بفهمد نق زدن و اعتراض کردن راه حل قابل قبولی برای بیان احساسات نیست. کودک 4 ساله‌ی شما مانند یک کمدین تازه کار است. او شروع به پرورش دادن قوه‌ی طنز در خویش می‌کند و از این که با مزه باشد و دیگران را بخنداند لذت می‌برد. تعجب نکنید اگر دوستش را «کله گنده» صدا کند و بعد به شدت بخندد. او حرف زدن به این شکل را خیلی جذاب و سرگرم کننده می‌داند.در 4 سالگی همدلی هم در کودک شروع به شکل‌گیری می‌کند. کودک می‌فهمد که دیگران هم احساساتی دارد و زمانی که دوستش ناراحت یا آزرده شده است، می‌فهمد. ممکن است دوستش را بغل کند و یا او را ببوسد.
در سن 5 سالگی عواطف کودک خیلی بیشتر رشد می‌کند و در کنترل احساساتشان بهتر عمل می‌کند. او درباره‌ی عواطفش بهتر و روان‌تر صحبت می‌کند. همچنین تکانه‌هایش را بهتر کنترل می‌کند. با صبوری منتظر نوبتش می‌شود و هنگامی که می‌خواهد چیزی را بردارد اول می‌پرسد و اجازه می‌گیرد. زمانی که کودک 5 ساله ی شما از چیزی ناراحت می‌شود به جای ضربه زدن و یا نق زدن، با کلمات عصبانیتش را بیان می‌کند.نکته‌ی منفی در این جا این است که او ممکن است از کلمات زشت و بی‌معنی و یا القاب دوستانش هنگام عصبانیت استفاده کند.تقریبا در این سن کودک شما به مسائل جنسی علاقه نشان می‌دهد. او ممکن است سوالاتی مثل کودک از کجا به دنیا می آید بپرسد. او نسبت به بدن خود علاقه نشان می دهد. ممکن است او شروع به دست زدن و لمس کردن آلت جنسی خود کند. امکان دارد کودک شما شروع به کشف کردن و کنجکاو شدن نسبت به آلت جنسی دیگران هم بکند . همه‌ی این ها طبیعی است. اما آن چه اهمیت دارد این است که کودک شما بداند چه چیزی مناسب و نامناسب است. اطمینان حاصل کنید که او بفهمد کنجکاوی کردن درباره‌ی قسمت های خصوصی و شخصی بدن طبیعی است. اما این پذیرفته شده نیست که با آن بازی کند یا آن را به دیگران نشان دهد. هم چنین به او بفهمانید که هرگز نباید دیگران به آلت جنسی او دست بزنند؛ مگر پدر یا مادر در زمان دستشویی یا حمام و یا زمانی که آن قسمت زخم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha