رئیس انجمن مامایی ایران، با اشاره به اینکه مهمترین تجهیزات برای زایمان طبیعی، حضور ماماست، گفت: برآوردها نشان می‌دهد در صورت رایگان شدن زایمان طبیعی نیاز به استخدام 9 هزار ماما در مراکز زایمان داریم.

سلامت نیوز: رئیس انجمن مامایی ایران، با اشاره به اینکه مهمترین تجهیزات برای زایمان طبیعی، حضور ماماست، گفت: برآوردها نشان می‌دهد در صورت رایگان شدن زایمان طبیعی نیاز به استخدام 9 هزار ماما در مراکز زایمان داریم.

دکتر ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تصمیم وزارت بهداشت برای رایگان کردن زایمان طبیعی گفت: به علت مدیریت درمان محوری که در سال‌های گذشته در کشور داشته‌ایم سزارین رو به افزایش بود به طوری که در منطقه و جهان مقام اول را از نظر آمار سزارین داریم.

وی با اشاره به تلاش‌های وزارت بهداشت برای ارائه راهکاری در ارتباط با کاهش آمار سزارین، افزود: اگر به تنهایی زایمان را رایگان کنیم اما نیروی انسانی کافی در زایشگاه‌ها نداشته باشیم، این طرح عملا شکست می‌خورد.

رئیس انجمن مامایی ایران خاطرنشان کرد: بهتر بود زایمان طبیعی کاملا رایگان نشده و بخشی از بودجه صرف تامین نیروی انسانی ماما در زایشگاه‌ها می‌شد.

به ازای هر هزار تولد زنده، 12 ماما نیاز است

وی در ادامه با اشاره به قانون مصوب وزارت بهداشت مبنی بر لزوم وجود 12 ماما به ازای هر هزار تولد زنده در بیمارستان‌ها افزود: با احتساب میزان متولدها که یک میلیون و 400 تولد در سال است هم اکنون 8 هزار ماما در زایشگاه‌های کشور کار می‌کنند که دو هزار و 700 نفر از آن‌ها نیروی موقت هستند که طرح خود را می‌گذرانند و بعد از آن بیکار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طبق برآوردها باید 9 هزار ماما در کنار طرح رایگان شدن زایمان طبیعی جذب مراکز زایمان شوند، گفت: زایمان طبیعی به طور متوسط هشت ساعت زمان لازم دارد و در طول این مدت نیاز به وجود یک ماما داریم تا مراقبت صحیح را انجام دهد اما در حال حاضر برای هر هشت مادر، 2 ماما وجود دارد.

خدا کرمی همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت زایمان‌های پرخطر پس از اجرای این طرح گفت: پیشنهاد ما این است که برای زایمان‌های پرخطر تعرفه بیشتری در نظر گرفته شود.

وی افزود: زمانی که موقع زایمان، مشکلی پیش می‌آید یا بیمار فشار خون و دیابت دارد، زایمان پرخطر محسوب می‌شود که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

78 درصد زایمان‌ها توسط ماما صورت می‌گیرد

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با اشاره به اینکه طبق آمار، 78 درصد زایمان‌ها توسط ماما انجام می‌شود، گفت: امیدواریم 100 درصد زایمان‌های طبیعی توسط ماماها و 15 درصد زایمان‌های پرخطر توسط پزشک متخصص صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه تاکید بر مراقبت‌ ویژه بر زایمان طبیعی توسط ماما، برای شناسایی 15 درصد زایمان‌های پرخطر است، اظهار کرد: با مراقبت حضوری و نفر به نفر ماما می‌توانیم موارد پرخطر را شناسایی کنیم و خدمات درستی ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: باید تعرفه زایمان‌های پرخطر اصلاح شود، خصوصا برای مواردی که زایمان از ماما به پزشک متخصص ارجاع می‌شود باید تعرفه افزایش یابد.

خداکرمی همچنین با بیان اینکه باید عدالت بین 4 عامل زایمان مادر، نوزاد، ماما و پزشک متخصص بیهوشی ایجاد شود، افزود: در مورد توزیع و باز توزیع تعرفه بین عاملین زایمان باید عدالت رعایت شود. زایمان یک خدمت است و قیمتی دارد که همه باید آن را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ندا ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    1 0
    با سلام خواهشا آمار زایمان رو که میخوایین بالا ببرین یه فکری هم واسه جذب ماماها کنین.