رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، از بی‌توجهی دستگاه‌های مسئول نسبت به واردات سموم غیراستاندارد از کشورهای آسیای شرقی و ورود آب فاضلاب به زمین‌های کشاورزی جنوب تهران انتقاد کرد.

واردات سموم غیر استاندارد از هند و چین/ورود فاضلاب بیمارستانی و پالایشگاه‌ها به زمین‌های کشاورزی جنوب تهران

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، از بی‌توجهی دستگاه‌های مسئول نسبت به واردات سموم غیراستاندارد از کشورهای آسیای شرقی و ورود آب فاضلاب به زمین‌های کشاورزی جنوب تهران انتقاد کرد.

عباس رجائی در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از بی‌توجهی دستگاه‌های مسئول نسبت به واردات سموم غیراستاندارد کشاورزی از کشورهای آسیای شرقی، گفت: متاسفانه استفاده از آب فاضلاب در زمین‌های کشاورزی جنوب تهران و طی نکردن مراحل لازم برای تصفیه آب شرایط زیست‌محیطی نامناسبی را برای محصولات کشاورزی این مناطق رقم زده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  تامین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با آب حاوی فلزات سنگین، برخی مواد شیمیایی ناشی از شوینده‌ها و همچنین پساب‌های صنعتی و بیمارستانی، منجر به تولید محصولاتی شده که بیماری‌های بسیاری را به جامعه تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه استفاده بیش از حد مجاز از سموم و آفت‌کش‌ها معضل دیگری است که امروزه در بخش کشاورزی کشور برای تجاری سازی محصولات با آن مواجه هستیم، تصریح کرد: ماندگاری سموم در سبزیجات دارای ریشه‌های غددی زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها است،‌ از این رو لازم است مسئولان به جای فرافکنی به فکر اندیشیدن راه چاره باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه نباید استفاده از سموم بیش از حد استاندارد باشد، گفت: هرچند که استفاده بیشتر از سموم باروری زمین را بیشتر می‌کند اما به همان اندازه برای سلامت جامعه خطرناک است.

وی تاکید کرد:‌ وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو باید در این موضوع به صورت جدی ورود کرده و برای مسائل زیست‌محیطی مناطق جنوب تهران برنامه ویژه‌ای داشته باشند.

رجائی با یادآوری آلودگی‌های نفتی برخی زمین‌های کشاورزی جنوب تهران، افزود: در زمین‌های کشاورزی جنوب تهران آلودگی‌های نفتی ناشی از خطوط لوله و پالایشگاه تهران نیز وجود داشت که در حال حاضر این معضل تاحدودی برطرف شده ولی نمی‌توان با قاطعیت از رفع کامل آلودگی خاک حرف زد.

وی ادامه داد: وجود چنین آلودگی‌هایی در آب و خاک زمین‌های کشاورزی ضرورت توجه جدی مسئولان را می‌طلبد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با یادآوری افزایش قیمت سموم در داخل کشور، تصریح کرد: افزایش قیمت سموم مورد تایید سازمان حفظ نباتات در کشور بهانه‌ای برای سودجویان در جهت واردات سموم غیراستاندارد از کشورهایی چون هند و چین شده است.

رجائی ادامه داد: این نشان‌دهنده این است که در مبادی ورودی، دستگاه‌های مسئول و سازمان استاندارد، به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند و این موضوعات را تحت کنترل خود ندارند.

وی ادامه داد: متاسفانه سموم غیر استاندارد که کیفیت لازم و کافی را ندارند در حال حاضر مورد استفاده بسیاری از کشاورزان قرار گرفته که این هشداری برای مسئولان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: سازمان حفاظت از محیط‌زیست، سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با سلامت افراد در جامعه باید پاسخگو بوده و مسئولیت خود را به درستی انجام دهند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha