رئیس انجمن ام اس ایران با اشاره به اینکه هیچ امکان عقلی برای کشف یک شبه راه درمان بیماری ام اس وجود ندارد، به بیماران توصیه کرد فریب سودجویان را نخورند.

افزایش آمار ام اس در ایران/بیماران ام اس مراقب سودجویان باشند

سلامت نیوز: رئیس انجمن ام اس ایران با اشاره به اینکه هیچ امکان عقلی برای کشف یک شبه راه درمان بیماری ام اس وجود ندارد، به بیماران توصیه کرد فریب سودجویان را نخورند.

دکتر جمشید لطفی، در نشست انجمن ام اس با اشاره به اینکه بیماران ام اس از نظر بیماری خود تحت فشار هستند، افزود: این باعث می شود عده ای سودجو از آنها سوء استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ امکان عقلی برای کشف یک شبه بیماری که ده​ها هزار موسسه روی آن کار می کنند وجود ندارد، گفت: اینکه یک نفر شبانه دارویی را کشف کند، ممکن نیست. اما متاسفانه به خاطر نگرانی هایی که بیماران دارند، فریب می خورند.

لطفی تاکید کرد: یافتم یافتم های ارشمیدسی درباره بیماری​های صعب العلاج به هیچ وجه قابل قبول نیست.

استرس می تواند عامل ام اس باشد

رئیس انجمن ام اس ایران با بیان اینکه امکان اینکه ثابت کنیم استرس باعث بیماری می شود ممکن نیست، گفت: با این حال شواهد نشان می دهد به طور مثال یکی دو هفته قبل از امتحانات پزشکی، سلول​های T کاهش می یابد و یکی دو هفته پس از امتحان دوباره به حد نرمال می رسد.

وی با اشاره به اینکه استرس نقشی را در بیماری​های مختلف از جمله سرطان بازی می کند، افزود: اما میزان تاثیر آن قابل اندازه گیری نیست زیرا عکس العمل افراد در برابر استرس یکسان نیست.

افزایش آمار ام اس در ایران

لطفی همچنین با اشاره به اینکه در حدود 40 سال قبل ایران از نظر آمار ام اس در منطقه کم خطر قرار داشت، گفت: اما امروز این آمار رو به ازدیاد است. علت این شیوع مشخص نیست زیرا ام اس به سه عامل ژنتیک، ایمونولوژی و محیطی بستگی دارد.

وی افزود: ازدیاد جوان ها نسبت به نسل و اینکه 70 درصد بیماران ام اس زیر 30 سال هستند، کمبود ویتامین ها و مسائل تغذیه ای و محیطی می توانند در شیوع ام اس نقش داشته باشند. به طور مثال هر چه از خط استوا دورتر شویم احتمال ابتلا به ام اس افزایش می یابد.

لطفی همچنین با اشاره به اینکه مسائل مربوط به ژنتیک یکی دیگر از دلایل ابتلا به ام اس است، گفت: با این حال حتی در دوقلوهای یک تخمکی، احتمال ابتلای یک قل به علت ابتلای قل دیگر، 40 درصد است.

وی درباره آخرین خبرهای مربوط به پیشرفت در درمان ام اس در خارج کشور گفت: داروهای جدیدی به بازار آمده اند که 3 مورد آنها خوارکی هستند. این داروها در ایران هم تولید می شوند و قابل دسترسی هستند.

لطفی همچنین درباره هزینه داروها نیز افزود: حتی در آمریکا قیمت داروها به علت بالا بودن تکنولوژی ساخت، بالا است و مصرف یک قرص در روز برای برخی بیماران 50 هزار دلار در سال تمام می شود.

منبع:مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha