عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر آموزش و پرورش پیشگیری و آموزش سلامت را از کودکان پیش دبستانی آغاز کند هزینه‌های درمانی مردم کاهش می‌یابد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر آموزش و پرورش پیشگیری و آموزش سلامت را از کودکان پیش دبستانی آغاز کند هزینه‌های درمانی مردم کاهش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیدعلیرضا مرندی امروز در همایش سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران و سی‌وپنجمین بزرگداشت استاد دکتر محمد قریب اظهار داشت: سواد نقش ارزشمندی در همه عرصه‌های زندگی به خصوص در سلامت دارد.

وی گفت: تحقیقات در انگلستان نشان می‌دهد بین سواد سلامت والدین و ارتقاء سلامت کودکان ارتباط مستقیمی وجود دارد به طوری که هر چه سطح سواد والدین بالا باشد امید به زندگی نیز بیشتر می‌شود.

وی افزود: سواد سلامت ظرفیتی است که انسان‌ها برای درک اطلاعات سلامت و دستیابی به خدماتی که از پزشکان دریافت می‌کنند لازم است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کودکان ابتدا آموزش‌های مختلف را از والدین کسب می‌کنند و بعداً در مدارس و در آخر از رسانه‌ها آن را می‌آموزند و هر چه سن آنها بیشتر می‌شود آموزش بیشتری می‌بینند که به میزان سواد سلامت آنها افزوده می‌شود.

مرندی تصریح کرد: افرادی که سواد سلامت دارند می‌توانند با علم و آگاهی به تشخیص زودتر و حتی پیشگیری از برخی بیماری‌ها پرداخته آن را  برای خود و خانواده‌اشان تضمین کنند.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته اهمیتی زیادی به سلامت می‌دهند به طوری که افراد جامعه، خودشان به دنبال سلامت خود هستند و این موجب می‌شود بی‌عدالتی‌ها در ارائه خدمات سلامت کاهش یابد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: به سرمایه‌گذاری آموزش سلامت و ارتقا بهداشت میان خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: ما در آموزش‌های خود صرفاً به کنترل بیماری‌های غیر واگیردار مانند دیابت اشاره می‌کنیم اما زیربنای اصلی آموزش‌ها باید بر مبنای رژیم سالم و فعالیت‌های بدنی و پرهیز از دخانیات باشد.

وی افزود: این آموزش‌ها باید از دوران کودکی آغاز شود اکنون به مقطع پیش‌دبستانی در کشور ما توجهی نمی‌شود در صورتی که بیشتر به دبستان و دبیرستان‌ها توجه می‌کنیم.

مرندی گفت: در واقع آموزش‌ها باید در حین بازی به کودکان ارائه شود تا آنها وقتی بزرگتر شدند درک بهتری از سلامت و مسائل آن داشته باشند.

وی با اشاره به ارتقاء سلامت در کودکان پیش دبستانی برای کاهش هزینه‌های آموزش و پرورش در این خصوص اظهار داشت: اگر این مهم انجام شود آموزش و پرورش بودجه کمتری را برای سلامت هزینه می‌کند.آموزش سطح سلامت باید به گونه‌ای باشد که در همه کلاس‌ها انجام شود.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد هر چقدر سواد مردم به لحاظ سلامت کمتر باشد به میزان سلامت خود و فرزندانشان بی‌توجه هستند.

وی ادامه داد: ما باید به عنوان مسئولان به زبان ساده و عامیانه آموزش‌های سلامت را به مردم منتقل کنیم. گاهی برخی پزشکان در برنامه‌های پزشکی رسانه‌ها از اصطلاحات پزشکی استفاده می‌کنند که مانع از رسیدن اطلاعات به مردم می‌شود.

وی آموزش درست در مطب‌ها را مانع مراجعه بیماران به اورژانس عنوان و خاطر نشان کرد: در آمریکا تحقیقی انجام شده که طی آن بروشور تغذیه با شیر مادر در اختیار مادران قرار گرفته است و برخی مادران نتوانستند از آن درست استفاده کنند که موجب شده 17 درصد مادران نتوانند به کودکان خود شیر بدهند.

همایش سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران و سی‌وپنجمین بزرگداشت استاد دکتر محمد قریب 10 لغایت 13 اردیبهشت در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha