نتایج بررسی‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد كه بروز التهاب در سرخرگهای خونی مغز به احتمال زیاد می‌تواند باعث نابینایی شود.

پژوهشگران در مركز نظام بهداشتی كیسینجر پس از بررسی و آزمایش نوعی اختلال موسوم به «التهاب سرخرگ‌ گیجگاهی» (التهاب سرخرگ گیجگاهی) به این نتایج دست یافته‌اند.

این اختلال حالتی است كه در آن سرخرگها در مغز متورم شده و جریان خون مسدود می‌شود.

عارضه التهاب سرخرگ گیجگاهی می‌تواند باعث بروز سردرد، درد در ناحیه آرواره‌ها و علایم شبیه سرماخوردگی شود. در صورتی كه فرد تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند منجر به نابینایی یا حتی سكته مغزی شود.

میانگین سنی ابتلا به این عارضه به گفته متخصصان از سن 70 سالگی به بعد است.

معمولا در بیماران مبتلا به این عارضه نمونه‌های بزرگی از گلبول‌های سفید خون كه باكتری‌ها را نابود می‌كنند، یافت می‌شود و به همین خاطر این بیماران نسبت به افراد سالم بیشتر در معرض نابینایی هستند.

به علاوه این بیماران به خاطر وجود گلبولهای بزرگ سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به التهاب «پلی میالگیا روماتوئید» قرار دارند. این اختلال التهابی نیز می‌تواند باعث بروز سفتی و درد ماهیچه‌ای ابتدا در دستها و سپس در گردن می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند: ما اگر ابتدا بتوانیم دریابیم كه این گلبولهای عظیم الجثه چگونه عمل می‌كنند می‌توانیم تاثیرات بیماری را محدود كنیم.

نتایج تحقیقات در مجله «پاتولوژی بالینی» منتشر شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha