رئیس مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از تجاری سازی دستگاه سیستم ثبت بازتابش اتو آکوستیک برای سنجش شنوایی نوزادان خبر داد.

دکتر سعید سرکار در گفتگو با مهر گفت: با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران 30 دستگاه از این سیستم ساخته و وارد بازار شد.

وی غربالگری نوزادان از نظر شنوایی را از کاربردهای این سیستم دانست و افزود: با توجه به اینکه نوزادان تا قدرت درک و ارتباط با اطراف را بدست نیاورند امکان بررسی مشکلات شنوایی آنها از روشهای مرسوم وجود ندارد از این رو این سیستم قادر است 72 ساعت پس از تولد نوزادان، شنوایی آنها را مورد سنجش قرار دهد.

سرکار میزان نورادان متولد شده با مشکل ناشنوایی در آمریکا و کشورهای اروپایی را  3 در هزار ذکر کرد و اظهار داشت: علی رغم اینکه در این کشورها تعداد نوزادان ناشنوا بسیار کمتر از کشورهایی نظیر ما است ولی استفاده از این سیستم در بیمارستانها و کلینیک های زایمان برای غربالگری نوزان از نظر شنوایی اجباری است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما با توجه به تعداد زیاد نوزادان ناشنوا از این سیستم استفاده نمی شود.

مدیر گروه منابع انسانی ستاد فناوری نانو، قیمت این سیستم را نصف قیمت سیستم وارداتی آن دانست و ادامه داد: در حال حاضر توانستیم این دستگاه را در داخل کشور طراحی و تولید کنیم و امیدواریم با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده از این دستگاه برای سنجش شنوایی نوزادان و جلوگیری از ضایعات شنوایی و رفتاری نه تنها در ایران بلکه در کشورهای منطقه  همگام با دنیا اجباری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha