چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 110777

از هر هزار نفر، یک نفر گرفتار کولیت التهابی روده می‌شود، بیماری که به گفته‌ یک فوق تخصص گوارش، دلیل ایجاد آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

سلامت نیوز: از هر هزار نفر، یک نفر گرفتار کولیت التهابی روده می‌شود، بیماری که به گفته‌ یک فوق تخصص گوارش، دلیل ایجاد آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسین خدمت، فوق تخصص گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله در رابطه با این بیماری، توضیح داد: هرچند عامل اصلی بروز کولیت التهابی هنوز مشخص نشده است، اما اخلال در تنظیم سیستم ایمنی بدن در بروز این بیماری موثر است به گونه‌ای که اگر سیستم دفاعی ضد التهابی که در جدار روده بزرگ است کارآیی کافی را نداشته باشد، التهاب مهار نمی‌شود و در روده باقی می‌ماند.

وی با بیان این‌که شایع‌ترین دوره‌ بروز بیماری کولیت سنین جوانی است، گفت: در دهه‌ دوم و سوم زندگی، امکان بروز کولیت بیشتر است، دهه‌ ششم زندگی نیز پیک سنی شیوع بیماری در بزرگسالان است.

به گفته‌ی این متخصص، اسهال خونی به همراه درد مختصری در شکم، علائم بروز کولیت التهابی روده است، با این تفاوت که اسهال خونی در این بیماری مزمن است اما در سایر موارد این گونه نیست.

خدمت، هم‌چنین با اشاره به اینکه کولیت التهابی روده یک بیماری مادام ‌العمر است، افزود: فردی که به کولیت دچار می‌شود تا آخر عمر گرفتار آن می‌ماند اما در 30 درصد موارد که بیماری محدود به 20 تا 30 سانت انتهای روده است، بعد از یکسال کاملا خوب می‌شود و دیگر ادامه پیدا نمی‌کند.

وی افزود: با این حال، در 70-80 درصد موارد، بیماری تا آخر عمر باقی می‌ماند و فرد باید حتما تحت نظر پزشک باشد و رژیم غذایی خاصی را رعایت کند.

گرانی داروهای خارجی، کمیابی داروهای داخلی

این فوق تخصص گوارش، همچنین در ادامه درباره‌ درمان کولیت التهابی روده، توضیح داد: داروهای بیماری معمولا عارضه ندارند اما هم داروهای خارجی هم داروهای داخلی کمیاب هستند و بیماران همواره در این‌باره با مشکل روبرو می‌شوند.

وی افزود: اگر بیماران بخواهند از بیمه استفاده کنند، بسیاری از داروها بیمه نیستند و داروهایی هم که تحت پوشش بیمه‌اند، با محدودیت بیشتری در داروخانه‌ها مواجه‌اند.

خدمت با بیان اینکه "متالازین" داروی اصلی بیماری کولیت التهابی‌ است که نوع خارجی و داخلی آن موجود است، گفت: داروهای خارجی ماهانه بالای 200-300 هزار تومان هزینه در بر داشته و تحت پوشش بیمه قرار ندارد.

وی ادامه داد: داروهای ایرانی هم به زحمت پیدا می‌شود و داروخانه‌ها مصرف یکی دو هفته بیمار را در اختیار او قرار می‌دهند و بیمار مجبور است برای گرفتن داروی بیشتر، تشکیل پرونده دهد و کارهای اداری زیادی انجام دهد.

این متخصص همچنین با بیان اینکه مصرف داروهای با کیفیت بالاتر در حدود 50 تا 100 میلیون برای یک دوره‌ درمانی یکی دو ساله هزینه در بردارد، گفت: خوشبختانه بیمه هزینه این داروها را با اینکه خارجی هستند تا 90 درصد پرداخت می‌کند. این داروها برای بیمارانی تجویز می‌شود که داروهای معمولی باعث ایجاد عوارض جدی برای آن‌ها شود.

وی افزود: حدود 10-20 درصد بیماران مبتلا به کولیت روده، به این داروها نیاز پیدا می کنند که با توجه به بیمه‌ در نظر گرفته شده، هزینه استفاده از این داروها برای آن‌ها، حدود 10 میلیون تومان می‌شود.

به گفته‌ این استاد دانشگاه، 10 تا 20 درصد بیماران مبتلا به عمل جراحی نیاز پیدا می‌کنند که در آن، کل روده برداشته می‌شود. این عمل، عمل سنگینی است که فقط در برخی موارد تجویز می‌شود.

مصرف داروها را در دوره‌ خاموشی جدی بگیرید

خدمت در ادامه با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از کولیت، راه مشخصی وجود ندارد، گفت: وقتی بیماری کولیت شروع شد، هرچه فرد منظم‌تر داروهایش را مصرف کند و منظم به پزشک مراجعه کند، احتمال عود پیدا کردن آن کمتر می شود.

وی با اشاره به روشن و خاموش شدن این بیماری در دوره‌های مختلف، افزود: در زمانی که بیماری عود می‌کند و فعال می‌شود، باید دارو با دوز بالا و به طور منظم استفاده شود.

وی ادامه داد: ممکن است بعد از دوران عود، بیماری چند ماه تا چند سال خاموش باشد. در این دوره فرد باید طبق دستور پزشک، میزان مشخصی از دارو را دریافت کند. بیمار ممکن است از مصرف دارو غفلت کند که در این‌صورت دوباره کولیت عود می‌کند. پس در دوره‌ خاموشی باید بیمار دوز حداقلی را که پزشک تجویز کرده به طور منظم دریافت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha