چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 110782

کارشناس مسئول دیابت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در کشور ما از هر 10 نفر جمعیت شهری بالای 30 سال، یک نفر به دیابت مبتلا است.

از هر 10 شهرنشین بالای 30 سال یک نفر دیابتی است

سلامت نیوز: کارشناس مسئول دیابت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در کشور ما از هر 10 نفر جمعیت شهری بالای 30 سال، یک نفر به دیابت مبتلا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر پیمان شفی‌خانی، گفت: به نظر می‌رسد یکی از نقاط ضعف عمده در خصوص بیماری دیابت، ناتوانی مبتلایان در خود مراقبتی صحیح است.

کارشناس مسئول دیابت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: دیابت پدیده‌ای است همه‌گیر که مسئول سالانه چهار میلیون مرگ افراد در جهان بوده و شایع‌ترین علت نارسایی مزمن کلیوی و نیاز به دیالیز و پیوند، شایع‌ترین علت نابینایی در بزرگسالان و بعد از تصادفات شایع‌ترین علت قطعی پا است.

دکتر شفی‌خانی، سلامتی را موهبتی دانست که در آن فرد از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی برخوردار بوده و افزود: انسان سالم از جسمی سالم، روحیه‌ای شاداب و عاطفه‌ای قوی برخوردار بوده و با توجه به تاثیر بالای شیوه زندگی بر سلامتی، توانمندسازی و آموزش صحیح زندگی، نقش زیادی در حفظ و افزایش سلامت عمومی دارد.

وی ادامه داد: آموزش شیوه صحیح زندگی با ارتقاء سواد سلامتی اعضای جامعه به افراد کمک می‌کند تا در مورد سلامت خود، خانواده و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، قادر به تصمیم‌گیری بوده و رفتارهای منتهی به افزایش سلامت در جامعه رواج یابد.

این کارشناس مسئول دیابت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با شعار خودمراقبتی برای هفته ملی سلامت امسال نیز، خاطرنشان کرد: مراقبت از خود به معنای رفتاری است که در آن هر فرد به صورت مستقل از خود مراقبت کند و با اندکی آموزش در زمینه روند اجرایی خودمراقبتی می توان شرایط بهداشتی را بهبود بخشید.

کارشناس مسئول دیابت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تاثیر 85 درصدی راهکارهای خودمراقبتی در کاهش عوارض ناشی از بیماری دیابت در مبتلایان، گفت: از جمله این راهکارها، داشتن فعالیت بدنی مناسب است.

شفی‌خانی در خصوص دیگر روش‌های خودمراقبتی در زمینه بیماری دیابت، تصریح کرد: در این زمینه می‌توان به داشتن تغذیه مناسب با راهنمایی مشاوران تغذیه، مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط پزشکان، سنجش دوره‌ای قندخون، مراجعه دوره‌ای و منظم به پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به مشکلاتی مانند چشمی، کلیوی و دیگر عوارض این بیماری و هم چنین پذیرش ذهنی و روانی داشتن این بیماری توسط مبتلایان اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha