کارشناسان راهنمایی و رانندگی تهران، راننده و شرکت سازنده اتوبوس را مقصر اصلی واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان معرفی کردند.

سلامت نیوز: کارشناسان راهنمایی و رانندگی تهران، راننده و شرکت سازنده اتوبوس را مقصر اصلی واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان  معرفی کردند.

گزارش های اداره تصادفات نشان می‌دهد بی‌احتیاطی راننده وبی‌مبالاتی شرکت سازنده علت اصلی واژگونی خونین است. ارگان خبری شهرداری در اولین واکنش به این ماجرا انگشت اتهام را به سمت شرکت اسکانیا نشانه رفت و شرکت اتوبوسرانی را تبرئه کرد.این در حالی است که هنوز چگونگی خرید این اتوبوس‌ها و بررسی کارشناسی و استانداردبودن آن‌ها از سوی شرکت اتوبوسرانی تهران اعلام نشده است و این موضوع که چرا برای حمل و نقل شهری چنین اتوبوس‌هایی خریداری شده و چرا چنین رانندگانی بکار گرفته می شود، جای سؤال دارد.

ساعت 9 و 10 دقیقه دوشنبه 8 اردیبهشت ماه اتوبوس بخش خصوصی شرکت واحد در دوربرگردان آزادگان به حکیم شرق واژگون شد و مرگ 8 تن از مسافرانش را رقم زد.
این حادثه به حدی دلخراش بود که اورژانس، آتش‌نشانی، هلال‌احمر و پلیس خود را به آنجا رساندند.
در این حادثه هشت زن و مرد مرگ را در آغوش کشیدند و 24 تن نیز زخمی شدند که برای مداوا به بیمارستان‌های فیاض‌بخش، امام‌خمینی(ره)، حضرت رسول(ص) و شریعتی منتقل شدند.


بازداشت راننده
با توجه به‌شدت واژگونی و مرگ هشت تن از شهروندان، راننده اتوبوس از سوی پلیس تا اعلام علت اصلی حادثه بازداشت شد.
سرهنگ «سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راهور تهران اداره تصادفات را مأمور کرد تا به بررسی واژگونی اتوبوس بپردازند.


علت اصلی واژگونی
سرانجام صبح روز گذشته  علت تصادف، ترکیب و تقارن دو خط با دخالت یکسان عنوان شد یعنی 50 درصد راننده و 50 درصد سازنده اتوبوس مقصر اصلی بروز این حادثه است.در این گزارش آمده نخستین علت واژگونی، بی‌احتیاطی راننده اتوبوس به‌خاطر توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه وتخطی از سرعت مجاز است. دومین علت نیز بی‌مبالاتی شرکت سازنده اتوبوس به‌خاطر نداشتن استحکام در طراحی بدنه و ستون‌های طرفین و استفاده نکردن از شیشه‌ها و صندلی‌های مناسب و استاندارد ذکر شده است.سرهنگ «زینی» رئیس اداره تصادفات راهنمایی و رانندگی تهران در این باره به شوک گفت: مناسب نبودن شیشه‌ها و صندلی‌های پلاستیکی خشک یکی از دلایل اصلی در کشته و زخمی شدن مسافران است، اگر شیشه‌ها و صندلی‌ها با کیفیت خوب و استاندارد بودند به‌طور مطمئن از تعداد کشته‌ها و زخمی‌ شدگان کاسته می‌شد و شاهد چنین حادثه غم‌انگیزی نبودیم.وی افزود: سرعت مجاز داخل رمپ‌ها و دور برگردان‌ها 30 کیلومتر در ساعت است و راننده با سرعتی بیش از 50 کیلومتر در ساعت و وارد شدن نیروی گریز از مرکز موجب واژگونی اتوبوس شده است.


نداشتن معاینه فنی اتوبوس
اما بررسی‌های کارشناسان اداره تصادفات راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد که اتوبوس واژگون شده هنگام حادثه دارای معاینه فنی نبوده و یک هفته از آخرین روز معاینه فنی اتوبوس گذشته بود و راننده و شرکت آن اقدامی برای تمدید معاینه فنی نکرده بودند.این گزارش عنوان می‌کند معاینه فنی اتوبوس‌های شرکت واحد برابر آیین‌نامه هر سه ماه یک‌بار باید انجام شود و برگه معاینه فنی نیاز پیشگیری از حوادث تلخ است.


اتوبوس واژگون شده
متعلق به شرکت واحد است!
بررسی‌ها  نشان داد که این اتوبوس‌ها و سایر اتوبوس‌هایی که در اختیار شرکت خصوصی حمل‌ونقل عمومی پایتخت قرار دارند متعلق به شرکت واحد هستند که به‌صورت اجاره‌ای و پیمانکاری در اختیار این شرکت‌ها قرار دارند و متأسفانه اهمیت چندانی به ساختار ایمنی آنها نشده است و با توجه به ادعای «پیمان سنندجی» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که نقص فنی اتوبوس را علت اصلی حادثه دانسته و مجوز شرکت «راهبر سبز پایتخت» را نیز باطل کرده است، باید به این نکته اشاره کرد که  در اصل اتوبوس‌ها متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی است  چرا که پس از به پایان رسیدن این ماجرا حتماً این اتوبوس‌ها در اختیار شرکت دیگری قرار خواهند گرفت و دوباره به فعالیت‌های خود در سطح پایتخت  ادامه خواهند داد.


آغاز تحقیقات قضایی با دستور ویژه دادستان تهران
در پی حادثه واژگون شدن اتوبوس بخش خصوصی زیر نظر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بزرگراه آزادگان که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان تهرانی شد، دادستان تهران دستور رسیدگی ویژه و سریع حادثه را صادر کرد.با توجه به فعالیت‌های قضایی، راننده اتوبوس با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شد و تحقیقات قضایی- پلیسی دراین باره ادامه دارد.


علت بروز رخدادهای مشابه
سرهنگ «رحیم فرشاد» کارشناس رسمی دادگستری در خصوص کیفیت و استاندارد اتوبوس‌های درون شهری به خبرنگار «شوک» گفت: در ارتباط با استاندارد بودن صندلی و تجهیزات داخل اتوبوس،  این اتوبوس شماره‌گذاری شده و سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران جواز تولید آن را صادر کرده است. قطعاً ماده 4 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در فصل دوم- شماره‌گذاری- مورد توجه قرار گرفته است. این ماده به وضوح اشاره دارد که خودروها، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌های ساخت داخل و وارداتی از نظر ایمنی و کیفیت باید استانداردهای مصوب مؤسسه استاندارد را داشته باشد. یعنی وقتی اتوبوسی شماره‌گذاری شده است این اتوبوس ازکنترل‌ها و بازدیدهای ایمنی و کیفیت مختلف عبور کرده و به تأیید رسیده است.وی خاطر نشان کرد: در صورتی اتوبوسی دارای نقص فنی اعلام خواهد شد که مشخص شود مالک نسبت به تعویض قطعات مانند صندلی، شیشه‌ها و... اقدام کرده‌است و از قطعات غیر استاندارد استفاده شده ، در آن صورت مسئولیت متوجه مالک اتوبوس خواهد بود.سرهنگ فرشاد ادامه داد: اگر مالک یا شرکتی که مالکیت اتوبوس را دارد و تغییراتی انجام نداده باشد، یقیناً اتوبوس استاندارد است. اما در سال‌های‌گذشته سوابقی که از تصادفات اتوبوس‌های درون شهری وجود دارد این است که سرنشین‌ها و مسافران این گونه اتوبوس‌ها هنگام ترمز‌های شدید و یا واژگونی، اصطکاک لازم برای نشستن متعارف در داخل اتوبوس‌ها را نداشته‌اند. به‌عبارت دیگر وقتی جنس صندلی فایبرگلاس یا پلاستیک بوده، اصطکاک کمتری نسبت به سایر موادی که در ساخت صندلی استفاده شده  را داراست و سرنشین، کنترلی در نشستن ندارد.وی خاطرنشان کرد: ساخت شیشه‌ها در تکنولوژی امروزه به نحوی است که در صورت شکسته شدن به کسی آسیب نمی‌رساند. این در حالی است که بنا به گفته شاهدان حتی شیشه‌ها درهنگام شکستن نیز باعث صدمه شدید سرنشین‌های این اتوبوس شده‌است. سرهنگ فرشاد در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: با این وجود اگر اتوبوس استاندارد نبوده است چرا اداره استاندارد اجازه تولید را صادر کرده و چرا راهنمایی و رانندگی اجازه شماره‌گذاری را صادر کرده است.
سرهنگ «جمال بذرافشان» کارشناس عالی تصادفات در مورد بروز واژگونی اتوبوس گفت: این مدل از اتوبوس ها مناسب تردد در شهر نیست و در حادثه اتوبان آزادگان به علت کنده شدن شیشه‌ها، متأسفانه مسافران زیرآن گرفتار شدند.وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی که شرکت واحد اتوبوسرانی تهران باید انجام دهد کنترل اتوبوس‌های بخش خصوصی است، متأسفانه رانندگان این بخش به‌دلیل این‌که می‌خواهند سرویس‌های بیشتری بروند تا پول بیشتری نیز به‌دست آورند بیش از سرعت مجاز رانندگی می‌کنند و به همین خاطراحتمال خطر و تصادف افزایش می‌یابد.
این کارشناس گفت: رانندگان اتوبوس در خط ویژه با ذهنیتی که دارند فکر می‌کنند این خطوط کانالیزه شده و می‌توانند با سرعت بروند، این در حالی است که عابر پیاده و مردم وارد ایستگاه شده و در این خطوط رفت و آمد می‌کنند و متأسفانه میزان تصادفات منجر به مرگ عابران و موتورسواران غیر مجاز در خط ویژه کم نیست.وی افزود: در حادثه آزادگان هنگامی که این اتوبوس واژگون شد شیشه‌ها از جایشان کنده و مسافران به بیرون پرت و زیر آن گرفتار شدند که همین  امر منجر به مرگ هشت تن شد.«بذرافشان» ادامه داد: سازندگان این اتوبوس‌ها باید فکری به‌حال شیشه‌آن کنند تا به راحتی شکسته نشود. در اتوبوس‌های قبلی شرکت واحد اندازه شیشه‌‌ها به این میزان نبود و عایقی فلزی محافظ شیشه‌ها بود و شکسته شدن شیشه در اتوبوس‌های قبلی تأثیری در پرت شدن افراد نداشت،اما این اتوبوس ها ایراداتی دارد و شیشه آن به‌راحتی می‌شکند.وی در پایان گفت: کنترل و بررسی «جی.پی.اس» و معاینه فنی اتوبوس می‌تواند در مشخص شدن زوایای دیگر حوادث مؤثر باشد، از سویی شرکت واحد اتوبوسرانی نیز باید بازرسی‌هایش را از شرکت‌ها افزایش داده و علاوه بر رانندگان، ایمنی اتوبوس ها را نیز کنترل کند.سرهنگ فرشاد افزود: اساساً هر وسیله نقلیه ای که  به‌صورت وارداتی وارد ایران شود باید از سوی سازمان ملی استاندارد و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، استاندارد بودن آن تأیید شود. با این حال اتوبوس‌های شرکت واحد تهران و حومه از شرکت سازنده – عقاب افشان- خریداری شده است.وی افزود: تولید خودروهای داخل در صورتی انجام می‌گیرد که از سوی سازمان استاندارد تأیید شود و این اداره جواز تولید را صادر می‌کند و پس از آن راهنمایی و رانندگی اقدام به شماره‌گذاری می‌کند.
گفت‌وگو با یکی از مدیران شرکت خصوصی اتوبوس واژگون شده
یکی از مدیران شرکت «راهبر سبز پایتخت» که تمایلی به فاش شدن هویتش ندارد، گفت: این شرکت وابسته به شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه است و از سال 1386 با دریافت مجوز تا روز حادثه فعالیت داشت.وی افزود: این شرکت خصوصی نیست و شرکت واحد سهامدار شرکت «راهبر سبز پایتخت» است و فعالیت‌های ما زیر نظر آنان است و اظهار نظر ما درباره واژگونی اتوبوس نیز باید با اجازه شرکت واحد اتوبوسرانی باشد که مجوز ارائه توضیحات از سوی آنان به ما داده نشده است.
بررسی حادثه آزادگان در مجلس
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پیگیری و بررسی حادثه رانندگی بزرگراه آزادگان در این کمیسیون خبر داد.
«سید مهدی هاشمی» در این باره گفت: با توجه به تعطیلی مجلس قرار است دبیرخانه کمیسیون عمران گزارشی کتبی از شهرداری، راهنمایی و رانندگی و وزارت راه و شهرسازی در مورد  حوادث رخ داده بخصوص کشته شدن هموطنانمان در بزرگراه آزادگان تهیه کند که این گزارش روز یکشنبه هفته آینده در کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منبع:روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha