قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاهها گفت: اجرای سیاستهای کلی سلامت، کیفیت خدمات را تضمین و رضایتمندی مردم را فراهم می کند.

علت افزایش سهم مردم در هزینه های سلامت/ پرداخت از جیب بیمار به 70 درصد رسیده است

سلامت نیوز: قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاهها گفت: اجرای سیاستهای کلی سلامت، کیفیت خدمات را تضمین و رضایتمندی مردم را فراهم می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر سید حسن امامی رضوی با اشاره به بند 10 سیاست‌های ابلاغی در زمینه تأمین منابع پایدار سلامت و افزایش سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی و بودجه عمومی دولت، توضیح داد: ما در بحث تأمین مالی دو شاخص مهم داریم كه مشکلات این دو شاخص با تأمین مالی در نظر گرفته شده باید حل شود. یكی از این دو شاخص، بحث پرداخت از جیب مردم در بخشهای سرپایی و دولتی است.

وی ادامه داد: آمارهایی رسمی مربوط به سال 1387، میزان سهم پرداختی از جیب مردم را 53 درصد عنوان می کند ولی در طول این 3 یا 4 سال شواهدی وجود دارد كه این عدد افزایش پیدا كرده و تا نزدیك 70 درصد رسیده است. اما در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق افتاده، باید گفت هزینه خدمات بالا رفته و دولت سهم خودش را برای تأمین منابع به اندازه كافی افزایش نداده است.

به عقیده قائم مقام وزیر بهداشت مردم موقع دریافت خدمت نباید دغدغه هزینه داشته باشند. به این صورت که دولت باید سهم خودش را بالا ببرد. دولت باید از مالیاتی كه از مردم دریافت می‌كند، سهم مناسبی از آن را به سلامت اختصاص دهد تا پرداخت از جیب مردم زمان دریافت خدمت پایین بیاید. در این صورت وقتی بیماران وارد بیمارستان می‌شوند، در فكر هزینه نیستند و با بیمه های پاسخگو و کارآمد مواجه اند.

وی افزود: شاخص دوم زمانی است که یك بیماری پرهزینه مثل سرطان به یك خانواده یا شخص تحمیل می‌شود. این شاخص، می تواند مردم را به زیر خط فقر برده و آنها را متحمل هزینه‌های مصیبت بار کند. متاسفانه علی رغم تلاشهای صورت گرفته، عدد هزینه های مصیبت بار در كشور ما در سال‌های اخیر متأسفانه بالا رفته است.

امامی رضوی با بیان اینکه خوشبختانه دولت یازدهم همسو با سیاستها حركت می‌كند، خاطرنشان کرد:  با اجرای  فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، مردم از آرامش فكری بیشتری برخوردار خواهند شد و در صورت بروز بیماری مورد حمایت دولت قرار می گیرند. با این شرایط در صورت مراجعه به بیمارستان دغدغه هزینه‌ را نخواهد داشت. ضمن این که رئیس جمهور تأكید كرده كه در سال 93، 10 درصد از هزینه های پرداختی از جیب بیماران در بخشهای بستری کاهش خواهد یافت.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه در جامعه پزشكی نشاط و امیدی که مدتها رنگ و بویی نداشت، ایجاد شده، توضیح داد: به طوری بین مسئولین قوای سه گانه ، مجمع تشخیص مصلحت كه پیش‌نویس مناسبی را خدمت مقام رهبری فرستادند و شخص مقام معظم رهبری كه سیاستها را همگام با اجرای بحث هدفمندی یارانه‌ها ابلاغ فرمودند، وحدت خاصی شکل گرفته است.

وی اظهار کرد: ما موظفیم طبق این سیاستها کیفیت خدمات را تضمین و رضایتمندی مردم را فراهم كنیم. این مهم است كه مردم بعد از مراجعه به بیمارستانها و مراكز درمانی رضایت داشته باشند و علاوه بر جسم، روحشان نیز درمان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha