سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 110747

دفعات روزانه اجابت مزاج برحسب سن و سال و رژیم غذایی اشخاص متفاوت می‌باشد. هنگام اسهال، مدفوع حاوی آب بیشتری از مواقع طبیعی است که آن را مدفوع شل یا آبکی می‌نامند.

در زمان اسهال چه باید خورد؟

سلامت نیوز:دفعات روزانه اجابت مزاج برحسب سن و سال و رژیم غذایی اشخاص متفاوت می‌باشد. هنگام اسهال، مدفوع حاوی آب بیشتری از مواقع طبیعی است که آن را مدفوع شل یا آبکی می‌نامند. 

 اسهال در کودکان، در سنین 6 ماهگی تا 2 سالگی خیلی شایع است. همچنین در کودکان کمتر از 6 ماه که شیرگاو یا شیرخشک مصرف می‌کنند شیوع بیشتری دارد. اسهال به علت از دست رفتن آب و املاح می‌تواند خطرناک باشد. پس هنگام شروع اسهال مادران باید سعی کنند آب و املاحی را که از طریق مدفوع ازدست رفته است جبران نمایند.
چگونه می‌توان مانع از دست رفتن آب و املاح شد؟
از دست رفتن آب و املاح را می توان معمولا به محض شروع اسهال با دادن مایعات فراوان پیشگیری نمود. برای این کار توصیه می‌شود از مایعات خانگی موجود مانند لعاب برنج، سوپ، لعاب جو با شیر و یا محلولORS استفاده گردد. در صورت امکان مایعات باید شامل مقدار کمی نمک باشد، که از میان آنها محلول ORS از همه مطمئن‌تر است. درصورتی که هیچ یک از مایعات فوق در دسترس نبود به کودک آب بدهید. به کودکان کمتر از یکسال باید به ازای هر بار اسهال 100- 50 میلی‌لیتر آب داده شود.
در زمان اسهال باید به کودک مواد غذایی مورد نیاز داده شود تا اسهال به رشد او لطمه نزند و از کاهش وزن او جلوگیری شود. تغذیه کودک با شیر مادر باید به دفعات مکرر صورت گیرد. برای سایر کودکان باید طبق معمول از شیر خشک یا غذاهایی که قبلا می‌خورده‌اند استفاده شود. در کودکان بالای 6 ماه که نمی‌توانند غذای جامد بخورند باید مقادیر کمی از مواد غذایی که کاملا قابل هضم باشد به دفعات داده شود. 
بعد از اینکه اسهال متوقف شد حداقل یک وعده غذای اضافی روزانه به مدت دو هفته به کودک بدهید تا کاهش وزنی را که در دوران بیماری ایجاد شده جبران نماید. غذاهایی که می‌توان در کودک 6 ماهه و بالاتر در زمان اسهال استفاده کرد غذاهای نشاسته‌ای به همراه گوشت یا ماهی است. 
ضمنا آن را با 2-1 قاشق چایخوری روغن در هر وعده غذا به منظور ایجاد انرژی همراه کنید. لبنیات و تخم مرغ نیز غذاهای مناسبی برای کودکان مبتلا به اسهال می‌باشند. آبمیوه تازه و موز بخاطر داشتن پتاسیم مفیدند (آبمیوه‌های کنسرو شده نه تنها مفید نیستند بلکه در زمان اسهال مضرند). در زمان اسهال غذاهای پرحجم مثل دانه‌های حبوبات، سبزیجات و میوه‌های سفت و دیرهضم نباید داده شود. سوپ‌های خیلی رقیق به كودك ندهید، زیرا هر چند کودک را سیر می‌کند، اما کالری مورد نیاز او تامین نمی‌شود.
 غذاهای خیلی شیرین و حاوی شکر هم باعث بدتر شدن اسهال می‌گردند. هر 4-3 ساعت، حداقل 6 - 5 بار در روز به مقدار کم ولی به دفعات، باید به كودك غذا داده شود. غذا را خوب بپزید تا کاملا پخته و له شود. این نوع غذا برای کودک ساده‌تر هضم می‌شود. اگر چه در مدت اسهال کودک نمی‌تواند کاملا مواد غذایی گرفته شده را جذب نماید ولی بیشتر این مواد جذب می‌شوند. کودکانی که در هنگام اسهال از غذا محروم می‌شوند، به سوءتغذیه دچار شده یا اسهال آنها شدید می‌شود.

منبع :دنیای تغذیه 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha