گروهی از دانشمندان سوئدی با بررسی تفاوتهای میان زنان و مردان ریشه این تفاوتها را در ژنهای مستقر در مغز نشان دادند.

محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد در بررسیهای خود نشان دادند که زنان و مردان به روشهای متفاوتی فکر و کار می کنند.

این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله علمی PLOS منتشر کرده اند نشان دادند که 12 توانایی ذهنی وجود دارد که در زنان و مردان متفاوت است پاره ای از این تفاوتها شامل همدلی، پرخاشگری، ارزیابی خطر، جستجو و کیفیت انتخاب شریک زندگی هستند.

به گفته این محققان، زنان بیش از مردان نسبت به سایر افراد حس همدلی دارند و در آزمایشات مربوط به شخصیت حس دلسوزی بیشتری را نشان می دهند.

این درحالی است که مردان بیشتر رفتارهای پرخاشگری و قدرت خطرکردن دارند و تواناییهایی را در درک و فهم سیستمهایی چون موتورهای ماشین و قوانین خارج از بازی نشان می دهند.

نتایج این مشاهدات نشان می دهد که مغز انسان در دو نوع "همدلی" و "سیستمها" وجود دارد که اولی متعلق به زنان و دومی متعلق به مردان است.

همچنین این دانشمندان نشان دادند که هیچ تفاوت جنسیتی در هوش کلی انسانها وجود ندارد به طوری که زنان حافظه بصری بهتری دارند و مردان اشیایی را که در فضا می چرخند بهتر می بینند.

این تفاوت توضیح می دهد که چرا مردان دریانوردی، جستجو و مطالعه نقشه ها را دوست دارند و درعوض زنان یادآوری خاطرات را ترجیح می دهند.

به گفته این محققان، تفاوتهایی که در معماری ژنتیکی میان مغز زنان و مردان وجود دارد موجب شده است که زنان و مردان متفاوت شوند.

هر دو جنس ژنهای پایه خود را دارند که بسیاری از آنها در مغز یکی فعال تر از مغز دیگری است.

نتایج این تحقیقات که برپایه تفاوتهای ژنهای زنان و مردان انجام شده می تواند توضیحات دقیقی در خصوص تغییرات رفتاری در سلامت ذهنی و بیماریهای نورولوژیکی ارائه کند. برای مثال زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به آلزایمر و افسردگی هستند.

در این خصوص این دانشمندان توضیح دادند: "شناخت تفاوتهای میان ژنهای مغز به دلایل بسیاری مهم است و در آینده این اطلاعات می توانند برای محاسبه دوزهای دارویی که در درمان بیماریها و آسیبهای مغزی به کار می رود مفید باشند."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha