چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷

مسئول برنامه کاهش آسیب وزارت بهداشت، گفت: طبق قانون مبارزه با مواد مخدر که در سال 89 توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شد، هزینه‌های درمان اعتیاد باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

سلامت نیوز: مسئول برنامه کاهش آسیب وزارت بهداشت، گفت: طبق قانون مبارزه با مواد مخدر که در سال 89 توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح شد، هزینه‌های درمان اعتیاد باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر قدوسی در حاشیه بازدید معاون وزیر بهداشت افغانستان و هیات همراه از مرکز گذری بهروزان در منطقه راه آهن تهران و مرکز ملی مطالعات اعتیاد در بیمارستان فارابی، گفت: طبق قانون مبارزه با مواد مخدر که در سال 89 توسط مجمع تشخیص اصلاح شد، هزینه‌های درمان اعتیاد باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند و سازمان بیمه سلامت ایرانیان و دیگر سازمانهای بیمه‌گر تعهد دارند که سال 93 درمان اعتیاد را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

وی با بیان اینکه تمامی بودجه‌های مراکز گذری معتادان را دولت تأمین می‌کند، تصریح کرد: هزینه‌های درمان و مشاوره، در این مراکز برای معتادان رایگان است مگر در درمان نگهدارنده با متادون، که برای آن فرانشیز 40 هزار تومانی در ماه پرداخت می‌کنند و پس از شش ماه به مراکز دولتی در بیمارستانها منتقل می‌شوند که در آنجا هزینه‌ها 60 هزار تومان است که 30 درصد فرانشیز آن را دولت پرداخت می‌کند.

قدوسی تصریح کرد:100 مرکز گذری کاهش آسیب معتادان تحت نظر وزارت بهداشت و بیش از 5000 مرکز درمان نگهدارنده با متادن در بخش خصوصی و زیر نظر وزارت بهداشت در کشور فعال هستند.

مسئول برنامه کاهش آسیب وزارت بهداشت افزود: البته تیم‌های سیاری نیز در این مراکز فعال هستند که از بین معتادین انتخاب می‌شوند و در مناطق هدف مثل پارکها، خرابه‌ها، زیر پل و جاهای دیگری که محل تجمع معتادان است می‌روند و خدماتی چون، دادن سرنگ، آموزش بهداشت، آموزش رفتار سالم بهداشتی در تزریق، توزیع کاندوم برای کاهش آسیب در رفتارهای جنسی و جمع آوری سرنگهای آلوده در بین معتادان را ارائه می‌دهند.

قدوسی، با بیان اینکه تمامی معتادان در آن واحد متقاضی درمان نیستند، خاطر نشان کرد: آمارها نشان می‌دهد 10 درصد معتادان تمایل به ترک دارند بنابراین واژه‌ای به نام حذف اعتیاد وجود ندارد گفت: اما در برنامه کاهش آسیب، استراتژی وزارت بهداشت این است، معتادانی که حاضر به ترک رفتار تزریقی خود نیستند می‌توان با آموزش از رفتارهای پرخطر مانند تزریق مشترک جلوگیری کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با کنترل رفتار تزریقی و کاهش عوارض آن در معتادان می‌توان از تبعات آن در جامعه پیشگیری کرد و با پیشبرد برنامه کاهش آسیب به سلامت جامعه کمک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha