چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 110793

نتایج یک آزمایش جدید آشکار ساخت رژیم غذایی زنان در دوران پیش از بارداری می‌تواند روی ژن‌های نوزادان آنها تاثیر بگذارد.

سلامت نیوز: نتایج یک آزمایش جدید آشکار ساخت رژیم غذایی زنان در دوران پیش از بارداری می‌تواند روی ژن‌های نوزادان آنها تاثیر بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،  بررسی‌های قبلی روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده که رژیم غذایی در دوران بارداری می‌تواند در تغییر ژن‌ها نقش داشته باشد اما این اولین بررسی انجام شده روی انسان است که نشان داده حتی نوع تغذیه پیش از بارداری نیز روی ژن‌های کودک تاثیرگذار است. این بررسی روی تعدادی زن روستایی در گامبیا انجام گرفت که تغییرات آب‌وهوایی فصلی تفاوت‌های چشمگیری در نوع رژیم غذایی آنان برجای می‌گذارد.

دکتر «برانون هنیگ» از دانشکده بهداشت و طب استوایی لندن گفت: در این بررسی وضعیت 84 زن که در فصل بارانی و حدود 84 زن دیگر که در فصل خشک باردار شده بودند مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین میزان مواد مغذی در نمونه‌های خون زنان اندازه گیری شد و DNA‌ فرزندشان نیز دو تا هشت ماه پس از تولد بررسی شد.

طبق مشاهدات این متخصصان، نوزادانی که مادرانشان در فصل بارانی باردار شده بودند در بدنشان سطح بالاتری از گروه‌های متیل که در تمام شش ژن تحت مطالعه موجودند، وجود داشت. بنابر این مطالعه، نوع ترکیبات این ژن‌ها با نوع مواد مغذی موجود در خون مادر مرتبط است.

 به گفته دکتر هنیگ، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد نوع تغذیه مادر پیش از بارداری و اوایل این دوران حائز اهمیت است و ممکن است بر سلامت نسل بعد تاثیر داشته باشد. زنان باید پیش از بارداری و در طول این دوران یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha