چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴

مسئول کمیته هماهنگی شبکه یاری کودکان کار و خیابان به طرح مهمترین مطالبات از دولت برای ساماندهی کودکان کار و خیابان پرداخت و خواستار حذف یا کاهش کار کودک، بیمه شدن کودکان کار، راه‌اندازی مراکز درمانی ویژه برای آنها و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های غیردولتی برای ارائه خدمات آموزشی مناسب و توانمندسازی کودکان کار شد.

مشکلات کودکان کار پناهنده

سلامت نیوز: مسئول کمیته هماهنگی شبکه یاری کودکان کار و خیابان به طرح مهمترین مطالبات از دولت برای ساماندهی کودکان کار و خیابان پرداخت و خواستار حذف یا کاهش کار کودک، بیمه شدن کودکان کار، راه‌اندازی مراکز درمانی ویژه برای آنها و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های غیردولتی برای ارائه خدمات آموزشی مناسب و توانمندسازی کودکان کار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فاطمه قاسم‌زاده با بیان اینکه رویکرد دولت یازدهم در قبال ساماندهی کودکان کار متفاوت‌تر از گذشته است، ابراز امیدواری کرد که مجموعه تصمیمات و اقداماتی که در این خصوص صورت می‌پذیرد، بتواند بخشی از مشکلات کودکان را که در چارچوب وظایف و عملکرد دستگاه‌های اجرایی است کاهش دهد.

وی افزود: البته خوب است که این رویکرد دائمی باشد و همین‌طور که زمان می‌گذرد به دست فراموشی سپرده نشود.

مسئول کمیته هماهنگی شبکه یاری کودکان کار و خیابان با اشاره به پیگیری مستمر وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی و اتخاذ راهکاری جامع برای حل مشکلات کودکان کار و خیابان گفت: چندی پیش علاوه بر برگزاری جلسات هم‌اندیشی وزارتخانه با انجمن‌های غیردولتی و مردم‌نهاد، شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار شد.

قاسم‌زاده ادامه داد: این موضوع که فعالان امر کودکان کار و همچنین ارگان‌های دولتی مرتبط دور یکدیگر جمع شده و هر کدام جداگانه دست به اقدامی نزنند، پدیده مثبتی است، زیرا ما در گذشته شاهد دوباره کاری‌ها و موازی‌کاری‌ها در این خصوص بوده‌ایم.

وی در ادامه به طرح مهمترین مطالبات از دولت برای ساماندهی کودکان کار و خیابان پرداخت و اظهار کرد: نخستین درخواست ما از دولت حذف کار کودکان یا کاهش آن است. البته انتظار نداریم کار کودک به طور کامل حذف شود، زیرا نیازمند برنامه‌ریزی‌های کلان بوده و به ساختارهای اجتماعی و اقتصادی جوامع باز می‌گردد.

مسئول کمیته هماهنگی شبکه یاری کودکان کار و خیابان افزود: در سطوح بعدی لازم است امکاناتی در اختیار سازمان‌های غیردولتی قرار بگیرد تا بهتر بتوانند خدمات آموزشی برای توانمندسازی کودکان ارائه دهند. سازمان‌های مردم‌نهاد مشکلاتی از نظر مالی دارند و اگر حمایت شوند می‌توانند محیط آموزشی مناسب‌تری برای این کودکان فراهم کنند.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه بیمه شدن این کودکان و راه‌اندازی مراکز درمانی ویژه برای آنها نیز باید در اولویت‌ قرار بگیرد، اظهار کرد: مشکل دیگر ما مربوط به کودکان پناهنده است، متاسفانه تا کنون هنوز اقدامی برای بیمه، درمان و حتی تحصیل آنها صورت نگرفته است.

مشکلات کودکان کار پناهنده

وی در پاسخ به اینکه آیا آماری از کودکان پناهنده کار در کشور وجود دارد؟ گفت: آمار دقیقی وجود ندارد، اما می‌توان گفت از 15، 16 هزار کودکی که در 12 مرکز آموزش می‌بینند، شاید حدود دو تا سه هزار نفر ایرانی باشند و بقیه افغان‌اند. با این حال کمترین امکانات را دارند و حتی برای سوادآموزی و شرکت در امتحانات مدارس به علت اینکه برخی از آنها اوراق قانونی اقامت ندارند، با مشکل مواجه‌اند. ما انتظار داریم حقوق هر کودکی که در ایران زندگی می‌کند رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha