معاون پژوهشی بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی فارابی، از کاربرد سلولهای بنیادی برای درمان بیماریهای سطحی قرنیه و قوز قرنیه در برخی مراکز چشم پزشکی کشور خبر داد.

سلامت نیوز: معاون پژوهشی بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی فارابی، از کاربرد سلولهای بنیادی برای درمان بیماریهای سطحی قرنیه و قوز قرنیه در برخی مراکز چشم پزشکی کشور خبر داد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علیرضا لاشیئی روز چهارشنبه در مراسم آغاز بکار بیستمین سمینار چشم پزشکی فارابی در هتل المپیک تهران، اظهار داشت:حوزه چشم پزشکی ایران از نظر تخصصی و همچنین مراکز و تجهیزات مورد نیاز بسیار پیشرفته و هم تراز با سایر کشورهای پیشرفته دنیاست.

وی افزود: علاوه بر این متخصصان حوزه چشم پزشکی ایران در زمینه طراحی و تولید برخی قسمتهای چشم بصورت مصنوعی دستاوردهای قابل توجهی داشتند که از جمله آن می توان به طراحی و تولید قرنیه مصنوعی و پروتزهای داخل قرنیه اشاره کرد.

لاشیئی با بیان اینکه برخی از محصولات این حوزه برای اولین بار در دنیا در کشور ما تولید شده است، افزود: در زمینه جراحی های سطحی قرنیه و انواع پیوندهای چشمی پیشرفت های زیادی در کشور ما حاصل شده است.

متخصص شبکیه چشم اظهار داشت: در حوزه بیماریهای مربوط به شبکیه چشم نیز پیشرفتهای قابل توجهی در کشور ما به دست آمده است.

لاشیئی به استفاده از سلولهای بنیادی در رفع بیماریهای شبکیه چشم در سطح تحقیقات حیوانی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از پیشرفت های حاصل شده در این زمینه استفاده از سلول های بنیادی است که هم اکنون در مرحله تحقیقاتی بر روی حیوانات در کشور ما درحال انجام است.

وی افزود: سرهم آوری سلولهای بنیادی شبکیه و عصب بینایی نسبت به قرنیه بسیار پیچیده و سخت تر است و داوطلبان انسانی برای استفاده از سلول های بنیادی شبکیه بسیار محدود هستند.

لاشیئی ادامه داد: به همین علت و به دلیل برخی مسایل اخلاقی استفاده از سلول های بنیادی منوط به ارائه مجوز از کمیته های تخصصی در سطح دولت ها شده است و همین مساله تحقیقات در این زمینه را تا حدی با کندی مواجه کرده است.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی اظهار داشت: به طور کلی کشور ما در زمینه انجام پیشرفته ترین جراحی های حوزه چشم پزشکی هیچ محدودیتی نسبت به سایر کشورهای پیشرفته دنیا ندارد و تمام مراکز دولتی و خصوصی چشم پزشکی نیز مجهز به تجهیزات پیشرفته هستند.

لاشیئی افزود: همچنین سالهاست که دیگر بیماران حوزه چشم پزشکی به کشورهای دیگر اعزام نمی شوند و در مقابل بیماران زیادی از برخی کشورها برای دریافت درمانهای پیشرفته به کشور ما مراجعه می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha