یکی از مراجع تقلید شیعیان از گرفتن پول به عنوان زیرمیزی توسط برخی پزشکان انتقاد کرد و گفت: این اقدام به نوعی شبیه رشوه خواری است که باید این فرهنگ غلط از بین برود.

آیت الله مکارم شیرازی:زیرمیزی گرفتن پزشکان رشوه خواری است

سلامت نیوز: یکی از مراجع تقلید شیعیان از گرفتن پول به عنوان زیرمیزی توسط برخی پزشکان انتقاد کرد و گفت: این اقدام به نوعی شبیه رشوه خواری است که باید این فرهنگ غلط از بین برود.


آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح پنجشنبه در دیدار دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه قم فقط یک شهر معمولی نیست، اظهار داشت: در طول سال بیش از 15 میلیون نفر برای زیارت به شهر مقدس قم می آیند و مهمترین حوزه علمیه دنیا هم در این شهر قرار دارد، از این رو سزاوار است اگر شهری نمونه نباشد، شهر عقب افتاده ای هم نباشد.

وی با بین اینکه قم باید برای سایر استان های کشور در ابعاد مختلف الگو باشد، افزود: وقتی مردم از سراسر کشور به قم می آیند باید ببینند که خواستگاه انقلاب از تمامی جهات پیشرفته است.

استاد درس خارج حوزه، بیان داشت: در زمان طاغوت به قم بی اعتنایی می شد و بعد از انقلاب نیز گفتند اگر به عمران و آبادانی قم برسیم، می گویند به خودشان رسیده اند از این رو شاهد عقب افتادگی هایی در حوزه های مختلف هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر بر روی مسائل بهداشتی تاکید و تقویت شود، کار درمان سبک تر می شود، افزود: طب پیشگیری ارزان تر و بهتر است و وزارت بهداشت باید برنامه های پیشگیری را در دستور کار قرار دهد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: امروز حرف اول را در دنیا خبررسانی و اطلاع رسانی می زند که این امر در راستای کاهش هزینه ها تأثیرگذار است.

وی با اشاره به مشکلات مالی بیماران با وجود دفترچه های بیمه گفت: اگر بدهی های بیمه داده شود و آنان بدانند که بیمه برابر پول نقد است این امر در راستای ارائه تسهیلات راه گشا است، اما متاسفانه در گذشته بدهی بیمه ها پرداخت نشده و این امر ارتباط پزشکان و بیمه را کمرنگ کرده است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل گرفتن پول زیرمیزی توسط برخی از پزشکان ابراز داشت: گاهی اشخاص در پول بیمارستان نمانده اند، اما در پول زیرمیزی پزشکان می مانند که این امر هم به نوعی شبیه رشوه خواری است که باید این فرهنگ غلط را از بین ببریم.

این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: اگر سهم پزشکان کم است باید تمهیداتی اندیشید تا دیگر شاهد چنین رویدادهای زشتی در مملکت اسلامی نباشیم.

وی با بیان اینکه هنوز اورژانس های کشور قوی نیست، گفت: در کشور ما سوانح رانندگی بسیار زیاد است بخصوص در قم که چهارراه مواصلاتی است که باید شکلی برای انتقال به موقع مجروحان سوانح رانندگی در جاده ها کرد تا آنها در محل حادثه جان نبازند.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره به مشکل تامین داروی بیماران ابراز داشت: مساله تامین داروها مهم است که البته گرانی داروها بخش عمده ای از آن مربوط به تحریم ها است؛ چراکه مواد اولیه آنها از خارج می آید ولی باید نظارت قوی بر مساله قیمت داروها داشت تا فشار چندانی بر روی مردم نیاید.

این مرجع تقلید همچنین تاکید کرد: باید ترتیبی اتخاذ کرد که اعتماد مردم به داروهای داخلی افزایش یابد و همچنین کیفیت داروهای داخلی نیز باید بالا رود و مردم از این داروها استفاده کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: قیمت داروهای خارجی هم چندین برابر قیمت داروهای داخلی است که متاسفانه برخی از پزشکان به استفاده از داروهای خارجی تاکید دارند.

وی در ادامه با بیان انیکه افزایش جمعیت در شرایط فعلی کشور مهم است، افزود: باید در راستای افزایش جمعیت، سیاست های تشویقی در نظر گرفت، اما متاسفانه هنوز افرادی وجود دارند که با سیاست های افزایش جمعیت مخالفت می کنند و باید شرایط به گونه ای پیش رود که چنین کاری جرم شناخته شود.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: امیدواریم مسئله یارانه در کشور حل شود و از محل درآمد آن سهمی به وزارت بهداشت و درمان اختصاص یابد و آنگونه که قول داده اند در این زمینه عمل شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: از صحبت های آقای روحانی احساس می کنم ایشان برای سلامت اولویتی قائل هستند و نسبت به این موضوع دغدغه دارند و شما نیز باید از این فرصت برای حل مشکلات بخش بهداشت و درمان استفاده کنید.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha