چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 110798

دیابت نوع 2 که تاثیر سوء آن بر مغز شناخته شده با افزایش خطر تخریب بافت مغزی و اعصاب مرتبط است.

سلامت نیوز: دیابت نوع 2 که تاثیر سوء آن بر مغز شناخته شده با افزایش خطر تخریب بافت مغزی و اعصاب مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان مغز و اعصاب در آمریکا با استفاده از MRI، ساختار مغزی را در 614 بیمار با میانگین سن 62 سال که به طور متوسط مدت 10 سال از ابتلای آنان به دیابت نوع 2 می‌گذشت بررسی و مشاهده کردند که دیابت طولانی‌مدت به میزان چشمگیر به از بین رفتن بافت مغز منجر می‌شود.

دکتر «آر. نیک بریان»، محقق ارشد این مطالعه از دپارتمان رادیولوژی دانشکده پزشکی «پرلمان» دانشگاه پنسیلوانیا گفت: پیش از این تصور می‌شد که تاثیر سوء دیابت بر مغز بیشتر به دلیل مشکلات عروقی است که دیابت ایجاد می‌کند اما در این مطالعه ما مشاهده کردیم که علاوه بر این، دیابت به طور مستقیم نیز روی بافت مغزی تاثیر می‌گذارد و به تخریب بیشتر آن کمک می‌کند.

این متخصصان اشاره کردند بیشترین میزان کاهش حجم مغز در بافت خاکستری آن است که نورون‌ها در آن قرار دارند. از دست‌رفتن بافت خاکستری اغلب به عنوان شروع فرآیند انحلال عصب درنظرگرفته می‌شود. از آنجا که پیش از این نشان داده شده بود بیماران دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند نتایج این مطالعه‌ حاکی از آن است که تغییر در توان ادراکی این بیماران عمدتا مرتبط با تحلیل رفتن اعصاب است.

دکتر بریان همچنین گفت:‌ تمامی مبتلایان به دیابت دچار بیماری آلزایمر نمی‌شوند اما بسیاری از آنان در توانایی ادراکی و تعقل خود دچار مشکل شده و این مشکلات با بالارفتن سن افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha