معاون درمان وزارت بهداشت گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه پیوند قلب وجود دارد این است که فقط ۳۳ درصد از موارد پیشنهاد شده پیوند می‌شوند و دو سوم قلب‌های بدست آمده از مرگ مغزی استفاده نمی‌شوند.

سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه پیوند قلب وجود دارد این است که فقط ۳۳ درصد از موارد پیشنهاد شده پیوند می‌شوند و دو سوم قلب‌های بدست آمده از مرگ مغزی استفاده نمی‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد آقاجانی در چهارمین کنگره نارسایی قلب ایران، اظهار داشت: ابلاغ سیاست‌های نظام سلامت به برنامه حمایت از سلامت در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نکات برجسته تحولات اخیر در حوزه سلامت است. اقداماتی که برای جلب مشارکت دولت، مجلس و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری صورت گرفته موجب شده نگاه ویژه نسبت به سلامت رخ دهد.

وی افزود: اینکه سلامت در اولویت‌های اول برنامه‌‌ریزی‌ها قرار گیرد، آرزوی دیرینه بوده که اکنون محقق شده است و اعتبارات قابل توجهی را به این حوزه تخصیص داده است که قبل از شروع برنامه منابع آن در نظر گرفته شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: مجلس و دولت 10 هزار میلیارد تومان به اضافه اعتبارات معمول سلامت به توسعه خدمات بهداشت و درمان اختصاص داده‌اند که 3 هزار میلیارد آن در ارتباط با ارزش افزوده و 7 هزار میلیارد تومان آن نیز یارانه سلامت است که این رویکرد باعث برنامه‌ریزی جدی وزارت بهداشت در نظام سلامت شده است.

وی از اجرای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه درمان از 7 اردیبهشت سال جاری خبر داد و افزود: برنامه تحول نظام سلامت در حوزه درمان در قالب 7 برنامه ملی تصویب و به همه بیمارستان‌ها ابلاغ شد و عزم جدی شکل گرفته که از 15 اردیبهشت سال جاری به عنوان نقطه شروع اجرا شود.

آقاجانی گفت: عقب‌ماندگی‌ها در حوزه سلامت آنقدر کهنه و جدی است که با یک سال برنامه‌ریزی نمی‌توان به این مهم نائل شویم، اما امیدواریم حرکتی که امسال شروع شد، ادامه یابد و قدم‌های بزرگی در عدالت، دسترسی، ارتقاء کیفیت خدمات و هزینه‌های درمان برداشته شود.

وی افزود: کشور ما مانند سایر کشورهای در حال توسعه با عوامل خطر مواجه‌ است، در مطالعه کشوری سال 90 شیوع بیماری‌ها اعداد نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد. بر اساس این مطالعه فشار خون 17 درصد، چاقی 15 درصد، اضافه وزن 28 درصد، کم تحرکی 41 درصد، دخانیات 8 درصد، قند خون بالا 10 درصد، کلسترل 33 درصد و تری گلیسرید 19 درصد شیوع داشته است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر 44 درصد مرگ و میرها در اثر بیماری‌های قلبی عروقی است که سکته قلبی در رأس آن با 24 درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

آقاجانی اظهار داشت: دلایل شیوع نارسایی، پیر شدن جمعیت، بروز چاقی، دیابت، فشار خون بالا و افزایش طول عمر بعد از سکته قلبی است که منجر به افزایش نارسایی قلب می‌شود.

وی از یک میلیون بیمار که با نارسایی قلبی مواجه‌اند، خبر داد و افزود: متاسفانه این رقم بار اقتصادی سنگینی را به سیستم بهداشت و درمان تحمیل می‌کند، مهمترین رویکرد ما برخورد با منشأ آغازکننده یعنی ریز فاکتورها است که با تغییر الگوی زندگی و خودمراقبتی بالا می‌توان عوامل خطر را کنترل کرد، سپس در صورت بروز یا تداخلات دارویی و غیر دارویی نسبت به کنترل آن اقدام شود. اگر ریزفاکتورها منجر به بیماری شود باید در مرحله اول درمان صورت گیرد. همچنین رویکرد دیگر این است که با درمان‌های دارویی برای جلوگیری از ناتوانی حاصل از نارسایی تلاش شود.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات جدی برای درمان نارسایی در مراحل پایانی پیوند قلب است که در ایران 10 مرکز برای آن وجود دارد، از این تعداد 6 مرکز در تهران و 4 مرکز در اصفهان، مشهد، شیراز و یزد است.

معاون درمان وزارت بهداشت ایده‌آل پیوند قلب را 1500 مورد دانست و ادامه داد: سال قبل از مجموع 665 بیمار مرگ مغزی اهدای عضو داشتیم، هرچند که باید با اصلاح الگوی پیوند میزان پیوند قلب افزایش یابد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه پیوند قلب، گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه پیوند قلب وجود دارد این است که فقط 33 درصد از موارد پیشنهاد شده پیوند می‌شوند و دو سوم قلب‌های بدست آمده از مرگ مغزی استفاده نمی‌شوند.

وی افزود: تمرکز مراکز پیوند قلب یکی از مشکلات دیگر است که باید در شهرهای دیگر نیز وجود داشته باشد.

آقاجانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بحث کیفیت، مشکلاتی از لحاظ پیوند نداریم اما به لحاظ مراقبت بعد از پیوند مشکلاتی در خصوص دارو و تجهیزات و تکنیک‌های مراقبت از پیوند وجود دارد که اگر شبکه پیوند عضو تکمیل شود، می‌توانیم از روش‌های جدید استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha